سرویس بین الملل جوان آنلاین: اکثر آمریکاییان میگویند که آنها شخصا یک مسلمان را نمیشناسند و بیشتر شناخت خود از اسلام را از رسانهها گرفتهاند.
به این ترتیب تعجبی ندارد که دربین آمریکاییان این همه بدفهمی نسبت به مسلمانان وجود داشته باشد. برخی آنها را به چشم خارجی و تهدیدی برای شیوه زندگی و ارزشهای آمریکایی میبینند. سیاست بحث برانگیز پرزیدنت ترامپ و صدور فرمان ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا از هفت کشور نیز در دامن زدن به این ترسها نقش داشته است.
اما چیزی که خیلیها از آن بی خبرند این است که مسلمانان سالها پیش از آنکه آمریکا به یک کشور تبدیل شود به اینجا آمدهاند. در واقع برخی از اولین کسانی که پای به این سرزمین گذاشتند مهاجران مسلمان بودند که در قالب تجارت برده بین دو طرف اقیانوس به اجبار به این کشور آورده شدند و امسال را میتوان چهارصدمین سال ورود آنها به آمریکا دانست.
اولین مسلمانان آمریکایی
محققان برآورد میکنند که تا ۳۰ درصد بردگان آفریقایی فروخته شده در آمریکا، اهل مناطق غرب و مرکز آفریقا مثل گامبیا و کامرون امروزی و مسلمان بودهاند. از جمله دشواریهایی که این بردگان با آن مواجه بودهاند، مشکلات مربوط به دین و آیین آنها نیز بوده است.
من به عنوان یک محقق اجتماعات مسلمانان در غرب، اطلاع دارم که بردگان آفریقایی به اجبار مالکان خود مجبور به ترک دین و مناسک اسلامی خود شدهاند، چرا که هم دین و هم آیین آنها با فرهنگ و ریشههای مذهبی برده داران فرق داشته و همچنین با روند «متمدن کردن» آنها از طریق مسیحی کردن آنها مغایرت داشته است.
سیلوین دیوف مورخ توضیح میدهد که چگونه با وجود این تلاش ها، بسیاری از بردگان جنبههایی از آداب و رسوم خود را حفظ کردند و راههای جدید و خلاقانهای را برای ابراز آنها یافتند. مثلا آوازهای عبادی آنها در مزارع، رنگ و بو و خاطره یک زندگی از دست رفته را بعد از لطمات ناشی از جا به جا شدن در آنها زنده نگه میداشت.
به گفته دیوف موسیقی بلوز را که یکی از اشکال ناب فرهنگ آمریکایی محسوب میشود، میتوان تا خاستگاههای آن یعنی تاثیرات مسلمانان بر این موسیقی از دوران برده داری دنبال کرد. او همچنین نشان میدهد که چگونه ترانه معروف بلوز «لوی هولر را صدا کن» دارای ملودی و سبکی است که از «اذان» مسلمانان گرفته شده است.
علاوه بر این بلوز بر چندین گونه موسیقی آمریکایی دیگر از کانتری گرفته تا راکاند رول و شناخته شدهترین شکل موسیقی آمریکایی یعنی جاز نیز تاثیر گذاشته است. به نظر میرسد که جان کولتران نوازنده معروف جاز که با اثر تعیین کننده اش «یک عشق متعالی» شناخته شده است، تحت تاثیر افت و خیزهای لحن ادعیه و اوراد اسلامی قرار داشته است.
هشام عیدی محقق و نویسنده «موسیقی شورشی» به همراه چند موسیقیدان جاز دیگر میگوید که کولتران ترانه «الله برتر» است خود را به سبک ادعیه اسلامی «ذکر» یا یادآوری خدا خوانده است.
اجتماعات مسلمان در آمریکای امروز
آمریکای امروز شامل تنوع بزرگی از مسلمانان است که از بخشهای گوناگون جهان به این کشور مهاجرت کردهاند. بسیاری از آنها بعد از تصویب قانون مهاجرت سال ۱۹۶۵ وارد آمریکا شدهاند.
آنها از آفریقا و خاورمیانه و نیز جنوب و جنوب شرق آسیا آمدهاند. مسلمانان آمریکایی - آفریقایی که نوادگان نسلهای برده این کشور محسوب میشوند، جمعیت قابل توجهی – حدود ۲۰ درصد- یعنی بین ۶۰۰ تا ۸۵۰ هزار نفر از مجموع جمعیت مسلمان ساکن ایالات متحده را تشکیل میدهند.
در این آمیزه متنوع همچنین کسانی حضور دارند که به امت اسلام «تعلق دارند؛ یک جنبش سیاسی و مذهی که عالیجا محمد که خود پسر بردگان پیشین بود در دهه ۱۹۳۰ آن را بنا گذاشت و میخواست از طریق آن به قدرت گرفتن سیاهان در رویارویی با نژادپرستی کمک کند. هرچند که امروزه تعداد کسانی که به امت اسلام تعلق دارند به شدت کاهش پیدا کرده است.
این تنوع جمعیتی، در آداب و رسوم، تفسیرها و مناسکی که فرقههای مختلف اسلامی در آمریکا به آن عمل میکند انعکاس یافته است. همچنین در ترکیب نژادی، قومی و فرهنگی این اجتماع یا شاید دقیقتر بگویم، گروهی از اجتماعات بازتاب یافته است.
تمام این تفاوت ها، تعامل بین این اجتماعات را میتواند به یک چالش تبدیل کند. اما مسلمانان آمریکایی با وجود تاریخچههای پیچیدهای که دارند، تجارب مشترکی کسب کردهاند که حقیقتا منحصر به فرد است.
با توجه به اینکه مسلمانان مهاجر تازه واردتر با آن دسته از هم کیشان خود که میراثی ۴۰۰ ساله در این کشور دارند به تعامل میپردازند، مشارکتهای جدید بین آنها خبر از واقعیتی جدید میدهد.
نویسنده: سعید احمد خان (Saeed Ahmed Khan) استاد دانشگاه ایالتی وین