خارج از كادر برنامه مستندي از زندگي هنرمندان سينما و تلويزيون (بازيگران و عوامل پشت صحنه) است كه از شبكه آيفيلم در حال پخش است. پرداختن به موضوعاتي كه شايد در طول زندگي يك هنرمند از دريچه دوربين مورد غفلت واقع شده يا كارگردان يا تصويربرداري كه حالا به جاي اينكه پشت دوربين قرار بگيرند مقابل لنز دوربين با مخاطب خود صحبت ميكنند، حرفهاي زيادي براي گفتن خواهند داشت. عاطفه خالدي تهيهكننده مجموعه «خارج از كادر» در گفتوگو با «جوان» پیرامون ساخت برنامه خارج از کادر توضیحات بیشتری ارائه داده است.
گویا به دلیل استقبال از خارج از کادر تولید این برنامه بیش از طرح اولیه ادامه پیدا کرده است؟!
ابتدا قرار بود این برنامه در 13قسمت پخش شود، اما تا امروز بيش از 40 برنامه ضبط شده و همچنان ادامه دارد. يكي از دلايل اين ادامه روند، شايد همان جذابيتي است كه در دل گفتوگوهاي خارج از كادر معمول هنرمندان نهفته است، به ويژه كه اين گفتوگوها در عين شيريني و صميميت، رنگ و روي برخي ورودهاي زردنمايانه به حوزه مسائل شخصي اين شخصيتها را نيز نداشته و از وزانت خاص حرفهاي هم برخوردار باشد.
شايد بشود گفت برنامه شما نوعي بيوگرافي تصويري از زندگي هنرمندان است. تا به حال چه افرادي در خارج از كادر مقابل دوربين شما قرار گرفتهاند؟
بايد گفت ما در «خارج از كادر» با دوربين به سراغ كارگردانها و عوامل مختلف پشت صحنه توليدات نمايشي سينما و تلويزيون ميرويم تا خارج از دريچه و لنز دوربين هميشگي، زندگي روزمره هنرمندان را به تصوير بكشيم و از ناگفتههايي بگوييم كه براي مخاطب و بيننده تلويزيوني جذاب و مفرح است. با افراد مختلفي در اين مدت برنامه ضبط كردهايم از جمله احمدرضا درويش، مسعود جعفري جوزاني، يدالله صمدي، كامبوزيا پرتوي، پوران درخشنده، جلال معيريان، فخرالدين صديقشريف، زهرا سعيدي، سعيد نيكپور، عليرضا زريندست، حسين زندباف، محسن روزبهاني، كارن همايونفر، حبيب دهقاننسب، بيژن بيرنگ و... مثلاً در خارج از كادر سراغ آقاي اسحاق خانزادي رفتيم كه ميتوان به صراحت گفت ايشان يكي از پيشكسوتان حوزه صدا بوده و هستند و تاكنون بيش از 1300 فيلم را صدابرداري و صداگذاري كردهاند. گذشته از بحث ضبط برنامه، ملاقات و همنشيني با اين بزرگواران هم براي تيم خارج از كادر موجب افتخار بوده است.
چه مشكلاتي در ضبط برنامه خارج از كادر داريد؟
در واقع هماهنگ كردن با هنرمندان و زماني كه بايد اختصاص بدهند تا اين برنامه تهيه و ضبط شود، بسيار دشوار است. اكثر هنرمندان دلمشغوليهاي خاص خود را دارند و درگير كارند و اينكه بتوان زمان زيادي با آنها باشيد تا همه زواياي پيدا و پنهان را ضبط و آماده كنيد تا حدي كار را سخت كرده ولي تمامي تلاش ما اين است كه از همان زماني كه در اختيار داريم به نحو احسن استفاده كنيم. بدون اغراق اگر زمان بيشتري براي ضبط برنامه داشته باشيم، كيفيت و خروجي برنامه بهتر از الان خواهد بود. همينطور بايد اضافه كنم در كنار برخي گفتوگوها با شخصيتهاي مهم و تأثيرگذار، با چند بازيگر و هنرمند هم در راستاي گفتوگوي اصلي، مصاحبه داريم كه هماهنگ كردن آنها هم گاهي زمانبر و دشوار است.
تيم شما در خارج از كادر چند نفر هستيد؟
تيم توليد معمولاً شش تا هفت نفر شامل كارگردان، دو نفر تصويربردار، صدابردار، مدير توليد و تداركات بوده كه در لوكيشنهاي مختلف منزل، دفاتر كاري، لوكيشن آثار و فيلمهاي مهم هنرمندان مثل شهرك دفاع مقدس، شهرك سينمايي غزالي، موزه سينما، لابراتوار ارشاد، تئاتر شهر و... به تصويربرداري ميپردازند، هرچند تهيه لوكيشن مناسب، خودش كار پرزحمتي است.
تجربه خارج از كادر ايده يا طرح نويي به ذهن شما متبادر كرده كه آن را عملياتي كنيد؟
بله. اتفاقاً اين برنامه چند ايده و طرح قابل تأمل به ما هديه داد اما قطعاً اجراي آنها هزينهبردار است كه نياز به حمايت مالي دارد و بايد ديد آينده رسانه ملي و آيفيلم به لحاظ بنيه مالي و نحوه تأمين هزينه توليد چنين طرحهايي چگونه ميشود و اصولاً امكان توليد پيدا خواهند كرد يا خير.
با توجه به پخش برونمرزي «آيفيلم» چه معيارهايي بايد در نظر گرفت تا يك كار در حد استاندارد بينالمللي براي مخاطبان پخش شود؟
در شبكه آيفيلم، توجه به گرافيك و رنگ و لعاب و نور و جذابيتهاي بصري بيشتر و بهتر شده كه اتفاق خوبي است. اگر بخواهيم كار خوب انجام دهيم بايد به جنبههاي كمي و كيفي توجه بيشتري داشته باشيم و گاهي ساختارشكني كنيم. سوژهها هم بايد پرداخت خوبي بشوند تا مانند بسياري از شبكههاي مهم در دنيا بتوانيم مخاطب را پاي گيرندههاي تلويزيوني بكشانيم ولي بحثهاي مالي، موضوع جدي و مهمي است كه نبايد از آن غافل شد و با توجه به مشكلات بودجهاي سازمان صدا و سيما رشد و بهبود كيفيت نياز به حمايت جدي از جانب تصميمگيرندگان كلان كشور دارد.
مشابه «خارج از كادر» را قبلاً تجربه كردهايد؟
بله چند كار ديگر با اين تم داشتهام. با فيلمسازان و مستندسازان برجسته در برنامه هنر هفتم و برنامه ديگري در قالب مستند روايي با عنوان هنر ايراني گفتوگو كردهام كه از شبكه سحر پخش ميشد، اين برنامه بيشتر اختصاص به موسيقي، نمايش و صنايع ايراني داشت و 40 قسمت از اين برنامه را پخش كرديم كه بعدها برخي شبكهها از جمله شبكه مستند نيز براي مخاطبان خود هر دو برنامه را پخش كردند كه مورد اقبال عمومي هم قرار گرفت.
پخش مجدد برخي سريالها و فيلمهاي سينمايي را در آيفيلم چگونه ميبينيد؟
بايد گفت آيفيلم بسياري از خاطرات خوب گذشته را براي همه زنده كرده است. پخش سريالها و فيلمهاي ارزشمند كه هنرمندان درجه يك اين مرز و بوم در آنها ايفاي نقش كردهاند هميشه براي مردم ما كه حس نوستالژي در آنها قوي است جذاب و خاطرهانگيز بوده و هست و اگر برخي از اين آثار بارها هم پخش شوند باز بيننده با رغبت زياد آنها را دنبال ميكند. بر اين اساس ميتوان گفت شبكه آيفيلم در رسيدن به اين مقصد موفق بوده و توانسته رسالت خود را به درستي انجام دهد چراكه بازپخش بسياري از سريالها مانند روزي روزگاري، تفنگ سرپر، ميرزا كوچكخان و خانه سبز... خالي از لطف نبوده و اينكه مخاطبان بتوانند با بهترين كيفيت اين سريالها را از شبكه آيفيلم تماشا كنند نظر مسئولان شبكه بوده و هست.