کد خبر: 964067
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۵
هندی‌ها عزم خود را برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار جزم کرده‌اند و اخیراً سفیر هند گفته که به دنبال تأمین فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری در چابهار هستند.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: هندی‌ها عزم خود را برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار جزم کرده‌اند و اخیراً سفیر هند گفته که به دنبال تأمین فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری در چابهار هستند.
به گزارش ایسنا، چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران با سرمایه‌گذاری هند به آینده می‌نگرد. همانقدر که گوادر در پاکستان برای چین مهم است، چابهار ایران برای هند اهمیت دارد. چشم‌انداز پیش‌روی بندر چابهار، تخلیه و بارگیری ۵ /۸ میلیون تن کالاست، البته امروز تنها ۵ /۸ میلیون تن کالا تجارت می‌شود که با افق در نظر گرفته شده، فاصله بسیاری دارد. بر‌اساس آمارها، میزان بارگیری و تخلیه کالا در بندر چابهار در یک سال اخیر حدود ۵۰ درصد افزایش یافته، اما قطعاً روند کنونی باید سرعت داده شود. چابهار می‌تواند جمعیت ۸۰۰ میلیونی آسیای میانه را با جمعیت ۲ میلیارد نفری حوزه اقیانوس هند پیوند دهد. در سوی دیگر، چین در گوادر پاکستان سرمایه‌گذاری کرده، اما نیم‌نگاهی نیز به چابهار دارد. کریدور اقتصادی چین - پاکستان منطقه سین کیانگ در غرب چین را به بندر گوادر در جنوب پاکستان متصل و در این مسیر از ایالت محروم بلوچستان و لاهور عبور خواهد کرد. این ارتباط جاده‌ای ضمن آنکه به توسعه پاکستان کمک می‌کند، یک گذرگاه حیاتی برای صادرات چین به خاورمیانه و اروپا خواهد بود. هند می‌خواهد راه دریایی خود را به بندر چابهار تقویت کند و اخیراً مذاکراتی در خصوص تأمین فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری انجام داده است. در روز‌های اخیر سفیر هندوستان در ایران، جلسه‌ای با محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی داشت. به گفته سفیر هند، تصمیم و همکاری هند با ایران در خصوص بندر چابهار بسیار جدی است و برای تأمین مالی تجهیزات مورد قرارداد در حال رایزنی با بانک‌های فی مابین هستیم.

گدام دارمندرا در روز‌های اخیر، جلسه‌ای نیز با مدیر‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان داشت. سفیر هند از سفر قریب‌الوقوع گروهی از وزارت کشتیرانی هند برای شرکت در جلسه همکاری‌های دریایی ایران و هند به تهران خبر داد. دارمندرا اظهار کرد: به‌عنوان سفیر هندوستان می‌گویم که روابط بین ایران و هند بسیار عمیق و جدی است و ما علاقه زیادی برای ادامه فعالیت در بندر چابهار داریم، ما به تعهداتمان پایبند هستیم و برای ادامه همکاری و پیشرفت قرارداد تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم. در این نشست همچنین مدیر‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تمامی موارد و جزئیات قرارداد فی‌مابین ایران، هند و افغانستان باید توسط تیم کارشناسی با سطوح پایین‌تر تنظیم، ارزیابی و برای تهیه سند جامع به مسئولان بالادستی ارسال شود. بهروز آقایی با تأکید بر اینکه بازاریابی اپراتور هندی در خصوص تأمین و انتقال بار و کالا از طریق بندر چابهار باید در اولویت برنامه‌ها باشد، افزود: در حال حاضر باید از همه توان برای انتقال کالا‌های صادراتی و ترانزیتی کشور هندوستان از طریق بندر چابهار استفاده شود.
به گفته وی، با بازاریابی‌های انجام شده توسط تیم اقتصادی بندر‌چابهار شاهد رونق ترافیک کالا در بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی کشور هستیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه شفافیت در گفتار و رفتار موجب تسریع و تسهیل در اجرایی‌سازی بند‌های قراردادی می‌شود، اظهار کرد: شرکت IPGL نباید بازاریابی‌های خود را محدود به هندوستان کند، بلکه باید نسبت به جذب و انتقال بار سایر کشور‌ها به خصوص کشور‌های محصور در خشکی نیز اقدام‌های لازم را انجام دهد.

تفاهمنامه‌ای موسوم به چابهار سوم خرداد‌ماه سال ۱۳۹۵بین سه کشور ایران، هند و افغانستان به امضا رسید و در حال حاضر عملیاتی است.
چینی‌ها و افغان‌ها برای سرمایه‌گذاری در چابهار با هند رقابت می‌کنند. در ماه‌های اخیر مسئولان چینی برای سرمایه‌گذاری در چابهار اعلام آمادگی کرده‌اند و سفر‌هایی نیز به ایران داشته‌اند. چشم بادامی‌ها به توسعه بندر، منطقه آزاد، پتروشیمی و دیگر صنایع چابهار فکر می‌کنند.
بنابراین گزارش، راهکار و کلید تسریع در توسعه بندر چابهار، ایجاد زمینه و مشوق‌های قانونی برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی است، از این رو دولت باید با اتکا به برنامه ششم توسعه نسبت به جذب سرمایه‌گذار اقدام کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار