به گزارش فارس،«اسامه الرشیدی» نویسنده، مستندساز و روزنامهنگار مصری با نگارش یادداشتی در روزنامه «العربیالجدید» با تیتر «توهمات مشابه مصر و عربستان» به این مسئله پرداخت و نوشت: بر اساس اطلاعات منتشر شده در رسانههای سعودی، طول این کانال 60 کیلومتر است و مشتمل بر دو بندر، چندین گردشگاه، هتل و سواحل اختصاصی است و بخش مجاور قطر نیز به یک منطقه نظامی بدل خواهد شد. این سناریو برای مجریان شبکههای مصری نیز تکرار شد و آنها به مردم اعلام کردند که عربستان سعودی میخواهد که مصریها به دلیل تجربه حفاری کانال سوئز طی 12 ماه، مسئولیت حفاری این کانال را نیز برعهده گیرند و این تشویقها کار را به جایی رساند که برخی اظهاراتی را به زبان آوردند که به جای بهبود وجهه طرفهای مسئول این کانال، به تخریب آن منجر شود. به عنوان مثال وزیر خارجه بحرین، احداث کانال سلوی را به خط دفاعی «بارلیو» که از سوی تلآویو در امتداد کانال سوئز ساخته شد، تشبیه کرد، بدون اینکه بداند مقامات سعودی را به اسرائیلیها تشبیه کرده است.» در ادامه این یادداشت آمده است: کار به جایی رسید که سعودیها با افتخار اعلام کردند که در پی احداث این کانال، زبالههای هستهای در خط مرزی عربستان با قطر دفن خواهد شد بدون اینکه به این مسئله فکر کنند که به هر حال، این ضایعات هستهای در خاک عربستان دفن خواهند شد و به هر حال تبعات بدی برای محیط زیست این کشور به همراه دارند. «عبدالخالق عبدالله» تحلیلگر اماراتی این طرح را یک پروژه خیالی صرف و فاقد بعد استراتژیک دانست که شایسته هزینه کردن یک دلار نیز نیست و در عین حال سرمایهگذاری روی پروژههای مناسب مردم و ایجاد همگرایی میان آنها را خواستار شد. الرشیدی مینویسد: عملاً این پروژه هیچ فایده اقتصادی یا سرمایهگذاری و گردشگری ندارد و صرفاً یک رقابت سیاسی کودکانه است و هیچکس نیز در چنین شرایط سیاسی ملتهبی که هر لحظه ممکن است منفجر شود، روی این پروژه سرمایهگذاری نخواهد کرد، بهویژه که اینچنین و با این میزان از تحریک و تأکید بر دفن زبالههای هستهای عربستان در نزدیکی این کانال، مطرح شد. ضمن اینکه عربستان نیاز به سواحل اضافی و حفاری کانالی که هزینه آن میلیاردها دلار است، ندارد. لذا این مسئله صرفاً میتواند یک جنجال رسانهای روتین از سوی کشورهای محاصرهکننده قطر باشد.