سرویس جامعه جوان آنلاین: علی فتاحی، معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی میگوید سالانه بین ۸ تا ۱۰ درصد میزان شکایتهای مردم از جامعه پزشکی، افزایش پیدا میکند.
سال گذشته تعداد ۵ هزار و ۷۰۰ شکایت در دادسراهای سراسر کشور از جامعه پزشکی شد که نسبت به سال ماقبل آن حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است. از این تعداد حدود ۴۲ درصد از پروندههای جامعه پزشکی محکوم شده و ۵۸ درصد سایر پروندهها پزشکان تبرئه شدهاند. به گفته فتاحی بیشتر شکایتهای مردم از جامعه پزشکی در بخش سرپایی مربوط به گروه پزشکان عمومی، دندانپزشکی و در بخش بستری گروههای زنان و زایمان، ارتوپدی و جراحی است. محکومیت ۴۲ درصد پزشکان در پروندههای شکایت پزشکی نشان از آن دارد که درصد بالایی از شکایات صورت گرفته از پزشکان بیدلیل نیست و حدود نیمی از این شکایتها منجر به محکومیت میشود. با تمام اینها معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی معتقد است شکایتها علیه پزشکان در ایران، کمتر از نُرم طبیعی دنیاست. وی معتقد است افزایش جمعیت کشورها و بالا رفتن میزان مراجعات مردم به پزشکان سبب میشود میزان شکایتهای مردم از جامعه پزشکی افزایش پیدا کند، اما شاید اگر کمی واقعبینانهتر و به دور از تعصبات صنفی به ماجرای شکایت علیه پزشکان نگاه کنیم، درمییابیم که بخشی از آمار افزایشی شکایت از پزشکان ناشی از کاهش تعهدات اخلاقی و حرفهای آنهاست و این مسئله موجب میشود آنها دقت کافی را در روند درمان نداشته باشند و این بیتوجهی و قصور در درمان سبب میشود بیماری که به امید شفا به پزشک مراجعه کرده، نه فقط بهبود نیابد که با عوارض بیشتری مواجه شود و حتی در مواردی جانش را از دست بدهد.
ماجرای روند طولانی رسیدگی به پرونده مرحوم عباس کیارستمی اثبات کرد، حتی شخصی به شهرت مرحوم کیارستمی هم وقتی در برابر ساختار پزشکسالارانه جامعه قرار میگیرد در روندی طولانی و با استخدام وکیل و بهرهگیری از ابزار فشار رسانهای ممکن است بتواند بخشی از حق خود را بگیرد، اما بسیاری از بیمارانی که در بیمارستانهای دولتی به دلیل قصور پزشک یا رزیدنتهای پزشکی دچار مشکل میشوند و حتی جانشان را از دست میدهند، آنقدر قدرت و ثروت ندارند که با کفشی آهنین دنبال حق و حقوق خود باشند. خیلی از آنها حتی نمیدانند حق دارند که از پزشک معالج خود شکایت کنند و البته این حق نهتنها به اطلاعشان نمیرسد که با روشهای مختلف پرسنل بیمارستان میکوشند تا این حق ناحق شود. با این همه برای پیشگیری از فجایع بیشتر شاید باید سازمانها و نهادهای مسئولی همچون وزارت بهداشت و نظام پزشکی فکری اساسی کنند تا با دستورالعملهایی از قصور پزشکی پیشگیری کنند و این روند افزایشی در یک جایی باید متوقف شود.