کد خبر: 959395
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
همتی تاکید کرد
رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که سیاست بانک مرکزی، ثبات بخشیدن به نرخ ارز و حتی روند کاهشی نرخ‌های کنونی ارز است، گفت: بالا رفتن نرخ ارز بیشترین آسیب را به دولت وارد می‌کند پس دولت به هیچ عنوان در بالا رفتن نرخ ارز نقشی ندارد.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از صدا و سیما، عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی گفت: رسیدگی به وضعیت معیشت مردم، اولویت این روز‌های دولت است.

عبدالناصر همتی در استودیو نگاه یک شبکه اول سیما افزود: معیشت مردم این روز‌ها دستخوش مسائل اقتصادی که خود نیز متاثر از تحریم‌های ظالمانه امریکاست، قرار دارد تحریم‌هایی که به گفته ترامپ در شرایط حداکثری خود قرار دارد.

او ادامه داد: ترامپ قصد داشت با فشار بر حوزه اقتصادی ایران، ارزش پول ما را پائین آورده و اقتصاد ایران را فلج نماید و این اقدام را متمرکز بر بازار ارز کشور که متاثر از درآمد‌های نفتی ایران قرار دارد نهاده است.

همتی نرخ ارز را یکی از متغیر کلان اقتصادی نام برد و تصریح کرد: هرگاه در کشور نرخ ارز افزایش یافته به همراهش تورم هم مشاهده شده و حاصل این تورم در زندگی مردم نمایان شده است.

عمده این فشار اقتصادی بر طبقات پائین جامعه وارد می‌شود و متاسفانه کسانی که از شرایط مالی بهتری برخوردار هستند به موازات تورم ها، شرایط بهتری هم پیدا می‌کنند، زیرا اثرات تورم به قشر مرفه تاثیر مثبت می‌گذارد.

رئیس بانک مرکزی کشور گفت: در حال حاضر مقابل فشار حداکثری مشغول مقاومت حداکثری هستیم و در تلاشیم که اثرات تورمی را کاهش دهیم. نمی‌گوئیم اوضاع خوبی است، فقط تلاش می‌کنیم شرایط بدتر نشود.

* دولت در بالا رفتن قیمت ارز نقشی نداشته است

همتی خاطرنشان کرد: بالا رفتن نرخ ارز بیشترین آسیب را به دولت و سپس به ملت وارد می‌کند پس دولت به هیچ عنوان در بالا رفتن نرخ ارز نقشی ندارد. به مردم اطمینان می‌دهم حداقل در سال ۹۷، برای دولت ریالی درآمد از محل نرخ ارز نداشته‌ایم. سال قبل نتیجه فعالیت و نقش بانک مرکزی در بازار ارز منفی بود. در واقع خرید ارز از سوی بانک مرکزی بیشتر از فروش آن بوده است.

به گفته همتی، حداقل تا ماه ۴ سال قبل آنچه در مسیر تامین کالا‌های ضروری هزینه شده ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بوده و مقدار کمی هم ارز نیمایی، که البته ارز نیمایی هم از دارایی‌های بانک مرکزی نبوده است. هر بار رئیس جمهور با بنده تماس گرفتند به من فرمودند: "نرخ ارز را پائین بیاورید یه کاری کن بیشتر بیاید پایین" (نرخ ارز) همیشه دغدغه رئیس جمهور این است که ارزش پول ملی حفظ و افزایش یابد و این مهم با کاهش نرخ ارز محقق خواهد شد.

* تلاش می‌کنیم در بازار ارز آربیتراژ اتفاق نیفتد

او تصریح کرد: قول می‌دهم که ارزش پول ملی را تقویت کنیم، شرایط رو به بهبود است، روند بهبود را می‌توان احساس کرد. این دوره هم تمام خواهد شد و اگر بتوانیم، هر لحظه بتوانیم نرخ دلار را پائین‌تر از این می‌آوریم. در حقیقت بانک مرکزی سعی می‌کند در بازار ارز، اجازه آربیتراژ ندهد و از دلالی در بازار ارز جلوگیری کند.

رئیس بانک مرکزی ایران گفت: اتفاقات سیاسی و اقتصادی که در روند تلاش‌های تحریم آمیز و خصمانه غربی در کشور و برای کشورمان انجام شد بر این هدف استوار بود که قیمت ارز از کانال فعلی خارج شود که البته با تلاش همکاران مان در بانک مرکزی و دولت این اقدام صورت نپذیرفت.

همتی افزود: از آغاز ۹۸ تاکنون از سوی بانک مرکزی حدود ۱۱ میلیارد دلار تامین ارز انجام گرفته که بیانگر اوضاع نامناسب در حوالجات ارزی کشور است فقط حدود ۵ میلیارد دلار از این مبلغ به تامین کالا‌های اساسی مردم با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اختصاص یافته و مابقی هم ارز نیمایی بوده است. این در حالیست که ذخائر ارزی دست نخورده و افزایش یافته است افزایش دخائر اسکناس کشور در سال‌های اخیر بی سابقه است.

او ادامه داد: ما برای افزایش ذخائر ارزی، پشتوانه‌هایی داریم که البته عده‌ای هم از این پشتوانه خبر دارند دقیقا نمی‌دانند چیست، اما می‌دانند که دستمان پر است. ­

همتی گفت: در حالی که غربی‌ها اقدام به کاهش تعداد خریداران نفتی ما می‌کنند و راه‌های درآمدی ما از صادرات را کاهش می‌دهند نمی‌شود ارز را تک نرخی کرد. ما در شرایط جنگی هستیم، باید جلوی رانت و فساد ارزی را بگیریم در شرایط جنگی نمی‌شود صحبت از آزاد سازی کرد.

فقط ۱۰ درصد گوشت کشور وارداتی است

عبدالناصر همتی افزود: سال قبل گوشتی که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان وارد شد سبب افزایش قیمت در کشور شد و بعد که ارز نیمایی وارد کار­شد در کمال تعجب کمی قیمت گوشت کاهش داشت حتماً در این بخش اشتباهاتی رخ داده است البته این اتفاق نادرست برای مرغ هم افتاد. نمی‌خواهم بگویم علت این اتفاق، سیاسی بود اما­اتفاقاتی سبب افزایش این چنین شد.

او ادامه داد: اگر بحث گوشت و مرغ را کنار بگذاریم میانگین کالا‌های مشمول ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در سال قبل ۴۰ درصد رشد داشته و میانگین کالا‌های غیر مشمول ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی ۹۸ درصد­رشد داشته پس به طور میانگین حدود کمتر از ۵۰ درصد رشد صورت گرفته است.

نباید فراموش کرد این ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در سال ۹۶، نرخ ۳ هزار و ۷۰۰ الی ۳ هزار و ۸۰۰ تومان بود بنابراین از سال ۹۶ الی ۹۷ عمل نرخ ارز رسمی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حدود ۲۰ درصد رشد داشته است و می‌توان گفت: ۲۰ درصد از ۴۰ درصد رشد به دلیل افزایش نرخ ارز رسمی است و مابقی به هزینه‌های مبادلاتی مربوط می‌شود.

در حقیقت این افزایش قیمت‌ها فاجعه نبوده بلکه باید با متخلفین و سودجویان برخورد شود و ضعف سیستم توزیع و کنترل کشور را رفع نمود.

او ادامه داد: در حال حاضر اقلامی مانند حبوبات و روغن و چند محصول دیگر مشمول ارز نیمایی شده‌اند در خصوص دارو هم هنوز تصمیمات مؤثری گرفته نشد، زیرا از سوی وزارت بهداشت احتیاط‌هایی وجود دارد. همه تصمیم و هدف دولت این است که در کالا‌های اساسی، شک جدیدی صورت نگیرد تاکنون هم آنچه مشهود بوده کاهش نرخ تورم در خردادماه امسال است.

رئیس بانک مرکزی گفت: سال قبل بر اساس مصوبه سران قوا در شورای عالی هماهنگی اقتصادی تقریباً اسامی ۱۵۰ شرکت و شخص حقیقی را به قوه قضاییه معرفی کردیم این افراد کسانی هستند که حتی یک دلار از صادراتی که داشته‌اند را برنگردانده‌اند، جالب اینکه این ۱۵۰ شرکت و شخص حقیقی حدود ۴ میلیارد دلار صادرات داشته‌اند البته پرونده قضایی این اشخاص به طور جدی در حال بررسی و رسیدگی است، ما نمی‌گوییم صادر کنندگان به دنبال منفعت خود نباشند، اما بالاخره باید به فکر مردم هم باشند. مملکت ما یک مملکت سوبسیدی است یارانه‌های پنهانی در آب و برق و انرژی‌های گوناگون است که کمتر به چشم مردم می‌آید.

همتی عنوان کرد: طبیعی است که بودجه کشور متأثر از کاهش درآمد‌های نفتی شود، اما تمهیداتی به این منظور صورت گرفته البته در قدم اول هدف ما افزایش صادرات نفت به روش‌های غیرمتعارف است. بخشی از این تمهیدات هم استفاده از موجودی صندوق توسعه ملی است که به منظور ضرورت کنار گذاشته و استفاده نشده بود و امسال مورد استفاده قرار خواهد گرفت اگر باز هم با کمبود بودجه مواجه شدیم از طریق اوراق خزانه این کمبود رفع می‌شود.

او در مورد اینستکس گفت: اینستکس یک قرارداد است که طبق آن ما و اروپایی‌ها چیز‌هایی برای یکدیگر صادر می‌کنیم به فرض ما نفت صادر می‌کنیم و در عوض خطوط اعتباری دریافت خواهیم کرد اخیراً هم اعلام شده که اروپایی‌ها مایل به راه اندازی اینستکس هستند، اما تا این داد و ستد صورت نپذیرد فایده‌ای نخواهد داشت البته ما منتظر اقدامی از سوی اروپایی‌ها نیستیم.

همتی ادامه داد: به موازات اروپایی ها، روسیه هم پیشنهاد همکاری تجاری به ایران داده ما هم تمایل به ارتباط تجاری با آنان هستیم، زیرا روسیه می‌تواند با خرید نفت از ما، بسیاری از نیاز‌های ما را تأمین نماید.

رئیس بانک مرکزی گفت: نمی‌توان شرایط حاکم بر بانکداری کشور را که طی مدت دو الی سه دهه شکل گرفته ظرف دو سال رفع نمود مثلاً نمی‌توان در شرایط کنونی برای تسویه بدهی‌های دولت به بانک مرکزی فشار مضاعف به دولت وارد کرد، اما در خصوص بنگاهداری بانک‌ها و سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی هر روز مشغول برخورد‌های جدی با بانک‌ها هستیم، اما آهسته و بی سر و صدا پیش می‌رویم و خبری انتشار نمی‌دهیم تا به نتیجه برسیم.

همتی ادغام بانک‌های نظامی کشور را از سلسله اقدامات صورت گرفته اخیر بانک مرکزی عنوان کرد و افزود: هدف ما رفع ناترازی بانک هاست و سپس انجام بانکداری باز در کشور است.

او از تشکیل شورای فقهی در بانک مرکزی خبر داد و تصریح کرد: این شورا بر آن است که شرایط امهال و سایر موارد را توضیح و نحوه شرعی نموده اقدامات بانکی را پیاده سازی کند و البته خروجی این شورا به تدریج به سیستم بانکی ابلاغ خواهد شد.
همتی اخبار بازار مسکن را این گونه عنوان کرد که بخش مسکن در خرداد ماه ۹۸ نسبت به ماه قبل حدود چهار و نیم درصد رشد داشته بنابراین رشد خردادماه امسال نسبت به ۹۷ حدود ۱۰۴ درصد بوده است جالب اینکه در سه ماه اول ۹۸ رشد نرخ مسکن کاهنده بود و از ۱۲ درصد به ۴.۵ درصد رسیده است البته معاملات مسکن هم در دو ماه اخیر با ۵۱ درصد کاهش روبرو بوده است در سوی مقابل، دولت قصد تولید مسکن در حاشیه شهر‌ها را دارد به گونه‌ای که زمین‌های اطراف بافت شهری به طور رایگان در اختیار سازندگان قرار گیرد و فقط هزینه ساخت به خانه‌ها اعمال شود.

در نهایت رئیس بانک مرکزی سهمیه بندی بنزین در سال جاری را بعید عنوان کرد.

نباید فراموش کرد این ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در سال ۹۶، نرخ ۳ هزار و ۷۰۰ الی ۳ هزار و ۸۰۰ تومان بود بنابراین از سال ۹۶ الی ۹۷ عملاً نرخ ارز رسمی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حدود ۲۰ درصد رشد داشته است و می‌توان گفت: ۲۰ درصد از ۴۰ درصد رشد به دلیل افزایش نرخ ارز رسمی است و مابقی به هزینه‌های مبادلاتی مربوط می‌شود.

در حقیقت این افزایش قیمت‌ها فاجعه نبوده بلکه باید با متخلفان و سودجویان برخورد شود و ضعف سیستم توزیع و کنترل کشور را رفع نمود.

او ادامه داد: در حال حاضر اقلامی مانند حبوبات و روغن و چند محصول دیگر مشمول ارز نیمایی شده‌اند در خصوص دارو هم هنوز تصمیمات مؤثری گرفته نشد، زیرا از سوی وزارت بهداشت احتیاط‌هایی وجود دارد. همه تصمیم و هدف دولت این است که در کالا‌های اساسی، شوک جدیدی صورت نگیرد تاکنون هم آنچه مشهود بوده کاهش نرخ تورم در خردادماه امسال است.
منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
0
0
کم بود که همتی هم در رابطه با معیشت مردم اظهار نظر کند. جناب همتی تو برو مواظب دلار باش که بالا نره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
0
0
همتي گفت: بالا رفتن نرخ ارز بیشترین آسیب را به دولت وارد می‌کند پس دولت به هیچ عنوان در بالا رفتن نرخ ارز نقشی ندارد. عجبببببببب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار