کد خبر: 806186
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
حمیدرضا اکبری
مساله الحاق گورستان قدیمی به پارک شهر و همچنین انتقال بخش عمده ای ازایستگاه ها ی اتوبوس شهری به محل های خارج از مرکز شهر و برخی اقدامات عمرانی که می بایست سال ها قبل اتفاق می افتاد  باعث تحولات خوبی شده است که پیشرفت ها را باید به حساب اراده و مدیریت خوب این عزیزان گذاشت چرا که اگر این تحولات به همت ایشان اتفاق نمی افتاد ممکن بود شاهد همین حد از کار هم نبودیم. در حال حاضر مقایسه فضای داخلی شهر نه تنها با سایر کلان شهرها قابل قیاس نیست چه بسا فضای برخی شهرهای کوچک اطراف نیز از این کلان شهر گوی سبقت گرفته است. تاکنون فضای قابل قبولی ایجاد نشده که بتواند جاذبه گردشگری در این شهر ایجاد نماید .همه ساله میلیون ها نفر از داخل وخارج از کشور از شهرهای مختلف کشور بازدید کرده وسهم مهمی از بازدید ها را نصیب خود نموده که تاثیر بسزایی در توسعه و اشتغال آنان ایجاد می نماید .نگاهی اجمالی به آمار مسافران ورودی به هتل ها وسایر مراکز پذیرایی و گردشگری بیانگر سهمی کمتر از یک درصد برای شهر ماست در حالی که بدلیل قرار گرفتن این شهر در مرکز کشور و برخورداری از بسیاری از جاذبه ها ی گردشگری می بایست سهم خیلی بیشتری را از حد موجود ایجاد گردد. هنوز هم اگر غریبه ای وارد شهر شده وبخواهد از مرکز آن عبور نماید دچار سردرگمی می شود . تا بسترهای لازم برای ایجاد کلان شهر ایجاد نشود این مهم اتفاق نخواهد افتاد.یکی از نقاطی که پس از کلان شهری اراک نه تنها از توسعه برخوردار نشده بلکه آهنگ پیشرفت آن کند یا دچار رکود شده است منطقه کرهرود ،سنجان و فیجان است. قبل از الحاق شهرداری های این مناطق به شهرداری اراک همه روزه مردم شاهد فعالیت های خوبی در این مناطق بودند که پس از الحاق شهرداری های مناطق فوق به شهر اراک آهنگ پیشرفت وتوسعه کند گردید .ساختار برخی از خیابان ها وکوچه های این مناطق شبیه به بسیاری از روستاهای عقب مانده است چرا که با طرح های بهسازی که در سالیان اخیر درروستاها صورت گرفته شکل ونمای روستاها از تحول خوبی برخوردار شده است اما به عکس این سه نقطه علیرغم قرار گرفتن درنقاط بالادستی شهر در ردیف نقاط حاشیه ای قرار گرفته است.علیرغم گذشت شش سال از الحاق این مناطق به اراک بسیاری از مسئولین ذیربط این مساله را در عمل باور نداشته چرا که تاکنون نقشه ای که بیانگر الحاق این مناطق به اراک باشد در دسترس عموم قرار نگرفته است. یکی از گام های اساسی در این خصوص خارج کردن این سه نقطه از بن بست و کوتاه کردن فاصله با مرکز شهر است. البته در حال حاضر بلوار جدیدی در کنار خط لوله ودر مجاورت میدان بسیج در دست احداث بوده که تاحدودی مشکلات شهرک های اندیشه وشهید نبئی را حل می نماید لکن بدلیل منتهی شدن آن به کوچه های باریک وقدیمی سنجان جوابگوی عبور و مرور خودروهای مناطق فوق نبوده وچه بسا مشکل ساز نیز می باشد برای رفع این معضل بهترین گزینه عملی کردن نقشه قدیمی اتصال بلوار کرهرود به بلوار رودخانه کرهرود به فیجان است که در نهایت به مسیرهای منطقه قره کهریز وهمچنین جاده اراک ملایر منتهی می گردد. در حال حاضر فاصله بین فیجان و سنجان تا کرهرود از راه اصلی نزدیک به شش کیلومتر است در حالی که فاصله بین انتهای کرهرود تا فیجان وسنجان کمتر از پانصد متر بوده که با اجرای نقشه احداث بلوارسی وشش متری رودخانه کرهرود نه تنها این سه نقطه از بن بست خارج شده وفاصله سنجان فیجان به مر کز شهر اراک نصف گردیده بلکه احداث بلوار فوق در دل فضای سبز و زیبای منطقه در ایجاد منطقه ای زیبا و قابل دسترس برای شهروندان وگردشگران خواهد گردید.خارج کردن این سه نقطه از بن بست کمک شایانی به کلان شهری عینی اراک خواهد نمود .اجرای این طرح مهم ومشکل گشا همت بلند نمایندگان محترم اراک در مجلس وهمچنین نمایندگان ومسئولین دلسوز شورای شهر واستانداری و راه وشهرسازی را می طلبد تا شهرداری را در اجرای این طرح ودهها طرح دیگر که می تواند باعث تحول در ساختار شهر گردد یاری نمایند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر