کد خبر: 959494
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۲
گزارش «جوان» از علامت‌های مثبت داخلی و خارجی در اقتصاد
احتمال تشکیل مثلث آهنین چین، ایران و روسیه، توسعه روابط بانکی با چین، کاهش آهنگ نرخ تورم در خرداد و کاهش قیمت برخی مواد اولیه از نشانه‌های مثبت عوامل درونی و بیرونی اقتصاد هستند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در حالی که انتظار می‌رفت بعد از سرنگونی پهپاد امریکایی که به حریم هوایی ایران تجاوز کرده است، بازار‌ها به خصوص بازار ارز تحت تأثیر این حادثه واکنش منفی نشان دهد، اما اقتصاد ایران این هفته با علائم مختلف و مثبتی مواجه شده که نشان می‌دهد شاخص سرعت رشد تورم در حال کند شدن است و از سوی دیگر قابلیت کنترل تورم انتظاری نیز فراهم شده است. در این هفته توسعه روابط بانکی با چین، کاهش آهنگ نرخ تورم در خرداد، روند کاهشی قیمت برخی مواد اولیه ناشی از واردات و ورود یورو به کانال ۱۴ هزار تومانی از جمله این اخبار مثبت است.

نخستین علامت مهم درونی اقتصاد را می‌توان آمار‌های رسمی مرکز آمار دانست که در آن از نزولی شدن نرخ تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها خبر داده و از آنجایی که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی منتفی شده است، می‌تواند نویددهنده کاهش نرخ تورم باشد. برخی مشاهدات میدانی نیز حاکی از کاهش نسبی قیمت‌ها در برخی نقاط کشور در بازار مسکن است که اگرچه ناشی از رکود سنگین است، اما بالاخره نشان‌دهنده توقف تورم در این بازار و حتی روند نزولی قیمت‌ها در بخش فروش است.

تورم خوراکی‌ها نزولی شد

بر اساس آ‌مار‌های رسمی، شاخص کل قیمت کالا و خدمات مصرفی خانوار‌های کشور در ۱۲ ماه منتهی به خرداد ماه نسبت به دوره قبل ۶/ ۳۷ درصد گزارش شد. تورم خرداد نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز به ۴ /۵۰ درصد رسیده بود که نشانه‌ای واضح از کند شدن آهنگ رشد قیمت کالا‌ها و خدمات نسبت به ماه قبل (اردیبهشت) است. در این ماه ۸/ ۰ درصد تورم ثبت شد.

با توجه به آ‌نکه طی ماه‌های گذشته ماهانه حدود ۳ تا ۵ درصد افزایش قیمت کالا و خدمات تجربه شده بود، این کاهش نشان از افت آ‌هنگ رشد قیمت داشته که می‌توان امیدوار بود در ماه‌های آینده نرخ تورم سیر نزولی به خود بگیرد.
تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در خرداد نسبت به اردیبهشت منفی ۲ /۰ درصد بوده و البته نسبت به ماه مشابه سال قبل (خرداد ۹۷) به رقم ۱ /۷۴ درصد افزایش یافته است.
این به معنای توقف افزایش قیمت‌ها نیست بلکه حتماً برخی کالا‌ها مانند لبنیات افزایش قیمت داشته‌اند، اما در کل سرعت رشد قیمت‌ها کند شده است.

در گروه نان و غلات رشد ۵/ ۴ درصدی نسبت به اردیبهشت تجربه شده و پس از آن محصولات خوراکی طبقه‌بندی نشده و گروه چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آبمیوه ۱ /۳ درصد افزایش دارد.
در این بخش بالاترین میزان افزایش قیمت‌ها مربوط به محصولات خوراکی طبقه‌بندی نشده با ۱/ ۱۲۳ درصد، سبزیجات با ۳/ ۱۰۹ درصد و گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن با ۴/ ۹۶ درصد به ترتیب در جایگاه اول تا سوم قرار می‌گیرند.

در بخش غیرخوراکی‌ها، دخانیات با ۹/ ۰ درصد افزایش نسبت به ماه قبل و نیز نسبت به خرداد ۹۷ (نقطه به نقطه) تورم ۶/ ۱۰۹ درصدی را تجربه کرده است. پوشاک و کفش با ۵ /۲ درصد افزایش ماهانه تورمی بالغ بر ۳/ ۶۱ درصد نسبت به خرداد سال گذشته دارد.

تورم نقطه به نقطه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها ۶/ ۲۶ درصد و با تورم ۳/ ۱ درصدی ماهانه گزارش شد. در زیرگروه این بخش تورم ماهانه مسکن ماهانه ۱ /۴ درصد و نقطه به نقطه آن ۲۶ درصد است.
همتی: دستمان از منابع ارزی پر است.
اما دومین خبری که می‌توان به اتکای آن روز‌های آرامی را در بازار ارز پیش‌بینی کرد، اظهارات رئیس کل بانک مرکزی بود که در گفت‌وگو با برنامه نگاه یک مطرح کرد.

روز گذشته در صرافی‌های بانکی نرخ هر دلار امریکا برای خرید ۱۲ هزارو ۹۰۰ تومان و برای فروش ۱۳ هزار تومان قیمت خورد که در بازار آزاد نیز معاملات با اختلاف نرخ ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی پیش می‌رود. در عین حال، یورو نیز برای خرید ۱۴ هزارو ۸۰۰ تومان و برای فروش ۱۴ هزارو ۹۰۰ تومان قیمت خورد در حالی که روز گذشته نرخ یورو در کانال ۱۵هزار تومانی در صرافی‌های بانکی معامله می‌شد.
همتی در برنامه مذکور با بیان اینکه سیاست بانک مرکزی، ثبات بخشیدن به نرخ ارز و حتی روند کاهشی نرخ‌های کنونی ارز است، گفت: بالا رفتن نرخ ارز بیشترین آسیب را به دولت وارد می‌کند پس دولت به هیچ عنوان در بالا رفتن نرخ ارز نقشی ندارد.

رئیس بانک مرکزی کشور گفت: در حال حاضر مقابل فشار حداکثری مشغول مقاومت هستیم و در تلاشیم که اثرات تورمی را کاهش دهیم. نمی‌گوییم اوضاع خوبی است، فقط تلاش می‌کنیم شرایط بدتر نشود.
او تصریح کرد: قول می‌دهم که ارزش پول ملی را تقویت کنیم، شرایط رو به بهبود است، روند بهبود را می‌توان احساس کرد. این دوره هم تمام خواهد شد و هر لحظه بتوانیم نرخ دلار را پایین‌تر از این می‌آوریم. در حقیقت بانک مرکزی سعی می‌کند در بازار ارز، اجازه آربیتراژ ندهد و از دلالی در بازار ارز جلوگیری کند.
او ادامه داد: ما برای افزایش ذخایر ارزی، پشتوانه‌هایی داریم که البته عده‌ای هم از این پشتوانه خبر دارند. دقیقاً نمی‌دانند چیست، اما می‌دانند که دستمان پر است.

همتی گفت: در حالی که غربی‌ها اقدام به کاهش تعداد خریداران نفتی ما می‌کنند و راه‌های درآمدی ما از صادرات را کاهش می‌دهند، نمی‌شود ارز را تک‌نرخی کرد. ما در شرایط جنگی هستیم، باید جلوی رانت و فساد ارزی را بگیریم و در این شرایط نمی‌شود صحبت از آزاد‌سازی کرد.
وی درباره تورم خرداد نیز گفت: در حال حاضر اقلامی مانند حبوبات و روغن و چند محصول دیگر مشمول ارز نیمایی شده‌اند و در خصوص دارو هم هنوز تصمیمات مؤثری گرفته نشده است زیرا از سوی وزارت بهداشت احتیاط‌هایی وجود دارد. همه تصمیم و هدف دولت این است که در کالا‌های اساسی، شوک جدیدی صورت نگیرد و تا کنون هم آنچه مشهود بوده، کاهش نرخ تورم در خردادماه امسال است.

همتی همچنین از پیشنهادات همکاری تجاری روسیه خبر داد و گفت: به موازات اروپایی‌ها، روسیه هم پیشنهاد همکاری تجاری به ایران داده است و ما هم متمایل به ارتباط تجاری با آنان هستیم زیرا روسیه می‌تواند با خرید نفت از ما، بسیاری از نیاز‌های ما را تأمین کند. وی همچنین سهمیه‌بندی بنزین را در سال جاری بعید دانست.

خبر‌های خوش برای تبادلات بانکی ایران و چین تا پایان هفته

در همین حال رئیس اتاق‌های بازرگانی ایران و چین از اعلام خبر‌های خوش برای تبادلات بانکی ایران و چین تا پایان هفته جاری خبر داده است. بنا بر شنیده‌ها جلسه‌ای در همین باره آخر هفته در بانک مرکزی برگزار و راه‌های توسعه همکاری‌های بانکی در آن مطرح خواهد شد.

اسدالله عسگراولادی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل تولیدکنندگان و شرکت‌های رسمی کشور برای تبادلات بانکی با طرف چینی برطرف شده است، اظهار داشت: خوشبختانه تبادلات بانکی روان شده و مشکلی در این رابطه نیست.

رئیس اتاق‌های بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه فقط برای توریست و شرکت‌های غیررسمی مشکلات همچنان برقرار است، افزود: قرار است تا پایان هفته جاری با برگزاری جلساتی مشکل مبادلات بانکی شرکت‌های غیررسمی با طرف چینی را حل کنیم، اما هنوز برای توریست به توافق دست پیدا نکرده‌ایم.

تشکیل مثلث آهنین با ایران و روسیه

در همین حال استاد زبان چینی دانشگاه تهران در توئیتی نوشت: ارگان حزب کمونیست چین در گزارشی به بهانه جریان اخیر گلوبال‌هاوک، با تحلیل وقایع اخیر، از امکان تشکیل مثلث آهنین «ایران، روسیه و چین» سخن گفته و ابراز حمایت و همگرایی استراتژیک پکن با ایران در فرصت مناسب را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در ژئوپلتیک آسیای مرکزی و خاورمیانه خوانده است.

وحید وفایی در پاسخ به خبرنگار ما توضیح داد: البته این تنها یک گزارش تحلیلی است ولی می‌توان سیگنال‌های مثبتی از آن استنباط کرد. هر چند که خیلی هم نباید عجله داشت.
در همین حال یک واردکننده مواد اولیه رنگ و رزین به خبرنگار «جوان» گفت: هم اکنون تهیه مواد اولیه‌ای که مشمول تحریم‌ها نیستند توسط بانک چینی به راحتی امکانپذیر است و قیمت‌ها در بازار ایران نیز رو به کاهش است.
وی افزود: به نظر می‌رسد کاهش تقاضا از یک سو و تصمیم بانک مرکزی در تسهیل واردات از سوی دیگر باعث شده تا قیمت مواد اولیه کاهش یابد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
0
1
ارتباط مبادلات تجاری با کشور جین و کند شدن افزایش قیمت کالا ها در جیست؟ زمانی که محصولات تولید داخل از میوه و حبوبات گرفته تا کارهای خدماتی مانند هزینه تعمیرات و هزینه های اتوبوس و قطار و هوابیما و افزایش دستمزد بزشکان و اجاره خانه و خرید فروش خودرو و خانه افزایشی بوده جه ارتباطی با روابط بانکی با کشور جین و روسیه دارد؟ فرض بگیریم روابط بسیار عالی ایا هزینه خدمات اعم از تعمیرات خودرو و دیگر اقلام و کالا ها و از طرفی قیمت دلار نزولی میشود؟ اگر به عقیده نگارنده قیمت ها نزولی میشود در جه مدت این اتفاق میافتد؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار