سرویس جامعه جوان آنلاین: در همین زمینه دبیر کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران نیز اعلام کرد تا چه زمانی باید شاهد افزایش حضور مکرر شهروندان و گلایه آنها به خاطر اقدامات نادرست حوزه حملونقل باشیم.
۸۰ هزار تاکسی گردشی و خطی نقش مهمی در جابهجایی مسافران دارند. این در حالی است که هرچند صباحی طرح جدیدی از سوی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری پیادهسازی میشود که سرگردانی شهروندان را به دنبال دارد و نرخ افرایش ۲۰ درصدی کرایهها مطابق با تورم زمان تصویب با تأخیر ابلاغ شد، ولی در عمل بهدلیل نبود نظارت سازمان تاکسیرانی و معاونت حملونقل شهرداری تهران افزایش کرایهها در برخی خطوط صدای اعتراض شهروندان را درآورده است.
در برخی خطوط عدهای از تاکسیرانها بدون نصب برچسب قیمتها کرایههای بالاتری از نرخهای مصوب را از شهروندان میگیرند و کسی هم پاسخگوی این نابسامانیها نیست و شهروندان پاسخ درستی در قبال اعتراض خود دریافت نمیکنند.
پیروز حناچی، شهردار تهران شعار خود را برای اداره پایتخت «تهران شهری برای همه» انتخاب کرد که این شعار با سرگردانی شهروندان همخوانی ندارد و یک شهر و چند نرخ کرایه متفاوت سبب نارضایتی شهروندان شده است.
افزایش کرایهها زیر سایه مصوبه شورا
افزایش نرخ غیرقانونی کرایهها در شبکه حملونقل عمومی بر تنش و سرگردانی مسافران افزوده است. این افزایش غیرقانونی کرایهها نشان از آن دارد که مسئولان گشتها و رئیس خطوط تاکسیرانی عملاً خود نیز در نادیدهگرفتن مصوبه شورای اسلامی شهر تهران شریک و دخیل هستند! بر این اساس در برخی شبکههای اجتماعی نیز خبر از افزایش تا ۴۰ درصدی کرایهها هم نشر پیدا کرده است.
ضعف نظارت بر اجرای مصوبه شورا
ضعف سازمان تاکسیرانی در حوزه اجرا و نظارت بر نرخهای جدید خطوط تاکسیرانی باعث سردرگمی مسافران و بیقانونی شده است تا جایی که دبیر کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران بر ضعف نظارت سازمان تاکسیرانی مهر تأیید زده و اعلام کرده است که در سال جاری سازمان تاکسیرانی لایحه نرخ کرایهها را در قالب بودجه و برخلاف سالیان قبل افزایش نرخ کرایهها را بر اساس نرخ تورم رسمی کشور به شورای شهر ارسال کرده که شورا نیز لایحه را تصویب و جهت اعلام نظر به فرمانداری فرستاده است.
محمدعلی کرونی در توضیح این موضوع به مهر خبر داد که فرمانداری تهران مصوبه نرخ کرایه تاکسی را به صورت افزایش حداکثر ۲۰درصدی ابلاغ کرد و نهایتاً در حال حاضر سازمان تاکسیرانی مدعی است، در قالب رندکردن کرایههای تاکسی در سال ۹۸ به صورت میانگین افزایش ۲۰درصد را اعمال کرده که توجیه فوق با اعمال افزایش کرایه در سامانههای پرداخت هوشمند قابل دفاع نیست و رندکردن در سیستم پرداخت هوشمند معنی ندارد.
افزایش غیرقانونی کرایهها
دبیر کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر با بیان اینکه بیشترین افزایش کرایه تاکسیها ۴۴درصد و کمترین افزایش ۲۲درصد بوده است، گفت: ضعف در اجرا و نظارت بر نرخ خطوط باعث سردرگمی شده و این در حالی است که همانطور از اسم سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران برمیآید، نظارت بخشی از وظایف این سازمان است. اینکه صرفاً جشنواره بگذاریم و مدعی مدیریت به روز و سامانهای داشته باشیم، اما قادر به نظارت بر نرخ خطوط نباشیم، نتیجه همین میشود که نارضایتی روزافزون مردم را به همراه دارد.
کرونی تأکید کرد: تا چه زمانی کمیسیون حمل و نقل شورا روزانه باید شاهد افزایش حضور مکرر شهروندان و گلایه آنها به خاطر اقدامات نادرست حوزه حمل و نقل باشد.
تاکسیهای فرسوده کرایههای غیرقانونی
افزایش غیرقانونی کرایهها در برخی خطوط در حالی اتفاق افتاده است که مدیرعامل تاکسیرانی بر فعالیت تاکسیهای اینترنتی ایراد گرفته؛ در صورتی که تاکسیهای اینترنتی کرایهها را منصفانهتر دریافت میکنند. در چنین وضعیتی تاکسیهای فرسوده در حالی در جابهجایی مسافران در برخی خطوط فعال هستند که کرایههای بیشتری از مسافران نیز دریافت میکنند.
متأسفانه نرخ کرایه سیر صعودی دارد و بهصورت رسمی هم سازمان تاکسیرانی یا معاونت ترافیک شهرداری پاسخگوی این نابسامانیها نیستند. با این حال قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه ۲۷ هزار تاکسی در تهران عمر بالای ۱۰ سال داشته و فرسوده محسوب میشوند از هوشمندسازی نظارت بر تاکسیها خبر داده بود. گویا افزایش تورم سبب شده تا برخی رانندگان بهصورت خود مختار به افزایش نرخ کرایهها با توجه به تورم موجود در جامعه روی آورند و کمکاری شورای اسلامی شهر تهران و معاونت ترافیک شهرداری در ساماندهی کرایهها را جبران کنند!
حالا تکلیف شهروندان که با این وسایل نقلیه عمومی جابهجا میشوند، مشخص نیست و سرگردانیها برای نرخهای روزانه همچنان ادامه دارد.