کد خبر: 958636
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۱
گرم و خشک بودن آب و هوا در کرمان محدودیت‌هایی را برای تولیدات کشاورزی در این منطقه ایجاد کرده است با این وجود کشاورزان جنوب استان، سالانه ۴۲۰ هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای جالیزی شامل خیار سبز، گوجه، فلفل، بادمجان و توت فرنگی در جنوب کرمان تولید می‌کنند.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین:‌ با وجود گرم و خشک بودن کرمان کشاورزان این استان با به کارگیری جدید‌ترین روش‌ها و به کار بستن دستورالعمل جهاد کشاورزی موفق شدند تا بهترین بهره را از مزارع خود ببرند. حالا با تداوم خشکسالی‌ها، کشت گلخانه‌ای و استفاده از نرم افزار‌های تخصصی کشاورزی در این منطقه موجب شده تا برای بهره‌برداری بیشتر مدیریت جهاد کشاورزی جنوب کرمان امسال ۱۲ نوع محصول جدید را برای کشت به کشاورزان منطقه پیشنهاد دهد؛ اقدام خوب و مؤثری که باعث شده تا تنوعی از تولیدات محصولات، سودآوری خوبی را نصیب بهره‌وران این منطقه کند.

در حالی که گرم و خشک بودن آب و هوا در کرمان محدودیت‌هایی را برای تولیدات کشاورزی در این منطقه ایجاد کرده است با این وجود کشاورزان جنوب استان، سالانه ۴۲۰ هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای جالیزی شامل خیار سبز، گوجه، فلفل، بادمجان و توت فرنگی در جنوب کرمان تولید می‌کنند. این مهم موجب شده تا هرساله عملیات کاشت محصولات گلخانه‌ای از اوایل مهرماه در جنوب کرمان آغاز شود و پس از تولید ۹۰ تا ۹۵ درصد این محصولات به سایر استان‌ها و کشور‌های همسایه صادر شود.

تخصصی‌ترین گلخانه‌های ایران در کرمان

حاصلخیزی زمین‌های جنوب کرمان از جمله امتیازاتی است که این منطقه را به یکی از مهم‌ترین مراکز کشاورزی در این استان تبدیل کرده است موضوعی که موجب شده تا مدیران جهاد کشاورزی با استفاده از انواع نرم‌افزار و سخت‌افزار کشاورزی روند روبه رشدی به کشاورزی منطقه ببخشند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با اشاره به شرایط ویژه کشاورزی در این منطقه می‌گوید: «با احتساب میانگین درازمدت سود کشاورزان، تغییر الگوی کشت عملی نیست. باید ابتدا زمینه اقتصادی کار درست شود تا تغییر الگوی کشت صورت بگیرد نمی‌توانیم به مردم تحکم کنیم.»

سعید برخوری با بیان اینکه بخش کشاورزی امنیت غذایی و تأمین غذای مردم را به عهده دارد و همه کشور‌های صنعتی یارانه‌های مستقیم به کشاورز و بخش کشاورزی می‌دهند، اما در کشور ما بخش کشاورزی کمترین یارانه را در بودجه دارد، می‌افزاید: «اگر بخواهیم در زمینه تأمین مواد غذایی در کشور به خود کفایی برسیم نیاز به آن است که از تمام جهات از تولیدکنندگان این بخش حمایت کنیم.» جنوب استان کرمان به دلیل دارا بودن شرایط اقلیمی، و حاصلخیزی خاک آن بهترین شرایط را برای کشاورزی دارد؛ که تحت تأثیر دو نوع ریسک قرار گرفته که از آن جمله می‌توان با احتساب میانگین درازمدت سود کشاورزان، که موجب شده تا تغییر الگوی کشت عملی نباشد اشاره کرد، موضوعی که می‌طلبد تا در ابتدا زمینه اقتصادی کار درست شده تا تغییر الگوی کشت صورت بگیرد؛ و از آنجا که تنوع و رونق کشاورزی درجنوب کرمان همواره مطرح بوده است لذا این مهم موجب شده تا مدیران جهاد کشاورزی منطقه کشت‌های جایگزین و سودآور را به کشاورزان منطقه پیشنهاد کنند. رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در این خصوص می‌گوید: «برای توسعه محصولات، امسال ۱۲ نوع محصول جدید در جنوب استان کشت کردیم که اقدام بی‌سابقه‌ای بود و رکورد‌های خوبی داشتیم.»

برخوری می‌افزاید: «صنایع تبدیلی در حدی در جنوب استان جواب می‌دهد که محصول درجه دو و سه به کارخانه برود، اما محصولات تولیدی ما برای بسته بندی و صادرات و ارسال به بازار‌های هدف است.» به گفته این کارشناس کشاورزی، برای اینکه بتوانیم در کشاورزی اشتغال پایدار ایجاد کنیم، دولت باید برنامه داشته و هزینه کند در غیر این صورت مهاجرت صورت گرفته و منابع آب و خاک از بین می‌رود. در حالی که آمار‌ها نشان می‌دهد ۶۳ درصد مردم جنوب استان کرمان به کشاورزی اشتغال دارند، اما از آنجا که دیگر شغل‌های خدماتی این منطقه مربوط به کشاورزی است، لذا به جرئت می‌توان فزونی این ارقام را تأیید کرد. یکی از اقدامات قابل توجهی که در سال‌های اخیر در کشاورزی جنوب استان کرمان اتفاق افتاده است تبدیل جنوب کرمان به هاب گلخانه‌ای و پای کار آوردن شرکت‌های خارجی و صادرات محصولات است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با تأیید این موضوع و با اشاره به تدوین چهار برنامه کلی در حوزه کشاورزی جنوب در این خصوص می‌گوید: «پروژه‌های مختلفی در این حوزه‌ها برنامه‌ریزی شده که در راستای اقتصاد مقاومتی اجرا خواهد شد و یکی از این برنامه‌ها توسعه صادرات و تبدیل جنوب کرمان به هاب گلخانه‌ای و پای کار آوردن شرکت‌های خارجی و صادرات محصولات است و باید زیرساخت‌های این حوزه تأمین شود.» برخوری با اشاره به برنامه دیگر سازمان جهاد کشاورزی می‌افزاید: «کشاورزی قراردادی برنامه دیگر است و باید اتفاقی که برای گندم و ذرت می‌افتد، برای دیگر محصولات نیز بیفتد و نوسانات را کاهش داده و اشتغال پایدار ایجاد کنیم.» در کنار این موضوعات بیمه درآمد مسئله مهم دیگری است که در راستای حمایت از کشاورزان وتولیدات آنهاست که در همه کشور‌های پیشرفته دنیا در بخش کشاورزی وجود دارد. براساس قانون برنامه ششم استاندار می‌تواند درصدی از اعتبارات تملک دارایی را به این صندوق اختصاص دهد که در این صورت می‌توانیم بخشی از مشکلات را حل کنیم.

شکوفایی کشت گلخانه‌ای در کرمان

با توجه به کم آبی در جنوب کرمان و این که شغل و درآمد مردم منطقه به کشاورزی وابسته است، لذا این مهم می‌طلبد تا برای مدیریت مصرف آب کشت گلخانه‌ای به طور جدی پیگیری شود.
اشتغالزایی بیشتر در واحد سطح، ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و کار آموختگان کشاورزی و استفاده از اوقات فراغت کشاورزان در فصل‌های پاییز و زمستان از جمله مزیت‌های کشت گلخانه‌ای است که تأثیر زیادی در اشتغالزایی و اقتصاد منطقه جنوب کرمان دارد.

تجربه نشان داده افزایش کیفیت محصول تولیدی با کشت گلخانه‌ای محقق می‌شود از این رو کنترل دقیق و بهتر آفات و بیماری‌ها با روش‌های کنترل بیولوژیکی و کاهش مصرف سموم سبب رشد کیفیت محصول و افزایش صادرات و حفظ محیط‌زیست می‌شود. هم اینک کشاورزان جنوب کرمان دریافته‌اند که با توسعه کشت‌های گلخانه‌ای نه تنها از هدر رفت آب جلوگیری کرده بلکه می‌توانند محصول بیشتری تولید و اقتصاد خانواده خود را به حد مطلوبی تقویت کنند، اما زیان‌هایی که طی سال‌های اخیر گریبانگیر کشاورزان این دیار شده بنیه اقتصادی آن‌ها را به حدی کاهش داده که آورده‌ای برای احداث گلخانه ندارند و انتظار می‌رود دولت با انگیزه ایجاد اشتغال و کاهش مصرف آب، یک‌سری منابع مالی برای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به بخش کشاورزی جنوب کرمان اختصاص دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار