سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: هوشنگ توکلی، در گفتگو با «جوان» با بیان اینکه بیکاری همه حرفهایها را آزار میدهد، گفت: اغلب بازیگران حرفهای در مهجوریت به سر میبرند، چون نیروهای آماتوری که برای نقش گرفتن پول خرج میکنند در اولویت هستند. اگر میبینید که کیفیت فیلمها و سریالهای ما پایین آمده یک دلیلش همین دوری حرفهایهاست. شما فیلمها و سریالهای ماندگار را مرور کنید. در هیچ کدام از این آثار حتی یک بازیگر آماتور نمیبینید و همه حرفهای هستند.
بازیگر سریالهای «میرزا کوچک خان» و «زیر تیغ» ادامه داد: حرفهایگرایی به معنای حذف جوانان نیست بلکه اتفاقاً باید جوانان مستعد و باسواد را جذب کرد. جوانانی که درس بازیگری خواندهاند یا تجربه سالها فعالیت در تئاتر را دارند باید وارد کار شوند و اتفاقاً دستمزد خوب هم بگیرند، چون آینده سازند. توکلی خاطرنشان ساخت: آخر فکر کنید که این جوانهایی که درس بازیگری را خواندهاند و پول هم ندارند که نقش بخرند (!) چه کار باید کنند؟ آخر چه اتفاقی میافتد که نیروهای مستعد مملکتی نمیتوانند کار کنند؟ چرا کسی به فکر این جوانان تشنه بازیگری نیست؟ خودم در هر کاری که طرف مشورت قرار گرفتهام بر لزوم استفاده از جوانان تأکید کردهام ولی شرایط سینما و تلویزیون طوری شده که باید آرزوی یک معجزه را برای جوانان داشته باشیم.
بازیگر «نفوذی» و «دلخون» با اشاره به آمار بالای بیکاری در جوانان بیان داشت: جوانان بیشتر از میانسالان به کار احتیاج دارند، چون دوست دارند باروری خود را ببینند و بدشان میآید دستشان در جیب والدین باشد. باید آرزو کنیم که یک اتفاق خوب بیفتد و این جوانها با امنیت بیشتری زندگی کنند. بیکاری که بود و الان هم افزایش قیمتها بر این مشکلات افزوده است. امیدوارم هر چه زودتر یک معجزه خوب اتفاق بیفتد. هوشنگ توکلی درباره ارتباط مستقیم کیفیت بازیگری با کیفیت محصولات نمایشی گفت: شخصاً از تولیدات تلویزیون و سینما ناراضی هستم، البته نه به خاطر اینکه خودم کم کارم بلکه به خاطر افت محسوس کیفیت بازیگری. چرا اغلب فیلمها و سریالهایمان سهلالوصول و سطحی شدهاند؟ جز این است که استخوانبندی کار که بازیگری است را درست نمیچینند؟ بازیگر حرفهای یک متن متوسط را به متن خوب بدل میکند ولی بازیهای باسمهای موجب نزول متن میشود. هوشنگ توکلی که نزدیک چهار دهه است فعالیت بازیگری دارد با بیان اینکه فیلمسازان باید از اجتماع بیرونی الهام بگیرند، تأکید کرد: این همه مشکل و گرفتاری اقتصادی در جامعه وجود دارد ولی یک درام یا کمدی جاندار و درست و حسابی درباره این گرفتاریها نمیبینیم. چرا جز این است که روزمرگی آفت تولیدات شده و همه فقط میخواهند به هر قیمتی شده و با هر کیفیتی محصول تولید کنند و در این میان نه روزآمد بودن متن مهم است و نه کیفیت بازیگری.
توکلی ادامه داد: متن ضعیف و کهنه یکی از دلایل افت بازیگری است، چون به زحمت بتوان بازیگران حرفهای را راضی کرد با متنهای ضعیف کار کنند. بازیگر حرفهای آبرویش را بیخود و بیجهت به تاراج نمیدهد و به شکمش سنگ میبندد ولی زیر بار اجرای متن بد نمیرود. باز اگر متن متوسط باشد میشود رویش کار کرد ولی متن ضعیف به سختی بازیگر حرفهای را به اجرا ترغیب میکند.
توکلی که سابقه کارگردانی آثاری تلویزیونی همچون «مدرس» و «راویان اخبار» را در کارنامه دارد با مخاطب قرار دادن مدیران فرهنگی گفت: اینکه دولت مدام کلی بودجه میلیاردی صرف فرهنگ میکند به کنار ولی از این بودجه چقدرش صرف ایجاد اشتغال و حمایت از جوانان میشود؟ اگر بودجه مملکت صرف جوانان نشود چه فایده دارد؟ باید به جوانان دلگرمی داد و کاری کرد که جوانان باانگیزه در وطن خود بمانند و کار کنند. مدیران فرهنگی باید برای تمام جوانان مستعد و باانرژی مجال کار ایجاد کنند.