در پی افزایش قیمت برخی محصولات در بازار، رئیس اتحادیه سوپرمارکتداران گفت: دلالان، برخی کالاها را به قیمت درج شده روی آنها به مغازه داران میفروشند و با توجه به اینکه فروش بالاتر از قیمت مندرج روی کالا گرانفروشی و جرم محسوب میشود، فروشندگان مجبورند آنها را به قیمت خرید بفروشند. این در حالیست که در برخی سوپرمارکت ها، مغازه داران برچسب قیمت جدید روی کالاها درج میکنند!
در ماههای اخیر، کاهش عرضه و در نتیجه آن افزایش قیمت برخی محصولات، بازار مصرف را دچار مشکل کرده است؛ بهطوریکه کم شدن محصولاتی مانند پوشک، وسایل بهداشتی بانوان و دیگر محصولات سلولزی به دلیل کاهش عرضه که در برخی موارد به احتکار و در برخی دیگر به کمبود مواداولیه و مشکل در تولید برمیگردد، بازار این محصولات را داغ کرده و باعث شده که حتی مصرفکنندگان به سمت خرید بیش از نیاز خود رو بیاورند و بر التهاب بازار بیفزایند. در این بین کارخانهها قیمت فروش برخی کالاها را برای واحدهای صنفی، همان نرخهای درج شده برای مصرفکننده در نظر میگیرند.
به گفته رئیس اتحادیه سوپرمارکتداران تهران، توزیعکنندگان و دلالان، کالاها را به قیمت درج شده روی آنها یا حتی بالاتر به مغازه داران میفروشند و آنها هم گاهی مجبورند برای حفظ مشتریان خود، برخی محصولات را به همان قیمت به دست مصرف کننده برسانند؛ چراکه اگر آن را بالاتر از قیمت ثبت شده روی کالا عرضه کنند، گرانفروشی محسوب میشود. این درحالیست که بنگاهداران، کالاها را به قیمتی که روی کالا درج شده یا حتی بالاتر آن در بازار سیاه به مغازه داران میفروشند.
در این بین برخی مغازهداران، برچسب جدید قیمت روی اجناس میچسبانند تا این سود صفر شده را به نوعی جبران کنند؛ درصورتیکه این موضوع تخلف و ضایع کردن حقوق مصرفکنندگان است.
سعید درخشانی، رئیس اتحادیه سوپرمارکتداران تهران دراینباره به ایسنا گفت: طبق قانون، درج قیمت جدید روی محصولات تخلف محسوب میشود و در دادگاه قابل پیگیری است.
وی ضمن تأیید اینکه امکان دارد فروشندگان برچسب جدید قیمت روی اجناس بزنند و آنها را بفروشند، تأکید کرد: این مسائل باید به سامانه ۱۲۴ اطلاع داده شود تا بسته به میزان تخلف در دادگاه رسیدگی شود.
درخشانی با اشاره به اینکه عرضه برخی اجناس نیز کم شده است، گفت: اگر مغازه داری بتواند اجناسی که عرضه آنها کم شده است را خریداری کند با مقداری سود آن را میفروشد. عدهای از مغازه داران اجناس جدید نمیخرند، اما کسانی که کالای جدید میخرند، مجبورند آن را گرانتر بفروشند.
در این رابطه پیگیری ایسنا از مسئولان سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان برای توضیح در این زمینه بینتیجه ماند و این سازمان حاضر به پاسخگویی نشد. طبق قانون تعزیرات حکومتی، گرانفروشی یعنی عرضه کالا یا خدمات به بهای بیش از نرخهای تعیین شده توسط مراجع رسمی بهطور علیالحساب یا قطعی و اجرا نکردن مقررات و ضوابط قیمتگذاری و انجام هر نوع اقدامات دیگر که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمات برای خریدار شود که جریمه آن بر اساس میزان گرانفروشی توسط دادگاه تعیین میشود.