کد خبر: 959523
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۱
فصل بهار در حالی بساط سر سبز خودش را از سرزمین‌مان جمع کرد که طبق وعده وزیر بهداشت، بنا بود تا پایان بهار تمام مردم کشورمان صاحب پرونده الکترونیک سلامت شوند. اجرای پرونده‌های الکترونیک سلامت هر چند به پایان خرداد نرسید، اما حالا با آغاز فصل تابستان قدم‌گذاشتن در مسیر پرونده الکترونیک سلامت آغاز شده است.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: به همین منظور رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت از تک‌تک مردم دعوت کرد به پایگاه‌های بهداشتی و مراکز جامع خدمات سلامت در سراسر کشور مراجعه و برای راه‌اندازی پرونده الکترونیک سلامت اطلاعات‌شان را ثبت و تکمیل کنند.
محمد شریعتی، قائم‌مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت را با طرح پزشک خانواده می‌شناسند؛ چهره‌ای که در زمان وزارت مرضیه وحیددستجردی هم در همین مقام فعلی حضوری فعال داشت و بنا بود تا طرح پزشک خانواده را به ثمر برساند، اما با تغییرات مدیریتی در وزارت بهداشت، پزشک خانواده به ثمر ننشست و طرح تحول سلامت جایگزین آن شد. حالا به رغم اصرار وزیر بهداشت بر باقی ماندن نام طرح تحول با تمام انتقادات، سر و کله ساختار‌های مورد نیاز برای نظام ارجاع و پزشک خانواده پیدا شده و حتی مسئولان پیشین و پیش‌برنده این طرح دوباره در وزارت بهداشت سمت گرفته‌اند که ماحصل این تغییر و تحولات هم تلاش برای به بار نشستن طرح‌های قدیمی و زیرساختی‌تری همچون پرونده الکترونیک سلامت است. هر چند وعده‌های وزیر در این باره هنوز از کلام پا فراتر نگذاشته است، اما شاید بتوان فراخوان تکمیل اطلاعات سلامت را به عنوان گامی در مسیر راه‌اندازی پرونده الکترونیک سلامت دانست.

پرونده‌ای برای تمام اطلاعات سلامت
قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت پرونده الکترونیک سلامت را اینگونه تعریف می‌کند: «پرونده الکترونیک سلامت یک سیستم و سامانه است نه یک نرم افزار. تمام اطلاعات سلامت شهروندان از زمان تولد تا مرگ در این سامانه جمع‌آوری می‌شود. در واقع پرونده الکترونیک سلامت در حوزه بهداشت، ابزاری است برای پیشگویی خدمات مورد نیاز.»
به موجب قانون وزارت بهداشت موظف است خدمات سلامت را مبتنی بر سامانه‌های الکترونیک ارائه دهد. از نگاه شریعتی این تکلیفی قانونی است که به ارتقای کیفی و کمی خدمات سلامت منجر می‌شود؛ به طوری که خدمات صحیح و به موقع، با کیفیت‌تر، اثربخش‌تر و اقتصادی‌تر ارائه خواهد شد.
به گفته وی با ورود کدملی به سامانه، به صورت خودکار اطلاعات شناسنامه‌ای فرد از ثبت احوال خوانده می‌شود و سامانه تعیین می‌کند چه خدماتی باید به فرد مورد نظر ارائه شود. این پرونده برای پایش و ارزشیابی برنامه‌های مراقبتی نظیر فشار خون، دیابت، مراقبت‌های مربوط به کودکان و زنان باردار که در مجموع بیش از ۱۲۰برنامه را شامل می‌شود، کارایی دارد. به این معنا که آیا استاندارد‌ها در اجرای این برنامه‌ها به درستی رعایت می‌شوند؟ و آیا نتایج مورد انتظار محقق شده است.
این سامانه مدل پرداختی کارکنان شبکه بهداشت را هم تعیین می‌کند و با مشخص‌کردن کیفیت کار کارکنان در سطوح محیطی، مبنای پرداخت سرانه‌ای انطباق یافته با عملکرد است.

«سیبی» برای تمام ایرانیان
به گفته رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در حوزه بهداشت سه سامانه مصوب و در حال اجرا وجود دارد. وی می‌افزاید: «سامانه اصلی یک‌پارچه بهداشت، سامانه «سیب» است که به جز دو استان، سراسر کشور را پوشش می‌دهد.» در استان خراسان رضوی سامانه «سینا» و در گلستان سامانه «ناب» فعال هستند. آنطور که شریعتی می‌گوید، در مجموع بیش از ۹۰درصد کشور تحت پوشش سامانه سیب قرار دارند و تاکنون اطلاعات شناسنامه‌ای حدود ۷۰ میلیون نفر در سامانه سیب درج‌شده و از این تعداد بیش از ۶۰ میلیون نفر نیز تا به‌حال حداقل یک خدمت مبتنی بر سامانه یک‌پارچه بهداشت دریافت کرده‌اند. وی تأکید می‌کند: «اطلاعات آنلاین حاکی از آن است که روزانه بیش از ۹۰۰ هزار نفر به مراکز بهداشتی مراجعه کرده و در سامانه سیب خدمت می‌گیرند.» سامانه سیب اجازه نمی‌دهد خدمتی که مربوط به گروه سنی و جنسی خاصی نیست، به آن گروه وارد شود و مراقب سلامت و بهورز را به سمت ارائه خدمت مورد نیاز و ضروری فرد هدایت می‌کند. این سامانه همچنین با اطلاعاتی که در آن ثبت می‌شود، مشخص می‌کند که هر روز در کشور چه بیماری‌هایی وجود دارد؛ چه واگیر و چه غیرواگیر. به این ترتیب می‌توان بیماری‌ها را رصد و برای کنترل و درمان آن‌ها برنامه‌ریزی کرد.

افتتاح پروژه‌ای تأیید نشده
با تمام این‌ها دبیرخانه شورای اجرایی فناوری‌اطلاعات به عنوان ناظر پروژه پرونده سلامت الکترونیکی تاکنون روند اجرایی این پروژه را تأیید نکرده است. رضا باقری اصل، دبیراجرایی شورای فناوری اطلاعات در جمع نمایندگان رسانه‌های گروهی ضمن تأکید بر عدم تأیید روند اجرایی پروژه فوق گفته بود: «تاکنون به صورت مجزا برای دستگاه‌های متولی گزارش بررسی آنان ارائه شده و از این پس این گزارش‌ها به صورت عمومی انتشار می‌یابد.».
اما چند روز پیش سعید نمکی وزیر بهداشت در آخرین روز خردادماه همزمان با پایان مهلت مقرر از سوی خودش وعده داد، در هفته اول تیرماه از پرونده الکترونیک سلامت با حضور رئیس‌جمهور رونمایی می‌شود. حالا باید دید رئیس‌جمهور قرار است چه چیزی را رونمایی کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار