سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به اعتقاد خودروسازان، قیمت مواد اولیه داخلی و وارداتی مدام در حال تغییر است و همین امر اثرات منفی را بر قیمت تمام شده خودرو گذاشته است. علاوه بر این شکاف قیمتی خودروها از کارخانه تا بازار عاملی شده تا دلالی و سرمایه گذاری در بخش خودرو به صرفه بوده و هر کس به هر طریقی در صدد خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار باشد.
همین شکاف قیمت خودرو باعث میشود تا در طرحهای فروش فوری سقف خودروهای عرضه شده به سرعت پرشده و مردم نتوانند به راحتی محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند. باید تجدیدنظرهای لازم در قیمت مواد اولیه خودروسازان و قیمت تمام شده خودرو اعمال شود تا دلال بازی در بازار کاهش یافته و فقط خریداران واقعی اقدام به خرید خودرو کنند.
از طرف دیگر بازار خودرو مقصر اصلی بهم ریختگی قیمتها را خودروسازان در عدم تحویل محصولات به مردم میداند و معتقد است اگر خودروهای مردم تحویل داده میشد به طور حتم بازار با این همه تقاضا و افزایش قیمتها روبه رو نبود. فروشندگان خودرو باید تأکید براینکه قیمت خودرو متناسب با عرضه و تقاضا است، میگویند وقتی عرضهای وجود نداشته باشد به طور حتم تعادل بازار بهم ریخته و شاهد افزایش قیمتها خواهیم بود.
یک مقام مسئول در یک کارخانه بزرگ خودروسازی با اعلام اینکه بیتعارف وضعیت امروز صنعت خودرو مناسب نیست، گفت: با تلاش بسیار در صددیم تا چرخه تولید را افزایش دهیم، اما وقتی آمار روزانه تولید هزار دستگاه را اعلام میکنیم باید توجه داشته باشید که بخشی از این آمار خودروهای ناقص بوده و به سمت انبارها میرود. برهمین اساس بخشی از تولیدات ما تجاری و بخشی ناقص است که باید تأمین قطعات آن به زحمت انجام شود همین موضوع عاملی شده تا نتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم.
این مقام مسئول با اعلام اینکه کسری نقدینگی صنعت خودرو باعث شده تا تأمین نقدینگی واحدهای قطعهسازی به کندی انجام شود، افزود: شناور بودن قیمت ارز بر حجم مشکلات ما اضافه کرده است، قیمتهای دستوری عاملی شده تا نتوانیم شکاف قیمتی کارخانه تا بازار را برطرف نماییم. امروز ما برای تنظیم بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را با قیمت ۶۷ میلیون تومان به فروش میرسانیم درحالی که این خودرو در بازار ۹۵ میلیون تومان است قرار بود ما خودرو را ۵ درصد زیر قیمت بازار به فروش برسانیم، اما قیمتهای دستوری دست ما را بسته و فقط رانت بیشتر در بازار ایجاد کرده است.