کد خبر: 958979
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۴
سرپرست وزارت دفاع امریکا می‌گوید به فکر اعزام ۱۰۰۰ نیروی اضافه‌تر به خلیج فارس برای تأمین امنیت و منافع امریکا و متحدان آن است؛ حرکتی که روس‌ها و چینی‌ها درباره آن هشدار داده‌اند. سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه هشدار داده که امریکا ایران را تحریک به جنگ می‌کند و وانگ‌یی، وزیر خارجه چین هم گفته که امریکا برای حل مشکلات خود با ایران نباید به «فشار شدید» روی آورد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در این بین، یک بار دیگر خط تمایز خود را از تیم همراهانش حفظ کرده و ضمن جزئی خواندن حادثه دریای عمان، گفته که اهمیت دریای عمان از نظر راهبردی اهمیت گذشته را برای امریکا ندارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه دیروز از امریکا خواست اقداماتی را که به گفته او «تلاش آگاهانه برای تحریک ایران به جنگ» است، متوقف کند. ریابکف گفته است: «چیزی که ما می‌بینیم، تلاش‌های بی انتها و مداوم امریکا برای تشدید فشار‌های سیاسی، روانی و اقتصادی و البته نظامی بر ایران به روشی کاملاً تحریک آمیز است. این اقدامات را نمی‌توان چیزی جز مسیری آگاهانه به تحریک جنگ ارزیابی کرد.»‌ریابکف گفته اگر امریکا واقعاً دنبال جنگ نیست، باید حضور خود در منطقه را کاهش دهد. سخنان ریابکف واکنش به اعلام تقویت حضور نظامی امریکا در منطقه است که پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع امریکا آن را اعلام کرده است. شاناهان گفته که امریکا قصد دارد نیرو‌های اضافی به خاورمیانه اعزام کند، هرچند قصد جنگ با ایران را ندارد. سرپرست وزارت دفاع امریکا افزود: «حملات چندی پیش ایران، اطلاعات دریافتی از سوی ما را مورد تأیید قرار داد که نیرو‌های ایران و افراد طرفدار آن‌ها تهدیدی برای پرسنل و منافع ایالات متحده در سراسر منطقه است.» البته شاناهان در بیانیه‌ای گفت: «امریکا در پی جنگ با ایران نیست. اقدام امروز برای اطمینان از امنیت و سلامت خدمه نظامی ما در سراسر منطقه کار می‌کنند و برای حفاظت از منافع امریکا انجام می‌شود.»‌در همین راستا، وزارت دفاع امریکا عکس‌های تازه‌ای منتشر کرده که ادعا شده نشان می‌دهد نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اخیراً در دریای عمان به دو نفتکش خارجی حمله کرده است. وزارت دفاع امریکا در بیانیه خود در این باره گفته است: «بنا بر مدارک ویدئویی، منابع و مهارتی که برای برداشتن سریع مین‌های مغناطیسی لازم است، ایران مسئول آن حملات است.» چین هم در واکنش به این تحولات، امریکا، ایران و دیگر کشور‌های درگیر در تنش‌های خاورمیانه را به خویشتنداری فراخوانده و از ایران هم خواسته که به همین آسانی برجام را ر‌ها نکند: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که برخورد منطقی داشته باشند و ضمن خویشتنداری اقدامی نکنند که تنش‌های منطقه‌ای را تشدید کند. امیدواریم ایران محتاطانه تصمیم بگیرد و این توافق (هسته‌ای) را به همین سادگی ر‌ها نکند.» وانگ‌یی هم در موضعی مشابه روس‌ها ضمن اینکه از امریکا خواسته «روش فشار‌های شدید خود را تغییر دهد» هشدار داده است: «رفتار یکجانبه‌گرایانه جایی در حقوق بین‌الملل ندارد و به بحرانی بزرگ‌تر می‌انجامد.» هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز در موضعی هرچند متفاوت، درباره تشدید تنش‌ها در منطقه هشدار داده و گفته است: «از دید من شرایط بسیار متشنج است. تقابل نظامی در منطقه خلیج‌فارس به معنای این است که تمامی منطقه به آتش کشیده خواهد شد و چنین وضعیتی به نفع هیچ‌کس نیست. کافی نیست که همه فقط بگویند که خواستار جنگ نیستند بلکه آن‌ها باید این را اثبات کنند که خواستار جنگ نیستند و این یعنی اینکه هر طرفی باید گام‌هایی فعالانه در جهت تنش‌زدایی بردارد.» ماس در عین حال، یک بار دیگر با کاهش تعهدات برجامی ایران مخالفت کرده و گفته که «کاهش یکجانبه مسئولیت‌ها، اصلاً قابل قبول نیست.»

ترامپ: برای نفت نه، ولی برای هسته‌ای چرا
در چنین شرایطی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در یک موضع‌گیری که نشانه دیگری از اختلاف نظر او با تیم سیاست خارجی و امنیتی همراه اوست، ضمن جزئی خواندن حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان تلویحاً گفته که برای حفظ منابع نفتی در منطقه، دست به جنگ نخواهد زد. به گزارش فارس، ترامپ در گفت‌وگوی یک‌ساعته با «تایم»، ضمن آنکه حادثه اخیر برای دو نفتکش در دریای «عمان» را «بسیار جزئی» خواند، گفت که دریای عمان از نظر راهبردی در مقایسه با گذشته، اهمیت کمتری برای امریکا دارد. ترامپ در این خصوص گفت: «مکان‌های دیگر، مقادیر زیادی از نفت را در این مکان به دست می‌آورند. ما بسیار اندک (نفت از این منطقه) به دست می‌آوریم. ما در دو سال و نیم گذشته در بخش انرژی پیشرفت‌های چشمگیری داشتیم و وقتی خطوط لوله ساخته شود، ما یکی از صادرکنندگان انرژی هستیم، بنابراین دیگر در جایگاهی که قبلاً در خاورمیانه داشتیم و برخی می‌گفتند که ما برای نفت آنجا هستیم، قرار نداریم.» ترامپ هرچند گفته که خیلی‌ها باور نمی‌کنند که ایران در حادثه نفتکش‌ها دست نداشته، ولی درباره گزینه نظامی علیه ایران، گفت: «من چنین چیزی را نمی‌گویم. من اصلاً نمی‌توانم چنین چیزی را بگویم». ترامپ در مصاحبه خود گفته است که شاید برای جلوگیری ایران از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای، به گزینه نظامی متوسل شود، اما در پاسخ به سؤالی درباره احتمال راه‌اندازی جنگ برای محافظت از منابع نفتی بین‌الملی، پاسخی مبهم داده است.
به‌رغم آنکه برخی گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه ممکن است امریکا از این حادثه به عنوان بهانه‌ای برای جنگ با ایران سوء استفاده کند، ترامپ در مصاحبه با تایم گفت: «قطعاً برای مسئله تسلیحات هسته‌ای (گزینه جنگ) را بررسی می‌کنم، اما برای دیگر مسائل یک علامت سؤال نگه می‌دارم.» او از تعدیل مواضع ایران در مقایسه با زمانی که او به تازگی وارد کاخ سفید شده بود، سخن گفته و تأکید کرده است: «اگر هم‌اکنون در مقایسه با زمانی که آن‌ها آن توافق (برجام) را به امضا درآوردند به لفاظی‌ها (ایران) نگاه کنید، در آن زمان همیشه شعار «مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، ما امریکا را نابود می‌کنیم، ما امریکا را از بین می‌بریم» وجود داشت، (اما) هم‌اکنون چندان چنین چیزی را نمی‌شنوم و انتظار (شنیدن آن را نیز) ندارم.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
0
1
آمریکا با این نمایش مسخره ههیچ غلطی نمیتونه بکنم
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
درسته که کدخدا مستقیم نمی تونه غلطی کنه اما برخی کدخدا دوستان ضربه ها یی زده اند ! خواهشا موقع انتخابات به اندازه خرید میوه وقت و دقت کنیم .
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
0
1
آمریکا به ی یاری خدا نابودشدنی است مرگ بر آمریکا مرگ برآمریکا مرگ بر آمریکا
نیما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
0
1
بجای آرزوی مرگ برای مردم دنیا خودمان باید آنقدر پیشرفت کنیم که دیگر کسی جرأت تهدید کردنمان را به خود ندهد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار