کد خبر: 959537
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۳
احمد کاظم زاده
بعد از تعویق‌های مکرر سرانجام دولت ترامپ بخش اقتصادی طرح موسوم به معامله قرن را اعلام کرد. بر اساس این طرح، قرار است در نشست منامه که روز‌های سه شنبه و چهار شنبه این هفته به‌رغم مخالفت گسترده فلسطینی‌ها و بدون حضور آن‌ها برگزار خواهد شد، حدود ۵۰ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در کرانه باختری و غزه و همچنین مصر و اردن که برای اجرای این طرح به مشارکت اجباری گرفته شده‌اند، جمع‌آوری شود.
اگر قرار باشد شهرک‌های صهیونیست‌نشین واقع در کرانه باختری که در حاصلخیزترین و استراتژیک‌ترین مناطق کرانه باختری احداث شده‌اند به فلسطین اشغالی ملحق شوند و حاکمیت این مناطق به رژیم صهیونیستی واگذار شود، در این صورت هر سرمایه‌گذاری‌ای که در این منطقه صورت گیرد از آن این رژیم و در واقع به نام فلسطینی ها، اما به کام صهیونیست‌ها خواهد بود. هرچند ادعا می‌شود که بخش سیاسی طرح موسوم به معامله قرن بعد از اجرای بخش اقتصادی آن اجرا خواهد شد، اما بررسی تحولات دو سال و نیم گذشته بعد از به قدرت رسیدن ترامپ و اعلام این طرح نشان می‌دهد که بخش سیاسی آن پیشاپیش بدون اعلام رسمی به مرحله اجرا درآمده است و انتقال پایتخت امریکا از تل‌آویو به قدس یا حق بازگشت آوارگان فلسطینی و همچنین حمایت از الحاق شهرک‌های صهیونیست‌نشین واقع در کرانه باختری به فلسطین اشغالی و همچنین الحاق جولان سوریه به این رژیم بخش‌هایی از ابعاد سیاسی این طرح به شمار می‌رود و در واقع اکنون با اعلام ابعاد اقتصادی آن تلاش می‌شود بر اقدامات سیاسی اجرا شده مهر تأیید زده شود و مسئولیت وساطت و دلالی این امر به نشست منامه واگذار شده است. در واقع میزبان اصلی این نشست نه منامه بلکه ریاض و شخص محمد بن‌سلمان است، اما با توجه به عواقب منفی که بر این نشست مترتب است و کارویژه دست‌نشاندگی که دولت اقلیت‌خواه بحرین برای عربستان بازی می‌کند، منامه برای این نشست انتخاب شده است که البته نمی‌توان از ناامن بودن عربستان نیز به دلیل گسترش دامنه حملات تلافی‌جویانه یمنی‌ها غافل بود.
از دیگر سو دولت ترامپ در حالی در باغ سبز را به فلسطینی‌ها نشان می‌دهد و آن‌ها را به بهبود وضعیت اقتصادی و حل مشکل بیکاری از ناحیه اجرای بخش اقتصادی طرح موسوم به معامله قرن امیدوار می‌سازد که در خلال دو سال و نیم گذشته شدید‌ترین فشار‌های اقتصادی را بر آن‌ها تحمیل کرده است. او نه تنها کمک‌های خود را که متعهد و مکلف به پرداخت آن در قبال استمرار اشغال فلسطین بود، به حالت تعلیق درآورده بلکه حتی مانع از ارسال کمک‌های سازمان ملل در چارچوب مؤسسه آنروا به آوارگان فلسطینی شده است و به رژیم صهیونیستی نیز درباره نپرداختن مالیات فلسطینی‌های شاغل در فلسطین اشغالی چراغ سبز نشان داده است. بر این اساس می‌توان گفت که دولت ترامپ عامل تشدید وخامت اوضاع اقتصادی فلسطینی‌ها بوده است و اکنون نیز نشان دادن در باغ سبز به آن‌ها فریبی بیش نیست و فلسطینی‌ها به درستی می‌دانند که اگر تسلیم این فشار‌ها شوند هیچ دستاوردی نصیب آن‌ها نخواهد شد و در واقع با این کار مجوز اعدام خود را امضا خواهند کرد.
در مجموع می‌توان گفت: رونمایی از ابعاد به اصطلاح اقتصادی طرح موسوم به معامله قرن تلاشی جدید برای رسمیت دادن به طرح راستگرایان صهیونیستی به رهبری نتانیاهو برای حذف فلسطین از نقشه خاورمیانه آن‌هم به کمک و هزینه جناح عربی گروه موسوم به «بی» است که بقای خود را در آشوب‌سازی جست‌وجو می‌کند. همچنین اکنون مشخص می‌شود که بخش عمده‌ای از پروژه ایران‌هراسی ایجاد شرایطی برای نزدیک کردن تازه به دوران رسیده‌های سعودی و اماراتی به رژیم صهیونیستی بوده است تا بخشی از هزینه‌های اجرای طرح‌های منطقه‌ای از جیب این کشور‌ها پرداخت شود. بر این اساس می‌توان گفت: این تنها دولت ترامپ نیست که برای عربستان و امارات کیسه دوخته است بلکه رژیم صهیونیستی نیز در کنار دولت ترامپ مشغول چپاول منابع این کشورهاست و نه تنها مثلث عربستان، امارات و دولت تمامیت‌خواه بحرین را به اسب تروای خود در منطقه تبدیل کرده بلکه می‌خواهد تأمین هزینه دور جدید اشغالگری‌های خود را نیز بر گردن آن‌ها بیندازد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار