سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: در این شب از وزیر ارشاد گرفته تا دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با انتشار پیامهایی حمایت و قدردانی خود را از «عصر جدید» اعلام کردند. اکنون تلویزیون باید نشان دهد به غیر از حوزه سرگرمی که در آن موفق بوده است، میتواند در عرصههای مهم دیگری، چون حوزههای معرفتی، فرهنگی و آموزشی برنامههای پرمخاطبی بسازد که بار فرهنگسازی بزرگترین رسانه کشور بیش از گذشته شود.
«عصر جدید» برنامهای برای کشف استعدادهای مردمی که در نوع خود بزرگترین مسابقه تلویزیونی بود، با کسب بیش از ۲۴ میلیون رأی مردمی، رکورد جدیدی از حجم استقبال از برنامههای تلویزیونی را به ثبت رساند.
شب چله «عصر جدید»
پنجشنبه ۳۱ مرداد، از حدود ساعت ۱۷ بعد از ظهر تا نزدیک ساعت ۳ بامداد روز جمعه، ویژه برنامه فینال «عصر جدید» از شبکه ۳ سیما پخش شد. در این بین فقط پخش مسابقه فوتبال و اخبار توانست در پخش زنده عصر جدید وقفه ایجاد کند. چلهنشینی عصر جدید در شبکه ۳ سیما مرور کلی بود بر اتفاقاتی که در حدود هفت ماه پخش تلویزیونی این مسابقه استعدادیابی گذشت.
در این شب و با پایان رأیگیری، نفرات برگزیده مشخص شدند. در اولین فصل از «عصر جدید»، فاطمه عبادی (هنرمند نقاش با شن) از بندر ماهشهر استان خوزستان با تعداد ۶ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۹۶۴ رأی نفر اول شد و بعد از وی به ترتیب محمد زارع (آکروبات کار) از شهر شیراز، پارسا خائف (خواننده) از شهر اردبیل، سعید فتحیروشن (تردست) از تهران و گروه دختران نینجا (هنرهای رزمی) از استان البرز در ردههای دوم تا پنجم قرار گرفتند. شرکتکنندگان در نظرسنجی مرحله نهایی «عصر جدید» بیش از ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار رأی ثبت کردند که این میزان رأی از مشارکت حدود ۱۰ میلیون سیمکارت به دست آمده است.
رمز یک موفقیت تلویزیونی
برنامه «عصر جدید» که در ابتدا به لحاظ فرم و اجرا به خاطر مشابهت با «گات تلنت امریکا» با نقدهایی روبهرو شد، کمکم توانست هویت مستقلی از خود به نمایش بگذارد. این برنامه سپس به خاطر اینکه اغلب شرکتکنندگان بر فرهنگ بومی پافشاری داشتند، فاصله خود را با نمونههای خارجی بیشتر کرد. اگرچه در تلویزیون ریشه بسیاری از برنامههای موفق مانند «خندوانه»، «دورهمی» یا برنامه تعطیل شده «نود» ریشه در نمونههای خارجی دارد، ساخت «عصر جدید» بیش از سایرین زیر ذرهبین نقد رفت.
با این وجود مسیری که «عصر جدید» در پیش گرفته بود با بیش از ۳۰۰ شخص و گروه شرکتکننده قدم به قدم پیش رفت و سبک اجرا و نحوه داوری این برنامه به مرور زمان حرفهایتر از قبل شد. رقابت عنصر اصلی برنامه عصر جدید بود و برای یکی از نخستین برنامهها از این جنس بود که مردم عادی در یک برنامه تلویزیونی استعدادهای خود را ظهور داده و با یک نفر از جنش خودشان برای رفتن به مرحله بعد رقابت میکردند.
حمایتها و تقدیرها از «عصر جدید»
همزمان با پخش آخرین قسمت از عصر جدید، وزیر ارشاد با انتشار توئیتی به تمجید از این برنامه پرداخت.
سیدعباس صالحی نوشت: «برنامه عصر جدید فرصتی برای دورهمی ملی و خانوادگی است. امنیت و انسجام ملی به این گونه برنامهها نیازمند است. دستمریزاد»، از سوی دیگر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با ارسال نامهای به علیعسکری رئیس سازمان صداوسیما با تمجید از برنامه عصر جدید نوشت: «در عصر فراگیری رسانهها بهویژه رسانه تلویزیون و هنگامه جنگ نرم دشمنان علیه ملت بزرگ و سرافراز ایران که یکی از راهکارهای این تهاجم، اعتمادزدایی و از بین بردن مرجعیت رسانه ملی در افکار عمومی مردم کشورمان است، همکاران توانمند و هوشمند شما توانستند با تولید و پخش مسابقه عصر جدید توجه درصد بالایی از مردم را به خود جلب کنند و این موفقیت، بدون تردید موفقیتی بزرگ برای جامعه رسانهای کشور محسوب میشود.»
حجتالاسلام احد آزادیخواه، عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس «عصر جدید» را یک تولید ملی فاخر خواند و گفت: «عصر جدید توانست به خوبی مخاطبان را شناسایی کند، پای تلویزیون نگه دارد و از انحراف آنها به سمت برنامههای تولید شده در رسانههای خارجی جلوگیری نماید.» حاجحسین یکتا فعال فرهنگی نیز از اینکه یک نسل جدید به تلویزیون آمده و کار جدیدی ارائه میکند ابراز خوشحالی کرد.
فاطمه ذوالقدر، عبدالرضا عزیزی و سیداحسان قاضیزاده از دیگر نمایندگان مجلس بودند که از عصر جدید تقدیر کردند. این حجم از تقدیر از یک برنامه تلویزیونی تقریباً بیسابقه و نادر است و نشان داده به رغم اینکه صداوسیما در بعد برنامههای سیاسی و اجتماعی اغلب با انتقادهایی از سوی جناحهای سیاسی و دولت روبهرو است، زمانی که پای بحث سرگرمی و امید پیش میآید، تولید یک کار خوب با کمترین مخالفت روبهرو میشود.
«عصر جدید» تجربهای خوب برای ورود به عرصههای جدید
تلویزیون با ساخت مسابقه «عصر جدید» نشان داد توجه به نیازهای مخاطب و انجام یک کار برنامهریزی شده و استاندارد میتواند با استقبال خوبی روبهرو شود.
حال که تلویزیون نشان داده در حوزه سرگرمی به مرزهای جدیدی ورود پیدا کرده است، باید از فرصت و پتانسیل به وجود آمده برای ارائه کارهای فاخر و مخاطبپسند در حوزههای دیگر از جمله حوزههای معرفتی، فرهنگی و آموزش ورود پیدا کند. صداوسیما نباید صرف مقوله سرگرمی را که در «عصر جدید» بر آن تأکید شده بود دنبال کند بلکه از تجربه ساخت چنین برنامهای برای تولید برنامههای مخاطبپسند در عرصههای جدیتر که به فرهنگسازی کمک نماید، ورود کند.
عصر جدید یک تجربه عالی بود که هفت ماه بینندگان میلیونی تلویزیون را با خود همراه کرد و میتوان با شناسایی نقاط قوت این برنامه، الگوسازی برای برنامههای جدیدی کرد که حرفهای جدیتری در حوزه فرهنگ و معرفت دارند تا رسالت اصلی تلویزیون که همانا دانشگاهی عمومی است، محقق شود.