کد خبر: 959347
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۵
چرا هزینه‌های مقاومت بسیار کمتر از سازش است
سرنگونی پهپاد جاسوسی امریکا در منطقه تنگه هرمز نه تنها گزاره جنگ نظامی علیه ایران را توسط ایالات متحده تقویت نکرده بلکه برعکس گزاره مذاکره با ایران را تشدید کرده است.
امیرعباس رسولی
سرویس سیاسی جوان آنلاین: سرنگونی پهپاد جاسوسی امریکا در منطقه تنگه هرمز نه تنها گزاره جنگ نظامی علیه ایران را توسط ایالات متحده تقویت نکرده بلکه برعکس گزاره مذاکره با ایران را تشدید کرده است. آنچه در تفکر جریانی همچنان عنصر پایدار است، اینکه اقتدار سیاسی- نظامی در برابر تهدید و تهاجم و گستاخی غرب نه تنها به افزایش تهدیدات نظامی و جنگ ختم نخواهد شد بلکه می‌تواند به شکل‌گیری روحیه یأس و ناامیدی در طرف مقابل نیز بینجامد و گزینه نظامی را حتی برای همیشه از دسترس آن‌ها خارج کند.

بازتاب پاسخ مقتدرانه ایران به تجاوز پهپاد امریکایی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد افکار عمومی دنیا و مقامات بسیاری از کشور‌ها در این باور خود پافشاری خواهند کرد که رفتار گستاخانه با ایران عواقب سنگینی در پی خواهد داشت و افزایش تنش با ایران هیچ‌گاه نمی‌تواند به گزاره «تعدیل یا عبور از گفتمان انقلاب» ختم شود.

اینکه رهبر معظم انقلاب، روحیه مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن را حاوی دستاورد می‌دانند به همین معناست که بعد از سرنگونی پهپاد جاسوسی امریکا، رئیس‌جمهور این کشور به جای استمرار لفاظی و گستاخی چند ماهه اخیر خود مبنی بر «احتمال حمله نظامی به ایران» سخن از لزوم مذاکره با ایران به میان می‌آورد. رهبری اخیراً با اشاره به تجویز برخی‌ها برای تسلیم شدن مقابل دشمن، می‌فرمایند: «هزینه تسلیم شدن به مراتب بیشتر از هزینه مقاومت و ایستادگی است و فایده و دستاورد‌های ایستادگی صد‌ها برابر بیشتر از هزینه‌های تسلیم شدن است. تسلیم شدن در برابر دشمن عنود و لجوج نتیجه‌ای جز لگدمال و بی‌هویت شدن نخواهد داشت.» رهبر انقلاب اسلامی به یک قانون تخلف‌ناپذیر الهی اشاره کرده و می‌فرمایند: «اگر سست نشوید و با دشمن سازش نکنید، خداوند متعال در مقابل این صبر و مجاهدت، کم نخواهد گذاشت و پاداش آن را به‌طور کامل خواهد داد.»

جالب این است خیلی زود آشکار شد که پافشاری روی اصول و گفتمان مقاومت و ایستادگی در برابر روحیه تهاجم امریکایی‌ها آن‌ها را وادار به تغییر ادبیات و کرنش در مقابل اقتدار ایران کرده است، به طوری که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا روز جمعه گفت که واشنگتن بدون هیچ گونه پیش‌شرطی آماده مذاکره با ایران است. وی در ادامه این مصاحبه گفت که هرگونه توافق با تهران باید شامل موضوع موشک‌های بالستیک ایرانی نیز باشد.
سخنان رئیس‌جمهور امریکا و رفتار اخیر مقامات این کشور در برابر جمهوری اسلامی ایران نشان داد برخلاف تصور و تفکر یک طیف نشانه‌دار در داخل کشور، آنچه امریکایی‌ها را در برابر تهاجم نظامی و نتیجه بخش بودن تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی پشیمان می‌کند نه سازش و تأکید بر مذاکره به هر قیمتی در برابر آ‌نهاست بلکه پافشاری بر گزاره مقاومت و ایستادگی در برابر روحیه زیاده‌خواهی آنهاست.

مقاومت نتیجه‌بخش ایران از نگاه «هاس»

«ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی امریکا پیشنهادات خود در مورد مدل رفتار دولت ترامپ در قبال ایران را در یادداشتی اینچنین اظهار می‌کند: «با وجود اینکه این فشار روشن و واضح است، هدف آن چندان مشخص نیست. بسیاری از افراد در دولت ترامپ از تغییر نظام [ایران]حمایت می‌کنند، اما بعید است چنین چیزی اتفاق بیفتد. ۴۰ سال پس از انقلابی که شاه را سرنگون کرد، به نظر می‌رسد حکومت و نظام سیاسی– دینی منحصر به فرد ایران آن قدر قوی باشد که در برابر فشار ایالات متحده دوام بیاورد و دشواری‌های اقتصادی را پشت سر بگذارد.»

هاس با ادامه اتهام‌زنی علیه ایران، تغییر رفتار ایران در برابر برجام را حاوی هزینه برای امریکا دانسته و ادامه می‌دهد: «پیامد محتمل‌تر این است که جنگ اقتصادی ایالات متحده به جنگ واقعی منجر شود. ایران به وضوح نشان داده است فقط درد و رنج را جذب نمی‌کند و می‌تواند صادرکننده آن نیز باشد. تقریباً شکی وجود ندارد که ایران در حملات اخیر به نفتکش‌ها در خلیج عمان و حملات پهپادی به فرودگاه عربستان سعودی توسط حوثی‌های یمن نقش داشته است. حکومت ایران نیز نیت خود را برای خروج تدریجی از محدودیت‌های هسته‌ای وضع شده تحت برجام اعلام کرده است. طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به آهستگی در حال افزایش میزان تولید سوخت هسته‌ای خود است. همچنین به نظر می‌رسد این کشور تصمیم گرفته است میزان غنی‌سازی اورانیوم خود را به سطح تسلیحاتی نزدیک‌تر کند.»

هاس نیز همانند اکثر سیاستمداران امریکا در روز‌های اخیر مسیر دیپلماسی را به عنوان گزاره مطلوب امریکا در برابر ایران پیشنهاد داده و می‌نویسد: «تمام این موارد عملاً ریسک وقوع یک درگیری پرهزینه بین ایران و یک یا چند تا از همسایگانش با ایالات متحده را افزایش می‌دهند. این درگیری تقریباً بدون شک شدید و پردامنه خواهد بود و به ایالات متحده، اسرائیل و ایران ضرر وارد خواهد کرد. جایی بین یک جنگ پرهزینه و یک تغییر نظام غیر محتمل یک شق سومی وجود دارد، این شق سوم مستلزم آن خواهد بود که ترامپ به دنبال دیپلماسی برود. وی مسیر تعامل با کره شمالی را تغییر داد، می‌تواند همین کار را هم با ایران بکند.»

رهبر معظم انقلاب نیز در بخشی از دیدار به سفر اخیر دونالد ترامپ به ژاپن اشاره کردند و یادآور شدند که رئیس‌جمهوری امریکا پس از این سفر در بازگشت به کشور خود صنایع پتروشیمی ایران را تحریم کرد. رهبر ایران سپس با زیر سؤال بردن صداقت امریکا در طرح مذاکره با ایران تأکید کردند: «ما به هیچ وجه تجربه تلخ مذاکره چند سال اخیر با امریکا را تکرار نخواهیم کرد.»

تغییر فاز امریکایی‌ها از فاز تهدید نظامی- تشدید فشار اقتصادی به «تأکید بر لزوم مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران» در حالی است که همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخست وزیر ژاپن می‌فرمایند، جمهوری اسلامی ایران تجربه تلخ و خسارت محض برجام را بار دیگر تکرار نخواهد کرد چراکه تکرار تضییع منافع ملی توسط یک جریان، رؤیایی است که دست یافتن به آن با توجه به آگاهی افکار عمومی و رفتار امریکا – اروپا در دوران پسابرجام، غیرممکن است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار