کد خبر: 958136
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹
مدیر گروه نجم‌الثاقب در گفت‌وگو با «جوان» درباره سرود «آقازاده» گفت:
سرود «آقازاده» چند روزی است که در فضای مجازی منتشر و با استقبال خوبی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: این سرود انتقادی و سیاسی با اجرای یک گروه بزرگ از نوجوانان، در نقد پدیده آقازادگی، کاری از گروه سرود «نجم‌الثاقب» (ستاره‌درخشان) است. عباس صادقی، سرپرست این گروه در گفت‌وگو با «جوان» درباره فعالیت‌های هنری و سرود‌های «نجم‌الثاقب» توضیحاتی ارائه داده است.

این روز‌ها سرود «آقازاده» را خیلی‌ها دیده‌اند، اما درباره گروهی که این سرود را اجرا کرده شاید خیلی‌ها اطلاعی نداشته باشند، درباره «نجم‌الثاقب» و فعالیت‌هایش توضیح می‌دهید؟
گروه نجم‌الثاقب از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز کرد و امسال سومین سال فعالیت این گروه است. اعضای گروه همگی از بچه‌های شهرری هستند.

نجم‌الثاقب چند عضو دارد؟
گروه ۳۰ عضو دارد که میانگین سنی آن‌ها ۱۱ تا ۱۷ سال است. این بچه‌ها از مدارس و پایگاه‌های بسیج در شهرری انتخاب شده‌اند و جا دارد از همین طریق از خانواده‌هایی که دوست دارند فرزندشان در گروه سرود حضور داشته باشد دعوت کنم فرزندشان را به سرای محله «شهادت» شهرری بیاورند.

شما بنیانگذار گروه هستید؟
بله.

چه شد که از بین فعالیت‌های فرهنگی- هنری سراغ راه‌اندازی گروه سرود رفتید؟
من چهار سال تواشیح کار کردم و به نظرم سرود به خصوص سرود نوجوان کار دلنشینی است. دیدم فضای کار در سرود خالی است و دیگر خبری از سرود‌هایی از جنس سرود‌های اول انقلاب که هنوز مردم زمزمه‌شان می‌کنند نیست. تنها کاری که شاید در سرود انجام شده بود سرود «ز کودکی...» بود که کار تاثیرگذاری بود. شروع به کار گروه یک سال قبل از فرمایش حضرت آقا درباره اهمیت سرود بود و بعد از آن شاهد بودیم که تقریباً در همه مساجد و پایگاه‌های بسیج گروه سرود راه‌اندازی شد. خدا را شکر بعد از ۹ ماه از فعالیت گروه توانستیم به اجرا در صداوسیما راه پیدا کنیم و اثری به نام «صبح غدیر» را اجرا کردیم که بازتاب‌های خوبی داشت.

از زمان آغاز فعالیت گروه تا امروز چند کار تولید کرده‌اید؟
حدود ۲۰ کار تولید شده که اغلب فضای مذهبی داشته‌اند.

پس سرود آقازاده اولین کار سیاسی گروه به شمار می‌رود؟
بله اولین کار سیاسی است و هم اکنون در حال کار روی سرودی جدید هستیم که ان‌شاءالله در ماه محرم منتشر خواهد شد.
«آقازاده» با استقبال خوبی روبه‌رو شده است، چه شد که بعد از کار‌های مذهبی سراغ یک کار سیاسی رفتید؟
پدیده آقازادگی از جمله موضوعاتی است که مردم نسبت به آن گلایه دارند و به معضلی برای جامعه تبدیل شده است. برای همین دغدغه بود که سرود آقازاده را تولید کردیم.

گفته شده که این کار با مشکلات زیادی در مسیر تولید روبه‌رو شده، در این باره توضیح می‌دهید؟
کار تقریباً از شش ماه پیش و حتی قبل از سرود «روایت چهل» که برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کار کردیم، آماده شده بود ولی می‌خواستیم آن کار را با یک نماهنگ زیبا عرضه کنیم، حتی برای آن نماهنگ سناریو هم نوشته شد. برای تولید نیازمند ۱۲ میلیون تومان بودیم، اما به هر سازمان و نهادی که رفتیم کسی به ما کمک نمی‌کرد، حتی جلوی ما را می‌گرفتند و می‌گفتند که مگر دنبال دردسر هستید که می‌خواهید درباره آقازاده‌ها سرود بخوانید؟ نمی‌دانم این حرف‌ها از روی ترس بود یا کمبود بودجه داشتند!

آن نهاد‌ها و سازمان‌ها که مخالف تولید سرود «آقازاده» بودند، الان که این حجم از استقبال از سرود پیش آمده، واکنشی نداشته‌اند؟
جالب است همان‌هایی که می‌گفتند این سرود ساخته نشود تماس می‌گیرند می‌گویند بیایید ما پول ساخت کلیپ آن را به شما می‌دهیم.

شما چه پاسخی دادید؟
گفتیم که الان دیگر فایده‌ای برای ما ندارد. من دوست داشتم کار به شکل بهتری از این منتشر شود و برای آن نماهنگ بسیار زیبایی نیز در نظر داشتیم که بسازیم، اما نشد. چند روز پیش مسئول یکی از نهاد‌های فرهنگی تماس گرفت و گفت: حسرت می‌خورم که چرا آن زمان از شما حمایت نکردم.

علت این مخالفت‌ها و اذیت‌ها را نگفتند؟
من از جایی مثل شهرداری یا مراکز دولتی انتظار ندارم که برای تولید کار «آقازاده» کمک کنند ولی واقعاً از بعضی از نهاد‌های فرهنگی که امروز به ما زنگ می‌زنند که بیایید برای ما سرود را اجرا کنید، انتظار کمک داشتم.

چرا از دولت و شهرداری انتظاری نداشتید؟
بالاخره آقازاده‌ها در آنجا‌ها هستند و نفوذ دارند و مدیر‌هایی هم هستند که از احتمال از دست رفتن میزشان می‌ترسند (می‌خندد).

واکنش مردم به سرود «آقازاده» چه بوده؟
ما حتی یک ریال برای تبلیغ و انتشار این سرود خرج نکردیم و این خود مردم بودند که آن را در تلگرام و اینستاگرام یا توئیتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. این لطف مردم بود. هم اکنون هم تماس‌های زیادی از سوی مردم داریم که از کار ما حمایت می‌کنند. خانواده شهدا هم استقبال کرده‌اند، مادران شهدا می‌گویند این حرف دل ماست که شما زدید.

در برخی کانال‌های تلگرامی اعلام شده بود سرود «آقازاده» توقیف شده بود، این موضوع حقیقت دارد؟
درست است که ما برای تولید این سرود با مشکلات زیادی روبه‌رو شدیم و خیلی اذیتمان کردند، اما حقیقت این است که توقیف نشده‌ایم و همه این نوشته‌ها درباره توقیف و رفع توقیف سرود برای بازارگرمی و بازدید خوردن کانال‌هاست.

کار بعدی گروه در چه حوزه‌ای است؟
خودمان اثری را در حال تولید داریم که باز هم موضوعی سیاسی و اجتماعی دارد و بگذارید فعلاً موضوعش را نگویم، اما در مراسم بزرگداشت مرحوم ابوترابی فرد، اثری به نام «سید آزادگان» را اجرا کردیم. دیروز هم از بسیج بانوان سفارش کاری درباره عفاف و حجاب را دادند که باید در آن به موضوعاتی مثل مسیح علی‌نژاد و چهارشنبه‌های سفید پرداخته شود.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سینا رضوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
0
1
خدا شما رو حسابی خیر بده راجب این سرودی که اجرا کردید
خواهش میکنم خواهش میکنم به غیر آقازاده یکم راجب مسئولین سودجو و دزد و کسانی که وعده های الکی دادن و عمل نکردن هم یه سرودی بگید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار