هنروتجربه از جمله زیرمجموعههای سازمان سینمایی است که گزارشی از ریزهزینههای میلیاردی صورت گرفته برای ادامه حیات این گروه منتشر شده ولی هنوز مشخص نیست این هزینهها صرف کدام دستاورد برای این گروه شده است؟
اینکه سالانه بودجهای میلیاردی به این گروه داده شود فقط برای آنکه دهها فیلم پشت خط اکران مانده را بدون سرند فیلمها به صورت محدود روی پرده بفرستند هدف غایی این گروه است؟
اینکه بودجهای هنگفت صرف این گروه شود تا تعداد زیادی کارمند به صور مختلف ارتزاق کنند و نشریهای کم مخاطب برای گروه منتشر شود هدف نهایی است؟
هیچ ساختار مرتبط با اکران قوام نمییابد مگر آنکه درباره میزان ارتباطش با مخاطب صادقانه شفافسازی شود.
در جریان آزاد اکران به صورت روزانه آمار مخاطبان فیلمها و میزان فضای اکران هر کدام از فیلمها به طور واضح پیش روی مخاطب است ولی هنروتجربه نزدیک شش سال بعد از راهاندازی هنوز درباره میزان مخاطبانش بهروز آمار نمیدهد. چرا؟
چه ایرادی دارد همگان بدانند فلان فیلم هنروتجربه که کلی تیزر تلویزیونی از آن پخش میشود در همان پنج سانس گردشی که دارد روزانه چقدر فروخته است؟ چه ایرادی دارد میزان مخاطبان روزانه فیلمهای هنروتجربه به طور دقیق روشن شود؟ چه ایرادی دارد که بدانیم در قبال میلیاردها هزینهای که برای هنروتجربه شده چقدر بازگشت سرمایه وجود داشته است؟
کار فرهنگی یک طرف قضیه است و ایجاد ارتباط با مخاطب طرف دیگر قضیه. تا ابد که نباید بودجههای هنگفت به هنروتجربه تزریق کرد و از آن سو شاهد سالنهایی با حداقل مخاطب بود. فرهنگسازی بدون افزایش مخاطب معنا ندارد.
روند فعلی هنروتجربه که هیچ دادهای از میزان نفوذ به بدنه مخاطبان ارائه نمیکند بعید است کارکرد فرهنگی خاصی هم داشته باشد. با در اختیار داشتن آمار نفوذ به دل مخاطب و دانستن سهم روزانه این گروه از میزان مخاطبان سینماهاست که میتوان برنامهای جامع برای انحلال یا اصلاح این گروه طراحی کرد. مدیران هنروتجربه راستی را پیشه کنند بلکه در درازمدت هم که شده این گروه از تکرار مکررات رهایی یابد.