کد خبر: 959530
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۵
افزایش ۱۶ هزار کانتینری رسوب کالا در بنادر
آمار‌های رسمی نشان می‌دهد، در ماه‌های اخیر ۱۶هزار کانتینر کالا به رسوب کالا در بنادر و گمرکات‌افزوده شده که بخشی از مشکلات به همراهی نکردن بانک‌ها برای ارائه کدرهگیری بازمی‌گردد.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش فارس، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و چالش‌های پس از نوسانات ارزی سال ۹۷ رسوب کالا در بنادر و مبادی ورودی کشور است. طی ماه‌های گذشته مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک ایران از موجودی یا همان رسوب ۸۵ هزار کانیتنر کالا در این مناطق خبر داده بود که بدین منظور پیشنهاد هشت بندی به رئیس‌جمهور ارسال شد و روحانی نیز روی برخی از این پیشنهادات مستقیماً دستور اجرایی گذاشت تا از این طریق رسوب کالا در شرایط جنگ اقتصادی و تحریمی کاهش یابد چراکه برخی معتقدند بخشی از این کالا‌ها مربوط به تولید و بنگاه‌های اقتصادی است و می‌تواند بخشی از نیاز‌های را برطرف کند.
براساس آخرین گزارش سازمان بنادر و دریانوردی نه تنها رسوب کالا‌های کانتینری و غیرکانتینری کاهش نیافته بلکه آمار نشان از افزایش رسوب کالا دارد. طبق آخرین گزارش مربوط به هفته آخر خرداد سال جاری در مجموع ۱۰۱ هزار و ۲۱۱ کانتینر (TEU) در مبادی ورودی از جمله شهید رجایی بندرعباس، امام خمینی، بوشهر، خرمشهر، چابهار و سایر بنادر دپو شده است.
میزان رسوب کالا‌های غیرکانتینری در مناطق مختلف به ۴ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۳۷۷ تن رسیده که عمده آن‌ها به ترتیب در شهید رجایی بندرعباس، امام‌خمینی، انزلی، خرمشهر و امیرآباد است. همچنین بالغ بر ۴ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۱۱۱ تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات رسوب کرده که عمده آن در بندر امام‌خمینی است.

دلایل رسوب کالا در گمرکات بعد از اظهار کالا
مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک با اشاره به دلایل رسوب کالا در گمرکات بعد از اظهار کالا به فارس می‌گوید: ۵۰ درصد دلیل رسوب به عدم ارائه کد رهگیری بانک بازمی‌گردد که بالاترین سهم را دارد و طولانی شدن صدور مجوز‌های قانونی از جمله استاندارد در جایگاه دوم با سهم ۳۰ درصدی به خود اختصاص می‌دهد.
وی افزود: عدم تمکن مالی صاحب کالا به منظور پرداخت حقوق ورودی سهم ۱۰ درصدی داشته و در جایگاه سوم قرار می‌گیرد و پس از آن رسیدگی به ارزش کالا و بررسی اظهارنامه توسط کارشناسان فضای مجازی هرکدام با ۵ درصد در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند. آخرین مورد نیز به عدم وجود کامیون در برخی بنادر برای حمل کالا‌های ترخیص شده است.
ارونقی البته معتقد است: قسمتی از این میزان رسوب کالا طبیعی است. برخی از این کالا‌ها به نحوی در بنادر تخلیه شده‌اند؛ اما هنوز نتوانسته‌اند اظهار کنند. برخی از محموله‌ها در لنگرگاه مانده‌اند و هنوز نتوانسته‌اند از کشتی تخلیه شوند.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه رسوب کالا در بنادر و گمرکات با یکدیگر متفاوت است، خاطرنشان می‌کند تا زمانی که کالایی به گمرک اظهار نشود کالای رسوب شده در بنادر تلقی می‌شود. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد ۴۵ درصد دلیل رسوب کالا‌هایی که قبل از اظهار به گمرک در بنادر رسوب کرده‌اند مربوط به نداشتن مجوز ثبت‌سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
براساس آنچـه در این گزارش آمـده، از کالاهـایـی که به دلیل نداشتن مجـوز ثبت‌سفارش وزارت صنعت، معـدن و تجـارت در بنـادر مـانده‌اند ۳۰‌درصـد گـروه ۴ کالایی و ۷۰درصـد نیـز سایـر گـروه‌هـای کالایی هـستنـد.
ارونقی در این‌باره می‌گوید: پیشنهادی از سوی گمرک داده شد و رئیس‌جمهور دستور داد اگر کالایی در مهلت ثبت‌سفارش به کشور رسیده باشد (۱۲ مایلی آب‌های ساحلی) ثبت‌سفارش قبول شود، اما این مورد تاکنون به‌صورت کامل به مرحله اجرا درنیامده است.
معاون گمرک به برخی کالا‌های رسوب شده به بهانه گروه ۴ اشاره می‌کند و معتقد است: کالا‌هایی که در گروه ۲ قرار دارند و چند ماه است در بنادر به دلیل نداشتن مجوز از ثبت‌سفارش از وزارت صمت در بنادر مانده‌اند. به‌عنوان مثال، یک محموله «شیرآلات و مکانیسم آنها» که در اولویت ۲ کالایی قرار گرفته‌اند، شش ماه در بنادر رسوب کرده است. یک محموله «چراغ ال‌ای‌دی» که در گروه۲ کالایی قرار گرفته، هفت ماه از ماندگاری‌اش در بنادر می‌گذرد. یک محموله «دستگاه سرزیپ زن» که در گروه ۲ کالایی قرار دارد نیز هشت ماه است که در بنادر مانده و به گمرک اظهار نشده است.
به گفته وی، کالا‌های رسوب شده به دلیل نداشتن مجوز ثبت‌سفارش در بنادر، تنها شامل گروه ۴ کالایی نیست بلکه کالا‌های گروه۲ که اغلب کالا‌های واسطه‌ای هستند نیز در بنادر ماندگار شده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار