کد خبر: 958381
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
در همایش هم اندیشی اعضای کمیته‌های تخصصی نما‌های شهر تهران مطرح شد:
واقعیت این است که ما باید گفتمان را در مدیرت شهری نهادینه کنیم، می‌بایستی فضای تصمیم گیری‌ها را به سمتی ببریم که معماران ما تحت تاثیر جولان دهی سوداگران قرار نگیرند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: همایش هم اندیشی اعضای کمیته‌های تخصصی نما‌های شهری تهران با حضور معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، مدیر کل معماری و ساختمان، شهردار منطقه ۴، معاونین شهرسازی و معماری و دبیران کمیته‌های نمای مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران به همت معاونت شهرسازی و معماری و به میزبانی شهرداری منطقه چهار، در سالن اجتماعات این منطقه برگزار شد.
صالحی مدیرکل معماری و ساختمان شهر تهران در ابتدای این همایش گفت: درصدد هستیم با در نظر گرفتن تأکیدات معاون شهرسازی و معماری و با برگزاری جلسات هم اندیشی با اساتید دانشگاهی و صاحب نظران و همچنین تجربیات دبیران در کمیته‌های نما به سیما و منظرشهری هویت بخشیم.
وی افزود: در طی چهار سال گذشته فعالیت‌های بسیاری در حوزه نما در این ادره کل و مناطق ۲۲ گانه صورت گرفته است که توانسته‌ایم تا حدودی به اهداف اولیه در ساماندهی نما دست یابیم. در این خصوص از اواسط سال ۱۳۹۴ تا اردیبهشت سال جاری با تشکیل جلسات متعدد به ۶۱ هزار پرونده رسیدگی شد که نقاط قوت و ضعف آن در کمیته‌های نما احصاء شد. از زمان تصویب و ابلاغ مصوبه نما تاکنون فعالیت‌های کمیته‌های نما بصورت منظم و مستمر تشکیل و پیگیری شده است. در ادامه "عبدالرضا گلپایگانی" معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با ابراز لزوم تشکیل چنین همایشی گفت: طی سالیان گذشته معماری ایرانی دچار آشفتگی شده که برآیند آن در منظر شهری و فضایی که زندگی می‌کنیم قابل مشاهده است.
وی ادامه داد: در ابتدای قرن حاضر با هجوم فرهنگ بیگانه به سرزمین تاریخی و قوام دار ایران، آنچه در طول قرن‌ها به صورت هماهنگ با فرهنگ ایرانی رشد کرده بود دچار خلل و نقصان شد و دانش آموختگان به ابزار‌هایی تبدیل شدند که رشته گذشته معماری ایرانی را گسستند و بنابراین در آن برهه، فرصت و امکان ساماندهی معماری ایرانی فراهم نشد.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران افزود: علیرغم اینکه در این زمینه در پنجاه سال گذشته توفیق چندانی حاصل نشده است، اقداماتی که از چند سال پیش آغاز شده، کمک کننده خواهد بود.
گلپایگانی اظهار داشت: در شهرداری تهران ۶۰ نفر درگیر مبحث منظر و سیمای شهری هستند که سبب ارتباط فضای دانشگاهی و حرفه‌ای با آنچه در شهر اتفاق می‌افتد، خواهد شد.
وی با اشاره به یکی از مشکلات این حوزه افزود: متخصصین ما در بیش از ۹۰ درصد ساخت و ساز شهری اعمال نظر نمی‌کنند و بنابراین اساتید و متخصصین ما باید به گونه‌ای ساماندهی شوند که به بررسی اینگونه مسائل بپردازند. اگر این روند انجام شود، قطعاً نتیجه بهتری حاصل خواهد شد و می‌توانیم ایرادات این فرایند را برطرف کنیم. وی عنوان کرد: متخصصین ما می‌توانند با بهره گیری از هوشمندسازی از سوابق یک گذر و منطقه اطلاعات کسب کنند.
معاون شهردار تهران گفت: یکی از عوامل مهم در این حوزه توجه به اجرای نما و طی شدن فرایند قانونی و عدم تخلف در اجراست. رکن اصلی در اجرا نما؛ نظارت در شهرداری و هدایت و راهبری توسط اداره کل شهرسازی است.
"گلپایگانی با اشاره به کمپین "نما، هویت شهر ما" گفت: به زودی گام‌های بزرگی برای احقاق حقوق یکایک شهروندان کلان شهر تهران برداشته خواهد شد و مشارکت شهروندان در این امر می‌تواند اثرگذار باشد.
وی در پایان سخنانش تصریح کرد: امیدواریم این اقدامات علاوه بر ارتقای نما و منظر شهری که فقط بخشی از معماری شهری است، کل فضای معماری شهری را نیز ارتقا دهد.

به دنبال فهم مشترک در ساماندهی نما هستیم
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در این همایش گفت:: امروز اگر میگوییم نما هویت یک شهر است و از آن به عنوان حقوق عمومی یاد می‌کنیم بدین معنا است که باید ذینفعان را هم مشارکت دهیم یعنی باور عمومی را تغییر دهیم.

محمد سالاری افزود: با وجود تنگنا‌ها و محدودیت‌ها تحول خوبی در این حوزه در حال شکل گیری است و باید این را در نظر داشت که تغییر رویکرد‌ها هزینه دارد و ما به عنوان مدیریت شهری در دوره پنجم که مبتنی بر نظرات جامعه تخصصی و دیده بان‌های شهری عمل می‌کنیم باید این هزینه را بپذیریم گرچه در این دوره مظلوم واقع می‌شویم، ولی آیندگان به این کار ما ارج می‌نهند.

وی تأکید کرد: در بحث ساماندهی نما و در فضای تصمیم سازان این حوزه (نما) ما می‌خواهیم به یک فهم و باور مشترک برسیم.

Bijan Soorani, [۱۴.۰۶.۱۹، ۱۵:۴۱]این کار باید به سمتی برود که ذینفعان باور کنند تصمیمات به نفع آنهاست یعنی هم مابه ازای منفعت شخصی برایشان داشته باشد و هم اینکه وقتی بفهمند عدالت شهری ایجاد می‌شود آن‌ها نفع می‌برند.

سالاری گفت: باید به سمت کیفی سازی برویم و به جای ما، متولیان ساخت و ساز و طراحان بیایند صحبت کنند و در ادامه خواستار حضور تمامی ذینفعان و همفکری کلیه متولیان ساخت و ساز در این تصمیم گیری‌ها شد.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به بحث حق عمومی شهر گفت: واقعیت این است که ما باید گفتمان را در مدیرت شهری نهادینه کنیم، می‌بایستی فضای تصمیم گیری‌ها را به سمتی ببریم که معماران ما تحت تاثیر جولان دهی سوداگران قرار نگیرند.

شعار "نما، حق شهروندی" یک واقعیت اساسی
"علی اعطا" سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز با ابراز خرسندی از تشکیل این جلسه گفت: خوشحالیم که در مدیریت شهری جدید شاهد اتفاقاتی هستیم که شهر را به نیکوتر شدن سوق خواهد داد، یکی از این اقدامات حضور جامعه تخصصی و مهندسان مشاور ایران است که پیش بینی می‌شود با همکاری این جامعه تخصصی براساس مصوبه‌های شورای اسلامی شهر قدم‌های نوین و اساسی برداشته شود.

وی افزود: نکته دیگر در ترکیب کمیته‌های نما که بسیار مورد توجه ماست، احقاق حق شهروندی و عمومی افراد است که به عنوان یک اولویت برای ما محسوب می‌شود.

اعطا گفت: در برنامه جدید باید شرایطی مهیا شود که علاوه بر مدیران و متخصصان شهری که در جلسات حضور دارند، در کمیته نما بر روی ذینفعان، طراحان و سازندگان باز باشد تا آن‌ها بتوانند فرایند کار را مشاهده کرده و در جریان امور قرار گیرند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: متأسفانه امروزه تصوری که توسط شهروندان درخصوص کمیته نما وجود دارد، این است که این کمیته به عنوان یک گلوگاه سخت در مسیر کاری ایشان آن‌ها را به مدت طولانی درگیر می‌کند و در این ماجرا حقوقی از آن‌ها ضایع می‌شود، و این امر مهمی است که باید به آن رسیدگی و تبیین شود و اگر در مسیر سوء عملکردی وجود دارد ریشه کن شود.
اعطا گفت: این مرحله باید به صورتی باشد که ذینفعان باور کنند این مراحل برای ارتقاء کیفی کار خود ایشان است و نه تنها باعث نارضایتی شان نیست بلکه رضایت ایشان را حاصل کند، این ضعف می‌بایست ریشه یابی شده و منشاء آن یافت شده تا هدف کمیته نما که ارتقاء کیفیت و احقاق حق شهروندی است به خوبی برای همگان قابل باور باشد.
علی اعطا در همایش هم‌اندیشی اعضای کمیته‌های تخصصی نما‌های شهر تهران، با بیان اینکه در طول اجرای مصوبه کمیته‌های نما جلسات متعددی برگزار شده است، اظهار کرد: پس از اینکه طی پنج سال گذشته جلسات کمیته‌های نما با بخش نامه داخلی شهرداری اجرائی شده از این پس با مصوبه شورای شهر اجرائی خواهد شد.
این عضو شورای شهر با اشاره به فعالیت شورایاران در سطح مناطق افزود: شورایاران به عنوان تشکل‌های محلی می‌توانند به عنوان نمایندگان شهروندان در جریان بررسی پرونده‌های مربوط به نما‌های شهری قرار گیرند و با ظرفیت سنجی مناسب امکان حضور سایر شهروندان در این جلسات فراهم شود.

به گفته اعطا، کمیته‌های نما به منظور ارتقای کیفیت نما‌های شهری و رعایت حقوق شهروندی نباید به محلی برای نارضایتی شهروندان تبدیل شوند.
شایان ذکر است در پایان این همایش، احکام انتصاب اعضای جدید کمیته‌های نمای مناطق ۲۲ گانه شهر تهران اعطا شد؛ همچنین سه کارگاه آموزشی مجزا با هدف ارتقا آگاهی اعضای شورای اسلامی شهرتهران، اساتید دانشگاهی و پرسنل شهرداری از اقدامات اداره کل معماری و ساختمان توسط این اداره کل برگزار گردید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار