سرویس اقتصادی جوان آنلاین: وزیر صنعت و تجارت که همواره حامی صنعت خودروسازی بوده روز گذشته پیشفروش خودروسازان را تخلف دانست و گفت: «از وقتی من به وزارت صنعت آمدهام مجوز پیشفروش به خودروییها ندادهام و اگر خودروسازی غیر از این عمل کرده، حتماً تخلف کرده و سازمان حمایت باید با آن برخورد کند.» این اظهارات درحالی است که در یک سال گذشته هر یک از خودروسازان چندینبار به مناسبتهای مختلف پیشفروش خودرو داشتهاند و رحمانی بارها در مقابل انتقاداتی که از خلف وعده خودروسازان صورت گرفته، دفاع کرده است.
این روزها وزیر صنعت و مجموعههای تحت مدیریتش از صنعت خودرو و رسیدن به خودکفایی در تولید خودرو تعریف و تمجید میکنند. خلف وعده خودروسازان در عمل به تعهداتشان، دپوی خودروها به بهانه نبود قطعه و کاهش کیفیت و افزایش قیمت غیرمنطقی خودروها به فراموشی سپرده شده است. بعد از مراسم افتتاح خط تولید پژو ۳۰۱ که رحمانی در آن شرکت نکرد و شائبه صحت نداشتن داخلیسازی ۶۰ درصدی قطعات این خودرو مطرح شد، روز گذشته در نخستین میز تخصصی خودروسازی ساخت داخل و رونق تولید حضور یافت و از تخلفات خودروسازان در قطعهسازی و پیشفروش خودروها پرده برداشت. رضا رحمانی در نخستین نشست میز تخصصی خودروسازی، تولید، عمل به تعهدات، اصلاح نواقص خودروهای ناقص در پارکینگها، واگذاری املاک و اموال خودروسازان و توجه به ساخت داخل را مهمترین اولویت و محورهای این بسته ساماندهی عنوان کرد.
رحمانی در این نشست از ابلاغ بسته ساماندهی صنعت خودرو به خودروسازان خبر داد و تأکید کرد که با اجرای آن ایراد صنعت خودرو برطرف خواهد شد. وی افزود: «در این راستا پنج محور به صورت هفتگی مورد پایش وزارت صنعت قرار میگیرد که آمار تولید و گزارش تعهدات خودروسازان از جمله این محورها است.»
وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به تخلف در پیشفروش خودروها گفت: «از وقتی من به وزارت صنعت آمدهام مجوز پیشفروش به خودروییها ندادهام و اگر خودروسازی غیر از این عمل کرده، حتماً تخلف کرده و سازمان حمایت باید با آن برخورد کند. ۸۰درصد تولید روزانه خودروسازان باید بابت پاسخگویی به تعهدات قبلی اختصاص یابد و ۲۰ درصد بقیه بابت فروش فوری تخصیص یابد.»
رحمانی با بیان اینکه خودروسازان بیش از یک میلیون تعهد بر تحویل خودرو داشتند، گفت: «اکثر این افراد مردم عادی بودند و دلال نبودند. بخشی از خودروها به واردات وابسته بودند که تحریمها مشکلآفرین شد و تولید برخی مانند سوزوکی فعلاً متوقف شده است، ولی ما سیاست اورژانسی در پیش گرفتیم و خودروهای پرتیراژ را تولید کردیم تا به تعهدات مردم پاسخ داده شود.»
تعداد خودروهای کف پارکینگ خودروسازان ۱ /۶ درصد کاهش یافت
رحمانی ارائه گزارش هفتگی در مورد خودروهای موجود در کف پارکینگ خودروسازان را از دیگر محورهای مورد توجه وزارت صنعت عنوان کرد و گفت: «طبق جدیدترین آمار طی هفته گذشته تعداد خودروهای کف پارکینگها ۱ /۶ درصد کاهش داشته و در مورد ایرانخودرو حدود یک درصد بوده است.»
وزیر صنعت، معدن و تجارت واگذاری املاک و اموال خودروسازان را از دیگر محورهای مدنظر وزارت صنعت برای بهبود وضعیت صنعت خودرو عنوان کرد و افزود: «طی نامهای که به وزیر اقتصاد نوشتم، اعلام کردیم که سهام ایرانخودرو در بانک پارسیان واگذار شود، چراکه خودروسازان نباید بانکدار باشند.»
وی این را هم گفت، به شوخی به وزیر اقتصاد گفتم که برای واگذاری سهام ایرانخودرو در بانک پارسیان باید به کدام محضرخانه مراجعه کنیم.
میزان داخلیسازی خودروها را هفتگی پایش میکنیم
رحمانی با بیان اینکه اموال غیرتولیدی خودروسازان، شرکتهای زیرمجموعه آنها و همچنین خود شرکتهای خودروساز باید طی سال ۹۸ و ۹۹ واگذار شوند، اظهار داشت: «میزان داخلیسازی خودروها نیز به صورت هفتگی توسط وزارت صنعت پایش میشود. خودروسازان نباید دنبال کار قطعهسازی باشند. حتی اگر خودروسازان هماکنون نیز گاهی اوقات قطعهسازی میکنند، رها کنند تا قطعهسازان خود دنبال کار را بگیرند.»
وی افزود: «قطعهسازان بدانند ما از آنها حمایت خواهیم کرد و فضا را برای تسهیل همکاریهای بین خودروسازان و قطعهسازان فراهم میکنیم تا به صورت عادلانه و بلندمدت با همدیگر مشارکت داشته باشند تا نتیجهاش بهبود وضعیت ساخت داخل باشد.» رحمانی با بیان اینکه طبق گزارشها ۵۰۰ هزار نفر در صنعت قطعهسازی کشور مشغول کار هستند، افزود: «بر همین اساس گزارش شد که ۱۵۰ هزار نفر از کارگران این صنعت بیکار شده و پیگیر بیمه بیکاری بودند و ۱۳۰ هزار نفر هم وضعیت معلقی داشتند که در این زمینه با اقدامات هوشمندانه، تلاش کردیم وضعیت را اصلاح کنیم؛ از این پس نیز فضا را به سمت بهبود قطعهسازی پیش خواهیم برد.»
قطعات وارداتی از چین داخلیسازی شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه برای تقویت ساخت داخل با انجمنهای مختلف تولیدی توافق کردهایم تا نیازهایشان را از طرق مختلف از جمله وبسایتهای خودشان اعلام کنند، گفت: «واردات در صنعت خودرو خیلی زیاد است، حتی بیشتر از آنچه ما تصور میکنیم. یکی از آثار تحریم، ایجاد فرصت برای افزایش داخلیسازی است و ما نیز در آذرماه این اخطار را به خودروسازان دادیم که باید قطعات وارداتی چین را داخلیسازی کنند که خودروسازان این قطعات را برای داخلیسازی معرفی کردند.»
وی افزود: «برخی فکر میکنند ما نسبت به ایرادات خودروسازان بیتفاوتیم، درحالیکه این طور نیست، بلکه آذر، دی و بهمن سال گذشته دغدغه ما حیات و ممات صنعت خودرو بود و باید اشتغال موجود در این صنعت و حیات تولید را پیگیری میکردیم.» رحمانی گفت: «برخی شایعه میکنند که پیشفروش در خودروسازی خودروهای پرتیراژ ادامه دارد، اما این صحت ندارد و فقط ۲۰ درصد تولیدات آن هم برای فروش فوری در نظر گرفته شده است، درحالیکه تأکید اصلی عمل به تعهدات مشتریان است آن هم به قیمت توافق شده قبلی با متقاضیان، هر چند این ممکن است باعث ناراحتی خودروسازان باشد، اما این موضوع را از نظر حقوقی بررسی کردیم و باید به قیمت همان روز توافق باشد.»
انعقاد قراردادهای داخلیسازی قطعات خودرو
معاون وزیر صنعت نیز که در این نشست حضور داشت، از انعقاد قراردادهای داخلیسازی قطعات خودرو با هدف کاهش ۸۵ میلیون یورویی ارزبری در کشور خبر داد و گفت: «قراردادهایی به منظور داخلیسازی قطعات خودروهای پرتیراژ کشور به ارزش ۷۴۰ میلیارد تومان بین قطعهسازان و صنعت خودرو به امضا میرسد که ارزبری این بخش را در طول یکسال حدود ۸۵ میلیون یورو کاهش خواهد داد.»
مقیمی ادامه داد: «از طریق این قراردادها ۳۵ قطعه خودرو توسط ۳۲ قطعهساز کشور تأمین خواهد شد و در این زمینه قطعاتی انتخاب شدهاند که ارزبری داشته و برای تولید آنها نیاز به سرمایهگذاری بالایی در کشور نبوده است. در این بحث قطعاتی انتخاب شدهاند که ترجیحاً سابقه تولید در کشور نداشته باشند و البته تولید این قطعات با اولویت قطعهسازان کوچک و متوسط خواهد بود.»
وی در ادامه با بیان اینکه تا پایان سال میزهای مختلفی برای تعمیق ساخت داخل در صنایع دیگر نیز برگزار خواهد شد، گفت: «در صنعت خودرو نیز طی سال جاری پنج میز تعمیق ساخت داخل دیگر نیز برگزار خواهد شد.» به گفته معاون وزیر صنعت در قراردادهایی که روز گذشته منعقد شد تولید قطعات مختلف از جمله سیت سوپاپ، گاید سوپاپ، واشرسرسیلندر، میل سوپاپ توربو شارژ، سنسور اکسیژن موتور PU۵، کپسول انفجاری کمربند ایمنی و شیر هیدرولیک مدنظر قرار دارد.
همچنین در این قراردادها تولید جام آیینه کوئیک، جک گازی، مجموعه توربو شارژ، بلندگو و جلوآمپر نیز مدنظر قرار گرفته است.