سرویس ایران جوان آنلاین: سالها بود که در مورد جادههای ایلام مطالب زیادی گفته میشد. جادههایی که به خاطر حوادث ناگوارشان به یکی از بیرحمترین جادههای ایران مشهور بودند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و البته آنچه که شواهد و قرائن نشان میدهد نبود جادههای استاندارد در این استان و کندی برنامههای راهسازی و نیز کمبود اعتبارات عمرانی و صد البته کم توجهی مسئولان کشوری به حوزه عمرانی و راهسازی از جمله دلایل اصلی بروز این حوادث و مشکلات در ایلام است. اما حالا خبر میرسد که قرار است ابر پروژه آزاد راه پل زال - مورموری- دهلران- چیلات- نجف اشرف به طول ۱۲۶ کیلومتر ساخته شود. پروژهای که علاوه بر به همراه داشتن اتفاقات خوب برای استان، شبکه آزاد راهی ایران را نیز به شبکه حمل و نقل عراق متصل میکند.
روز گذشته بود که استاندار ایلام اعلام کرد پروژه آزادراه پل زال - مورموری- دهلران- چیلات- نجف اشرف احداث میشود. مسیری به طول ۱۲۶ کیلومتر که به خاطر اهمیت و تأثیرات مثبتش برای استان و کل کشور باید از آن به عنوان یک ابرپروژه نام برد. قاسم سلیمانی دشتکی گفت: «آزادراه پل زال - مورموری- دهلران- چیلات- نجفاشرف به طول ۱۲۶ کیلومتر اتصال دهنده شبکه آزادراههای کشور به شبکه حمل و نقل کشور عراق و شهر نجف است.»
وی ادامه داد: «در تداوم سفر هیئت بلند پایه اقتصادی کشور به ایلام و اتخاذ تصمیمات مهمی مانند تشکیل کنسرسیومی متشکل از چند بانک به همراه سازمان برنامه و بودجه کشور در جهت تأمین مالی آزادراه مذکور مقرر شد معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی با مساعدت سازمان برنامه و بودجه کشور، نسبت به پیگیری اخذ مجوز کمیسیون ماده ۲۳ قانون الحاق ۲ و ایجاد ردیف تملک داراییهای سرمایهای متعاقب بررسی و تأیید توانمندی مالی سرمایهگذاران شرکت کننده در راستای آگهی فراخوان شناسایی و برای ارزیابی سرمایهگذاری و اجرا اقدام کند.»
وی تصریح کرد: در این نشست توافق شد برای ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نسبت به انعقاد تفاهمنامه تأمین مالی پروژه با سرمایهگذار منتخب از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع مالی و پولی کشور اقدام شود.»
استاندار ایلام با اشاره به اعلام بانکهای ملی، ملت، پارسیان و سپه مبنی بر سرمایهگذاری در احداث پروژه مذکور هرکدام به میزان ۱۰ درصد و جمعاً به میزان ۴۰ درصد از مبلغ برآورد کل سرمایهگذاری، گفت: «مصوب شد کنسرسیومی متشکل از بانکهای مذکور با مدیریت بانک ملی تشکیل و اقدامات لازم در این خصوص به عمل آید.»
سلیمانی تصریح کرد: «بر این اساس سرمایهگذار منتخب نیز عهدهدار تأمین ۳۰ درصد از مجموع هزینههای سرمایهگذاری آزادراه خواهد بود و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز نسبت به تأمین ۳۰ درصد دیگر از مجموع هزینههای سرمایهگذاری از محل ردیف اعتباری ایجاد شده در قانون بودجه سنواتی یا سایر منابع مصوب اقدام خواهند کرد.» سلیمانی دشتکی سپس با اشاره به این مهم که معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی جهت اخذ مصوبه هیئت وزیران مجوز انعقاد قرارداد تأمین مالی، اجرا، نگهداری و بهرهبرداری و انتقال آزادراه مذکور اقدام خواهند کرد، تصریح کرد: «عملیات احداث آزادراه مذکور به لحاظ مشخصات فنی باید به گونهای باشد که کلیه الزامات آزادراهی، طراحی و اجرا در قالب استانداردها و دستورالعملهای آزادراهی رعایت شود.»