کد خبر: 964645
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۳
بي برنامگي ها براي حفظ رودخانه کرج مي تواند به مرگ جاده چالوس ختم شود
رودخانه کرج، از جمله رودخانه هاي کشور است که هر روز يک خبر در مورد آن منتشر مي شود. يک روز در مورد هدایت فاضلاب غیربهداشتی هسته مرکزی این کلانشهر به ویژه در اسلام‌آباد و برغان به رودخانه کرج که انتقادات زيادي را به همراه داشت...

 

محمد رضا هاديلو

  

رودخانه کرج، از جمله رودخانه هاي کشور است که هر روز يک خبر در مورد آن منتشر مي شود. يک روز در مورد هدایت فاضلاب غیربهداشتی هسته مرکزی این کلانشهر به ویژه در اسلام‌آباد و برغان به رودخانه کرج که انتقادات زيادي را به همراه داشت و اين کار را منشاء بسیاری از مشکلات بهداشتی و زیست محیطی اعلام مي کنند و روز ديگر در مورد طرح هايي بحث مي شود که با گسترش گردشگري مي تواند کاهش تلفات در اين رودخانه را به همراه داشته باشد.

 

***

 

چند روز پيش بود که شهردار آسارا با اشاره به غرق شدن هفده نفر در رودخانه کرج از ابتدای سال جاری تاکنون، گفت: کاهش تلفات رودخانه با ایجاد طرح‌های گردشگری امکان پذیر است.

شهردار آسارا با اشاره به غرق شدن هفده نفر در رودخانه کرج از ابتدای سال جاری تاکنون، گفت: کاهش تلفات رودخانه با ایجاد طرح‌های گردشگری امکان پذیر است.

محمدباقر آسرایی با اشاره به اینکه چشم اندازهای طبیعی بی نظیری در دل آسارا و اطراف آن‌ وجود دارد که موجب جذب گردشگران و مسافران عبوری به ویژه در روزهای پایانی هفته می شود، اظهار کرد: وجود رودخانه کرج به عنوان شریان حیات بخش محور توریستی کرج - چالوس باعث شده که به جاذبه های گردشگری آسارا افزوده شود.

وی با اشاره به اینکه حل مشکلات آسارا نیازمند نگاه ویژه است، گفت: تهیه و تدوین طرح ویژه مدیریت ناحیه کوهستانی البرز مرکزی و جنوبی توسط دولت ضروری است، به تبع در چنین طرحی نقاط ضعف و قدرت این منطقه دیده شده و برای آن برنامه ریزی می شود.

شهردار آسارا با تاکید بر عملیاتی شدن چنین طرحی در منطقه البرز مرکزی و جنوبی، گفت: در حال حاضر اداراتی مانند محیط زیست، منابع طبیعی و شرکت توزیع برق استان برای اجرای برخی طرح ها در آسارا وظایف سازمانی دارند اما این رویکردها موجب می شود که نگاه ها جزیره ای بوده و رویکردی سیستمی و یکپارچه برای پیاده سازی طرح های مطلوب وجود نداشته باشد.

 

* تبديل رودخانه به منطقه اي گردشگرپذير

 

چند وقتي است که برای مناطق ساحلی شمال و جنوب کشور طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی یا (ICZM) نوشته شده و بعد از تصویب در شورای عالی معماری و شهرسازی به صورت قانون درآمده است.

با وجود این طرح همه برنامه های اجرایی از جمله طرح های گردشگری در شهرها و روستاها با آن مطابقت داده می شود، اکنون در آسارا نیز برای برون رفت از مشکلات و مسائل موجود باید طرح ویژه مدیریت ناحیه کوهستانی البرز مرکزی و جنوبی بخش آسارا تهیه و تدوین شود.

از سال ۹۰ تهیه طرح جامع  و در ادامه طرح تفضیلی برای آسارا در دستور کار قرار گرفته است و شهرداری آسارا نيز بر اساس طرح تفصیلی در محدوده قانونی شهر می تواند طرح هایی که مدنظر دارد را اجرایی کند.

در همين رابطه شهردار آسارا با اشاره به اهمیت میزان تحقق پذیری طرح های جامع و تفصیلی در شهرها و یا طرح های هادی در روستاها، گفت: میزان تحقق پذیری این طرح ها در کشور ما حدود ۲۵ درصد است، اما خوشبختانه در آسارا بیش از ۵۰ درصد ضوابط طرح جامع و تفصیلی اجرایی شده است.

آسرایی اضافه کرد: مباحث گردشگری، مدیریت پسماند و یا صنایع تولیدی و کوچک در منطقه که می تواند برای روستاییان اشتغال زایی به همراه داشته باشد همگی در قالب طرح ویژه مدیریت ناحیه کوهستانی البرز مرکزی و جنوبی بخش آسارا لحاظ خواهد شد همچنین در حوزه ساخت سازهای غیرمجاز می توان اقدامات جدی تری انجام داد.

وی با اشاره به اینکه در قالب این طرح مدیریتی ویژه برای آسارا می توانیم برنامه ریزی در خصوص مسائلی مانند مدیریت بحران و برخورد با بحران های طبیعی را اجرایی کنیم، گفت: متاسفانه از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از هفده نفر در رودخانه کرج غرق شدند و این مهم نشان می دهد که در بحث گردشگری ایجاد فضایی در قالب دسترسی به رودخانه که حفاظت شده باشد، وجود ندارد.

شهردار آسارا با اشاره به اهمیت استفاده مطلوب مردم از یک طرح گردشگری به گونه ای که خطری نیز برای آنها نداشته باشد، گفت: به عنوان نمونه می توانیم در قالب طرح های گردشگری جدید از مسیر رودخانه کرج جریان آبی را وارد کانالی کنیم و این کانال آب از دل طرح گردشگری عبور کند، این کانال آب به یقین عرض و عمق کمی خواهد داشت، با ایجاد چنین فضاهای گردشگری مطلوبی مردم در حاشیه رودخانه اطراق نخواهند کرد.

آسرایی با اشاره به عدم برنامه ریزی برای گردشگری شهری و گذران اوقات فراغت در کلان‌شهرهایی مانند کرج که موجب افزایش حضور مردم در محور کرج - چالوس و اطراق آنها در محدوده های پرخطر و بستر رودخانه می شود، افزود: مشکل ما این است که تنها به رفع ترافیک شهری فکر می کنیم در صورتی که باید ایجاد فضاهایی را در کلان‌شهری مانند کرج دنبال کنیم تا دسترسی شهروندان به این مجموعه ها در قالب پیاده راه های طراحی شده باشد و آنها بتوانند با پیاده روی به مکان های تفریحی و گردشگری شهر برسند، با این روش ها دیگر شاهد مدت ها معطلی در ترافیک نقاطی از شهر کرج و یا جاده چالوس نخواهیم بود.

وی با تاکید بر نبود امکانات تفریحی و گردشگری مناسب در شهر کرج که موجب می شود شهروندان برای گذران اوقات تعطیل خود به سمت جاده چالوس روانه شوند، افزود: به دلیل حجم بالای مراجعات به این منطقه در نقاط پایین سد شاهد شکل گیری رستوران های بیشماری بوده ایم که زمانی در گذشته باغ بوده اند.

 

* مرگ جاده چالوس با تونل انتقال آب رودخانه کرج به تهران

 

تمام زيبايي هاي رودخانه کرج يک طرف و مشکلات و معضلات آن که محصول بي تدبيري برخي مسئولان است در طرف ديگر.

معضلاتي که مي توانند به گره کوري تبديل شده و اين رودخانه که امروز از آن به عنوان منبعي براي جذب گردشگر نام برده مي شود، را نه تنها به منطقه اي کثيف و بي خاصيت تبديل کند بلکه شايد ديگر نامي از آن باقي نماند.

اوايل امسال بود که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج از هدایت فاضلاب غیربهداشتی هسته مرکزی این کلانشهر به ویژه در اسلام‌آباد و برغان به رودخانه کرج انتقاد کرد و آن را منشاء بسیاری از مشکلات بهداشتی و زیست محیطی دانست.

عباس زارع در نطق پیش از دستور پنجاه و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر کرج که یکشنبه 26 فروردین برگزار شد به شدت از اجرای پروژه انتقال تونلی آب از سدامیرکبیر به تهران انتقاد کرد و از شرکت آب منطقه‌ای استان‌های تهران و البرز تقاضا کرد که با در نظر گرفتن تهدیدات مخرب زیست محیطی آن، دستور لازم برای بازنگری در اجرای این طرح میلیاردها تومانی را صادر کنند.

وی از تضعیف سفره‌های آب زیرزمینی، تخریب پوشش گیاهی منطقه، تشدید بیابان زایی، ایجاد کانون‌های ریزگرد، تهدید حیات برخی گونه‌های جانوری و تاثیرات سوء بر اکوسیستم منطقه به عنوان گوشه‌هایی از تهدیدهای زیست محیطی انتقال تونلی آب از سد امیرکبیر به تهران یاد کرد و اظهار داشت: متاسفانه برغم انتقادات شدید تشکل‌های مردم نهاد و مسئولان محلی نسبت به اجرای این طرح اما شاهدیم که شرکت آب منطقه‌ای تهران بر عملیاتی کردن آن اصرار می‌ورزد.

این مسئول شهری با اشاره به تحویل 1.5 هکتار از اراضی اطراف رودخانه توسط شهرداری کرج به شرکت آب و فاضلاب استان تهران جهت احداث تصفیه خانه آب شرب، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل عدم وجود تصفیه خانه در حال حاضر حق آبه شرب ما از رودخانه کرج صفر است و انتظار می‌رود در صورتی که شرکت آبفا اراده‌ای برای احداث آن ندارد، حداقل زمین مذکور به عنوان سرمایه شهری بازپس گیری شود.

زارع در بخش دیگری از سخنانش ساماندهی فاضلاب شهری را از اولویت‌های زیست محیطی کرج برشمرد و با بیان اینکه فاضلاب غیربهداشتی منشاء بسیاری از بیماری‌ها و آلودگی‌ها است و می‌تواند بر وضعیت آب و هوا نیز اثر سوء بگذارد، عنوان کرد: این وضعیت به ویژه در اسلام آباد و سهرابیه اسفبار گزارش می‌شود و انتظار می‌رود که نهادهای مربوطه برای ایجاد شبکه جامع فاضلاب شهری اقدامات لازم را به عمل آورند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای پنجم کلانشهر کرج در پایان خواستار ساماندهی معتادین متهاجر حاشیه رودخانه کرج که آسیب‌ها و مشکلات متعدد امنیتی، فرهنگی و اجتماعی را برای شهر و شهروندان ایجاد کرده و در بحث سیما و منظر شهری نیز منشاء آلایندگی‌های بصری هستند، شد و از نیروی انتظامی تقاضا کرد که به این مطالبه جدی مردم توجه ویژه داشته باشد.

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار