کد خبر: 963431
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳
در نمایشگاه «الکامپ» که بزرگ‌ترین نمایشگاه تکنولوژی کشور است، امسال برخلاف تصور و پیش‌بینی‌ها استارت‌آپ‌های زیادی حضور داشتند. تصور می‌شد که با توجه به تحریم‌های ظالمانه یک‌سال اخیر از رونق این نمایشگاه کاسته شود، اما حضور دانشگاه‌ها و دانش‌بنیان‌ها بسیار چشم‌گیر بود.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: بیست‌و‌پنجمین دوره نمایشگاه فناوری و تکنولوژی کشور که روز دوشنبه پایان یافت، برای نخستین بار محل رقابت بیش از ۶۰۰ شرکت دانش بنیان، دانشگاه و استارت‌آپ بود. وضعیتی که برای توصیف آن می‌توان به بنر غرفه دانشگاه شریف اشاره کرد که نوشته بود: «اینجا امید موج می‌زند.»

دلربایی روبات‌ها
یکی از متفاوت‌ترین و جالب‌ترین غرفه‌ها را شاید بتوان به غرفه شهر دانش دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران نامید که با دستاورد‌های فنی و خدماتی‌اش افراد زیادی را مجذوب کرده بود. نمایش روبات‌های مختلف ساخت دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین هم توجه زیادی را به خود جلب کرده بود و دلربایی می‌کردند.
پارک علم و فناوری دانشگاه تهران که هر ساله حضوری پررنگ در این نمایشگاه داشته، امسال هم با حضور سه شرکت راهکار‌های هوشمند پیراد، ویرا افزار آدان و طرح و توسعه اتصال یک‌پارچه در این نمایشگاه حضور یافت.
فناوری‌های اینترنت اشیا، بلاکچین، بیگ دیتا و دیتا ساینتس، روباتیک، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این دانشگاه تحسین بسیاری از کارشناسان را برانگیخته است.
به گفته عباس زارعی، استاد تمام دانشکده فنی دانشگاه تهران و رئیس پارک علم و فناوری تهران «این نمایشگاه کمک می‌کند تا یافته‌های ما نیز یا در محیط اکوسیستم کشور مورد استفاده قرار گیرد یا به‌عنوان محصول صادراتی خارج شود.»

از ترافیک تا ترجمه
دانشگاه اصفهان هم با پروژه صاپست (صندوق مجازی پست ایرانی‌ها) که با همکاری شرکت ملی پست ایران راه‌اندازی شده است، در نمایشگاه الکامپ ۲۰۱۹ حضور یافت. این پروژه با هدف حل مشکل مردم در جهت ارسال مرسوله برای تجارت الکترونیکی اجرا شده است.
دانشگاه شریف هم تنها دانشگاهی بود که با پنج شرکت دانش‌بنیان و فناوری‌های جالبی همچون سامانه هوشمند ترافیکی و جامع‌ترین اپلیکیشن خدمات ترجمه حضور داشت.
روبات کار، روبات امدادگر، روبات پرنده، روبات آتش‌نشان، روبات انسان‌نما و روبات زیردریایی از فناوری‌های دانشگاه آزاد قزوین بود. طاهر فتاحی، عضو مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد در این‌باره گفت: «ساخت تمام این روبات‌ها از صفر تا ۱۰۰ کار بچه‌های تیم روباتیک واحد قزوین است و همه آن‌ها روبات‌های مسابقاتی و تحقیقاتی هستند. این روبات‌ها به تولید انبوه نرسیده اند، اما اقداماتی در این راستا در حال انجام است تا مقدمات ورود آن‌ها به مرحله تجاری‌سازی انجام شود.»

تحریم‌های کسب‌و‌کارساز
در میان استارت‌آپ‌ها در چند سال گذشته، از آنجایی که رقبای خارجی حضور کمرنگی دارند، شرکت‌های تازه تأسیس تکنولوژی توانسته‌اند موفق باشند. نمونه بارز در این بخش ظهور تاکسی‌های اینترنتی است، اما خلاقیت‌های ایرانی در نمایشگاه امسال پا از این فراتر گذاشته بود.
در یک‌سال اخیر تحریم‌ها هم شرایط را تغییر داده است، اما همین تحریم‌ها گاهی به سود استارت‌آپ‌ها تمام می‌شود! تحریم برای برخی کسب‌وکار‌های تازه رونق ایجاد می‌کند. به عنوان مثال کسب و کار‌هایی که در زمینه تعمیراتی فعال هستند، رشد کرده‌اند.

پزشک‌یاب و آرایشگاه‌یاب
یکی از زمینه‌های پرتقاضا، تعمیرات است. در این بخش استارت‌آپ‌های مختلفی در الکامپ حضور داشتند. به عنوان نمونه یکی از آن‌ها خدمات آنلاین تعمیر خودرو ارائه می‌کند که این اپلیکیشن «کاربوی» نام دارد. این محصول خدمات شست‌وشو و تعمیرات خودرو را در محل به کاربرانش می‌دهد.
این شرکت مانند سرویس تاکسی‌های آنلاین که راننده تاکسی در اختیار دارد، تعمیرکارانی را استخدام کرده است؛ این سیستم سعی می‌کند قیمت‌ها را نسبت به روش‌های سنتی کاهش دهد تا مشتریان را به سمت خود بکشاند.
در زمینه خدمات درمانی هم استارت‌آپ‌های بسیاری در ایران فعال شده‌اند. یکی از این استارت‌آپ‌ها «آرمه» است که سعی می‌کند برای کاربران خود دندانپزشک با قیمت مناسب پیدا کند. این سیستم هم مانند باقی کسب و کار‌های جدید، می‌تواند سیستم‌های سنتی بین بیمار و پزشک را تغییر دهد. توسعه استارت‌آپ در زمینه‌های جدید دیگری هم نفوذ کرده است، آرایشگاه‌یاب یکی از این موارد است. در این بخش استارت‌آپی به نام «ماه شی» سعی دارد خدمات آرایشگری و آرایشگاه‌های مختلف را به کاربران خود و خواست آن‌ها نزدیک کند.

بازار رو به رشد اپلیکیشن‌های ایرانی
یکی دیگر از حوزه‌های جذاب برای استارت‌آپ‌ها در ایران نقشه‌های آنلاین است. پس از آنکه ways در ایران فیلتر شد، اپلیکیشن جدیدی با نام «نشان» در ایران توسعه یافت و هم‌اکنون بیش از ۳ میلیون کاربر دارد که بسیار قابل توجه است. این اپلیکیشن که اکنون تنها برای خودرو است، اما قصد دارد خدمات خود را برای حمل‌ونقل عمومی در ایران گسترش دهد.
مارکت‌های آنلاین، خشکشویی آنلاین و بسیاری دیگر از خدمات آنلاین، از جمله ابداعاتی بودند که جوانان ایرانی با خود به نمایشگاه آورده بودند تا بتوانند توانمندی جوان ایرانی را به رخ بکشند.
این چند نمونه تنها گوشه کوچکی از بازار رو به رشد اپلیکیشن‌های جدید در کشور است. این رقابت در زمینه‌های مختلف از پوشاک، خرید خانه، بازار‌های آنلاین، آنتی‌ویروس‌ها، رایانش ابری، نشریات، سرگرمی و بسیاری از موارد دیگر در حال رشد است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار