کد خبر: 959118
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۲
آشفته بازار لبنیات و سیب‌زمینی
با به پایان رسیدن ماه مبارک رمضان، بار دیگر بازار مواد غذایی و اقلام ضروری مردم به حال خود رها شد‌ه‌است؛ به طوری که کارخانجات لبنی به صورت چراغ خاموش محصولات خود را گران کرده‌اند و قیمت میوه‌های فصل و سیب‌زمینی نیز با افزایش قیمت مواجه شده‌است.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: در طول یک ماه اخیر تولیدکنندگان شیر و فرآورده‌های لبنی درخواست‌های متعددی برای افزایش قیمت محصولات خود به انجمن صنایع لبنی ارسال کرده‌اند، انجمن نیز مستندات تولیدکنندگان را برای بررسی و در نهایت تغییرات قیمتی به ستاد تنظیم بازار ارائه کرده‌است. آنطور که رئیس انجمن ملی حمایت از مصرف‌کنندگان اخیراً گفته بود «پیشنهادات مختلفی برای افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی به ستاد تنظیم بازار ارسال شده‌است، اما در نهایت قرار است نظرات وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور و سایر دستگاه‌ها بررسی و بعد از آن تصمیم مناسب اتخاذ شود. هفته گذشته نیز انجمن حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان از افزایش قیمت شیر خام و لبنیات خبر داد، اما هنوز به صورت رسمی مجوزی به تولیدکنندگان در افزایش قیمت‌ها ارائه نشده و آن‌ها به صورت چراغ خاموش قیمت محصولات خود را از جمله خامه، شیر و ماست گران کرده‌اند.
حسین ابراهیمی، رئیس انجمن ملی حمایت از مصرف‌کنندگان در همین ارتباط به «تسنیم» می‌گوید: قرار بود درخواست تولیدکنندگان در ستاد نهایی و بعد از آن مجوز افزایش قیمت‌ها اعمال شود. انجمن به عنوان نماینده مردم از همان روز‌های صدور مجوز افزایش قیمت شیر مخالفت‌های خود را اعلام کرد، زیرا به اعتقاد ما قدرت خرید مردم کم شده و نباید با صدور افزایش بیشتر قیمت‌ها مردم را با مشکلات بیشتری مواجه کرد. وی می‌افزاید: حتماً چرایی افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی را در جلسه هفته آینده انجمن بررسی و پیگیری لازم را برای عدم اجرایی‌شدن این موضوع انجام خواهیم داد. به اعتقاد ما مردم نباید تاوان افزایش هزینه‌های تولید را بدهند و دولت باید برای این موضوع فکر اساسی کند. وی همچنین از ورود شورای رقابت به ورود شورای رقابت به پرونده گرانی شیر و لبنیات خبر داده و می‌گوید: شورای رقابت در سیصد و هشتاد و یکمین جلسه خود بازار شیر و فرآورده‌های لبنی را بررسی خواهد کرد.
اخبار رسیده از سطح بازار حاکی از انست که قیمت خامه ۱۰۰ گرمی از ۲۵۰۰ به ۳۰۰۰ هزار تومان، شیر یک لیتری کم‌چرب یک برند از ۴۱۰۰ تومان به ۴۹۰۰ تومان و برند دیگری شیر یک لیتری کم چرب خود را از ۴۷۰۰ هزار تومان به ۶۵۰۰ تومان رسانده‌است. علاوه بر این شیر یک لیتری پرچرب برند دیگری از ۴۵۰۰ تومان تا ۵۴۰۰ تومان و شیر یک لیتری بدون لاکتوز از ۴۷۰۰ تومان به ۵۸۰۰ تومان در سطح بازار بفروش می‌رسد. ماست یک کیلو و نیم از ۸۵۰۰ تومان تا ۹۴۵۰ تومان و ماست سون ۱۲۳۰۰ تومان به ۱۴۳۰۰ تومان رسیده‌است.

پرونده گرانی سیب‌زمینی به ستاد تنظیم بازار می‌رود وزارت کشاورزی پاسخگو باشد
علاوه بر بازار شیر و لبنیات بازار سیب‌زمینی نیز دچار نابسامانی شده‌است، به طوری که در فصل برداشت و فراوانی محصول قیمت این کالای پر مصرف به ۸ هزار تومان افزایش یافته‌است. یازدهم فروردین ماه امسال صادرات سیب‌زمینی از سوی گمرک ممنوع و حدود دو ماه بعد یعنی چهارم خرداد ماه، صادرات آن مجدداً آزاد شد. اخیراً قیمت هر کیلوگرم سیب‌زمینی از ۳۰۰۰ تومان به ۷۰۰۰ تومان در میدان مرکزی میوه و تره‌بار رسیده‌است که البته این نرخ‌ها کف و سقف نرخ در بازار عمده‌فروشی تهران است و این محصول در بازار خرده‌فروشی و میوه‌فروشی‌ها که در گذشته کیلویی حدود ۴۰۰۰ تومان فروخته می‌شد، امروز به کیلویی ۸۰۰۰ تومان و در مناطقی بیش از این قیمت رسیده‌است.
در این خصوص رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان از بررسی پرونده افزایش قیمت سیب‌زمینی در جلسه هفته آینده ستاد تنظیم بازار خبر داد‌ه و با اشاره به لزوم پیگیری این مسئله از سوی وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: افزایش قیمت سیب‌زمینی ممکن است به افزایش صادرات، مشکلاتی در تولید و عرضه یا احتکار این محصول از سوی بنکداران مربوط باشد. وی با اشاره به قرار داشتن در فصل برداشت سیب‌زمینی می‌افزاید: در حال حاضر سیب‌زمینی جدید به بازار آمده و دلایل افزایش قیمت این محصول در شرایط فعلی باید از وزارت جهاد کشاورزی پیگیری شود.
وی از بررسی افزایش قیمت این محصول در جلسه هفته آینده ستاد تنظیم بازار خبر داد‌ه و می‌گوید: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز باید گزارش کند که افزایش قیمت سیب‌زمینی به علت افزایش صادرات است، یا مشکلاتی در زمینه تولید و عرضه وجود دارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
0
0
خیلی زود نیست؟
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
0
0
ما نفهمیدیم بلاخره معنی شورای رقابت یعنی جی؟ ایا بازرس هستند ایا تعیین کننده قیمت اجناس هستند ایا تعزیرات هستند ایا مربوط به تولیدات داخلند یا کالای خارجی هم شامل میشدو هزاران ایای دیگر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار