کد خبر: 959493
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳
سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس گفت: اگر به جای چشم داشتن به توتال و شل برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت از ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم می‌توان نفت خام را به فراورده تبدیل کرد.
سرویس اقتصادی جوان‌آنلاین: حسن نوروزی، با اشاره به وابستگی دولت به خام فروشی نفت گفت: باید از خام فروشی به سمت صادرات فرآورده‌های نفتی حرکت کنیم. ما در کشورمان طبیعتاً نیاز داریم پالایشگاه بسازیم و نفت خام را به فراورده تبدیل کرده و صنایع پایین دستی صنعت نفت را توسعه بدهیم و با ساخت پتروپالایشگاه از خام فروشی گذر کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر کشور‌های خریدار نفت ایران، نفت خام ایران را به فراورده تبدیل کرده و از این طریق ارزش افزوده ایجاد می‌کنند. در حالی که انتظار می‌رود ایران به عنوان دارنده این منبع هیدروکربوری، این منابع را راسا با ایجاد ارزش افزوده، تبدیل به فراورده کرده و سپس صادر کند. زیرا هم نیروی انسانی و هم دانش آن در داخل موجود است.

نوروزی اظهار داشت: ساخت پتروپالایشگاه هزینه کلانی نیاز دارد که در شرایط کنونی اقتصادی تأمین این حجم سرمایه گذاری بعید به نظر می‌رسد. اما می‌توان با ایجاد محرک‌های اقتصادی و تشویق مردم و بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در ساخت پتروپالایشگاه‌ها با استفاده از ابزار‌های مالی متفاوت، هم نقدینگی را مهار کرد و هم مشکل تأمین مالی ساخت این واحد‌ها را حل کرد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس گفت: اگر به جای چشم داشتن به توتال و شل برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت بتوانیم از ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم می‌توانیم نفت خام را به فراورده تبدیل کنیم.

وی راهکار اصلی غلبه بر تحریم‌های نفتی را تبدیل نفت خام به فرآورده‌های متعدد و صدور آن دانست و گفت: این کار شدنی است؛ چنانچه در سال‌های نه چندان دور بنزین به عنوان یک فرآورده استراتژیک همواره اهرم فشار بر اقتصاد ایران بود و دولت با هزینه گزاف مجبور به واردات این فراورده می‌شد، البته در آن دوران با به کارگیری سیاست‌های مدیریت مصرف توانستیم بخش قابل توجهی از مصرف را کاهش دهیم و همزمان نیز با طراحی و ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، هم مشکل انباشت میعانات گازی حل و فصل شد، هم تامین بنزین؛ البته ثمره این اقدام خوب دولت دهم را دولت یازدهم مورد استفاده قرار داد. هر چند که مردم، وارثان اصلی خدمات دولت‌ها هستند.

وی در پایان اشاره کرد: بی توجهی به ساخت پتروپالایشگاه و اصرار بر خام فروشی نفت، نتیجه حضور و مدیریت مدیران خسته و تنبل است. دیدگاه انقلابی و منطقی در این حوزه این است که به سمت ساخت پتروپالایشگاه حرکت کنیم. فکر می‌کنم اگر آقای زنگنه از خام فروشی نفت روی برگرداند و صادرات فرآورده را در دستور کار قرار دهد کاری انقلابی کرده است. جهاد همیشه مبارزه مسلحانه نیست بلکه در حال حاضر که در شرایط جنگ اقتصادی هستیم باید بتوانیم با طراحی سازوکارهایی، ظرفیت‌های مردمی را برای غلبه بر تحریم‌ها فعال کنیم.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار