کد خبر: 958265
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
در سال ۵۷ بود که موسیقی‌های انقلابی تولید شد که رنگ توحیدی داشتند و این بچه‌مسلمان‌ها بودند که فضای کار را برای اجرای آثار به دست گرفتند و تا آنجایی که بنده تحقیق کردم حمید شاهنگیان یکی از شروع‌کننده‌های این جریان بود.
نوید پارسا
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: روح‌الله رشیدی نویسنده و محقق کتاب «برخیزید» با بیان این مطلب و در گفت‌وگو با مهر توضیح داد: دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ایران طی ماه‌های اخیر پروژه تدوین تاریخ شفاهی انقلاب را آغاز کرده که در این راستا تبیین نظریه‌های مختلف فرهنگی حوزه‌های مختلف را مورد بررسی قرار داده است. یکی از این حوزه‌ها موسیقی و سرود است که می‌تواند دریچه بسیار خوبی برای رسیدن به نظریه موسیقی انقلاب باشد. ما با همین هدف تصمیم گرفتیم سراغ شخصیت‌هایی در حوزه موسیقی انقلاب برویم که در دهه ۶۰ فعالیت‌های بسیار ارزشمندی را برای معرفی موسیقی انقلاب انجام دادند. یکی از همین شخصیت‌های هنری حمید شاهنگیان است که در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن از هنرمندان متصل به نیرو‌های مذهبی انقلاب در حوزه موسیقی و سرود بود.
وی افزود: در سال‌های مبارزه و منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه موسیقی به ویژه سرود در انحصار نیرو‌های چپ بود که مفاهیم آن نیز با اندیشه‌های این گروه‌های سیاسی شکل می‌گرفت، اما در سال ۵۷ بود که موسیقی‌های انقلابی تولید شد که رنگ توحیدی داشتند و این بچه‌مسلمان‌ها بودند که فضای کار را برای اجرای آثار به دست گرفتند و تا آنجایی که بنده تحقیق کردم حمید شاهنگیان یکی از شروع‌کننده‌های این جریان بود که نقش بسیار مؤثری در تولید آثار موسیقایی مرتبط با انقلاب اسلامی داشت و کار‌هایی را خلق کرد که برای همیشه ماندگار شد. او از جمله هنرمندانی است که وقتی در ایام منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی وارد ایران می‌شود با نیاز‌های فرهنگی آشنا و همراه با جریان انقلابی که از همان دوران آغاز شده بود تلاش می‌کند کار‌های مناسبی در این عرصه تولید شود.
رشیدی گفت: حمید شاهنگیان از جمله هنرمندانی بود که در تظاهرات روز ۱۷شهریور تهران نیز حضور داشت و از همان زمان معتقد بود نباید اجازه داد این اتفاق بسیار مهم تاریخی از سوی رژیم پهلوی به فراموشی سپرده شود. اتفاقاً با همین انگیزه بود که سرود ۱۷شهریور را تولید کرد که همه کار‌های مربوط به تولید و ضبط آن را با روش یک نفره انجام داد که در آن زمان واقعاً جالب توجه بود. او از جمله هنرمندانی بود که در ساماندهی گروه‌های سرودی که حین ورود حضرت امام خمینی (ره) به فرودگاه مهرآباد و سخنرانی در بهشت زهرا برنامه اجرا کردند، نقش بسیار مؤثری داشت و پس از آن نیز کار‌هایی را تولید کرد که هرکدام تاثیر زیادی در شکل‌گیری جریان سرود پیدا کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار