سرویس ایران جوان آنلاین: احداث قطار شهری مشهد ازجمله پروژههایی است که در اولویت شهرداری این شهر و حتی استانداری خراسان رضوی قرار دارد؛ پروژهای که به خاطر حجم و میزان ورودی زائر به مشهد مقدس و نیاز آنها به جابهجایی، به عنوان یک پروژه ملی از آن یاد میشود. بر همین اساس مدیران شهری در تلاش هستند تا همه چیز بر اساس تاریخ و برنامه مشخص پیش رفته و در زمان مقرر به نتیجه برسد. بر همین اساس همانطور که وعده داده شده بود با اتمام عملیات ساخت خط ۲ متروی مشهد، روز گذشته، ادامه مسیر خط ۲ قطار شهری از ایستگاه شریعتی تا شهید کاوه با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیسجمهور و محمدرضا کلائی، شهردار مشهد رسماً افتتاح شد.
اواخر سال گذشته بود که مدیرعامل قطار شهری مشهد با بیان اینکه در حال رفع نواقص خط ۲ قطار شهری هستیم و البته از همان ابتدای بهرهبرداری از این خط، تمامی نکات لازم بهویژه در زمینه تأمین امنیت مسافران فراهم شده، گفت: «بسیاری از امور مربوط به قطار شهری مشهد در سالهای ۹۵ و ۹۶ صورت گرفت و در سال ۹۷ نیز فعالیتهای متعددی در دستور کار قرار داشت. بنابراین تا تابستان ۹۸ ایستگاه شریعتی تا پیروزی وارد مدار مسافرگیری میشود و ایستگاه الندشت و کوهسنگی بهعنوان ایستگاه گذری مورد استفاده قرار میگیرد، اما برنامهریزی شده خط ۲ در سال ۹۸ بهصورت صددرصد تکمیل شود.» حالا سال ۹۸ هنوز به نیمه نرسیده که حدود ٨٣ کیلومتر خط قطار شهری در مشهد مورد بهرهبرداری قرار گرفته و با افتتاح ایستگاه شهید کاوه نیمی از خطوط مترو مورد استفاده شهروندان مشهدی و تمام زائران بارگاه رضوی قرار گرفته است. روز گذشته شهردار مشهد در مراسم افتتاح ایستگاه شهید کاوه خط دوم قطار شهری مشهد و آغاز عملیات اجرایی خط چهارم مترو گفت: «یک سال و نیم قبل وعده دادیم که تیر ماه امسال خط دوم قطار شهری مشهد را به ایستگاه شهید کاوه و محدوده پیروزی برسانیم که خوشبختانه با وجود تحریمها و سخت بودن تأمین مالی و با مشارکت همه این اتفاق افتاد و حالا با این افتتاح، تعاملی میان شمال و جنوب مشهد شکل گرفته است.» محمدرضا کلائی ادامه داد: «۴ و نیم کیلومتر باقی مانده خط دوم ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه در برداشته است. اما با افتخار اعلام میکنیم سرمایهگذاری روی حمل و نقل درون شهری مهمترین مظهر عدالت شهری است.»
قطار برقی تهران- مشهد در دستور کار
معاون اول رئیسجمهور صبح روز گذشته در آیین افتتاح خط مترو ایستگاه کاوه که در این ایستگاه برگزار شد، گفت: «کلانشهر مشهد پس از تهران، بزرگترین کلانشهر در کشور است که به دلایل متعدد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی میتواند نمادی از آثار مدیریت جمهوری اسلامی در کل کشور باشد. در این راستا مشهد از هر نظر میتواند مورد بررسی قرار گیرد مبنی بر اینکه چه آسیبهایی در مدیریت کشور وجود دارد و چطور میتوانیم مسائل مطلوب را دنبال کنیم.»
اسحاق جهانگیری ادامه داد: «مسائل امروز کشور، تنها عمرانی و زیرساختی و... نیست. درواقع بایستی برای مردمی که در شهر زندگی میکنند و نیازمند آرامش، امنیت و تحقق حقوقشان هستند، توجه شده و رعایت گردد. خوشبختانه در این راستا شنیدم که شورای شهر مشهد که از انسجام خوبی برخوردار است، پیگیر جدی این مباحث در همه حوزههاست و دستورالعملهای خوبی در این حوزه در نظر داشته است.»
معاون اول رئیس جمهور افزود: «شهردار مشهد جوانی پرتلاش و پرانرژی است که میخواهد اجرای خط ۴ قطارشهری مشهد را در منطقهای کمبرخوردار و پرجمعیت آغاز کند که امیدواریم با همت شورای شهر، استانداری و دولت این اقدام انجام شود و در این مسیر از این پروژه حمایت کرده و از سازمان شهرداریها و دهیاریها نیز میخواهیم کمک کند تا هرچه سریعتر خط ۳ قطار شهری مشهد برای استفاده مردم آماده شود.» وی به توافق ساخت قطار برقی تهران- مشهد با کشور چین هم اشاره کرده و توضیح داد: «در سفری که رئیسجمهوری چین به تهران داشتند توافقی مبنی بر ایجاد قطار برقی برای مسیر تهران- مشهد صورت گرفت و برقی کردن تهران- مشهد امضا شد و بیش از ۲ میلیارد دلار هزینه آن است که باید بهسرعت انجام شود.»
سال ۱۴۰۰ زمان بهرهبرداری از خط ۳
وقتی شهردار مشهد در مراسم افتتاح ادامه خط ۲ متروی این شهر صحبت میکرد، خبرهای خوشش را به آغاز عملیات احداث خط ۴ قطارشهری ختم نکرد و به مشهدیها این قول را داد که بهرهبرداری از فاز اول خط ۳ نیز در سال ۱۴۰۰ صورت خواهد گرفت. محمدرضا کلائی با اشاره به اینکه حالا مسیر ۵/۴ کیلومتری خط ۲ از میدان شریعتی تا ایستگاه شهید کاوه به بهرهبرداری رسیده، گفت: «دنبال آن هستیم تا فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد از میدان فردوسی تا پایانه مسافربری امام رضا (ع) را نیز تا سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری برسانیم.»
وی با بیان اینکه امروز ارتباط شمال و جنوب شهر از طریق قطار شهری برقرار شد، اظهار کرد: «بهرهبرداری از ۵/۳ کیلومتر از ادامه خط ۲ از این جهت اهمیت دارد که این کار در شرایط تحریم و تلاطم بازار ارز و با تلاش همکارانم در مدیریت شهری، هماهنگی و کمک همه دستگاهها ازجمله پیمانکار، استانداری و نمایندگان مجلس انجام شد که این موضوع میتواند الگویی برای سایر شهرها باشد.» شهردار مشهد با اشاره به اینکه سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور تاکنون به اجرای خطوط قطار شهری مشهد کمک کردهاند، اظهار کرد: «انتظار داریم این کمکها بیشتر شده و پیمانکار نیز در این مسیر بداند که عزم ما و مدیریت استان این است که تحت هر شرایطی فاز اول خط ۳ قطار شهری را تا ۱۴۰۰ آماده بهرهبرداری کند.» وی ادامه داد: «شورای پنجم و مدیریت شهری از ابتدا به دنبال توسعه عدالت شهری بوده و معتقدیم توسعه خطوط قطار شهری مظهر عدالت شهری است که با ایجاد نظم، همسانی و استفاده گروههای مختلف به نوعی عدالت شهری را برقرار کند.» کلائی با اشاره به اینکه قطار شهری به نوعی یک رسانه است، افزود: «میتوانیم در سفرهایی که شهروندان با قطار شهری انجام میدهند، آموزشهای لازم را برای یک زندگی شهری بهتر به آنها ارائه داده وآن را به سفری پربار تبدیل کنیم. قطار شهری مانند رودخانهای است که طراوت و زندگی را در شهر جاری میکند و خوشحالم که حالا رودخانهای دیگر به رودخانههای امید و زندگی اضافه شده است.» شهردار مشهد گفت: «مدیریت شهری در مشهد به عنوان اولین معین اقتصاد مقاومتی و معین اقتصاد مقاومتی شهرستان مشهد که در شش ماه گذشته تمام توان و امکانات خود را در اختیار الگوی مثلث توسعه اقتصادی قرار داده و باورمندتر شده، این الگو را برای موفقیت و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مناسب میداند.»