کد خبر: 968533
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۹
در پی تغییرات مدیریتی که در خودروسازان به‌وجود آمده، قطعه‌سازان خود را برای واردات خودرو با تعرفه صفر آماده کرده و با ارائه پیشنهادی به وزیر صمت، شروط‌شان را اعلام کردند.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گفته صاحبنظران، کلاف سردرگمی که به جان صنعت خودروی ایران افتاده با وعده و وعید حل نمی‌شود. بلکه این صنعت به مدیران دلسوز، خوشفکر و غیر‌سیاسی نیاز دارد که بدون سیاسی‌کاری و باند‌بازی این صنعت را از شرایط فعلی نجات دهد. اکنون با تغییر مدیر عامل ایران خودرو و انتصاب فرد نزدیک به وزیر صمت فعالان این صنعت امید دارند که مشکلات فعلی با حمایت وزارت صمت به زودی مرتفع شود.

از این رو طی هفته گذشته قطعه‌سازان در جلسه‌ای با مدیر عامل ایران خودرو شرایط ادامه همکاری با این خودروسازی را اعلام کردند و شروطی را برای موافقت با واردات خودرو با تعرفه صفر تعیین کردند. ظاهراً خودروسازان و قطعه‌سازان برای پاک‌کردن کلمه «انحصار» از این صنعت تلاش می‌کنند و معتقدند که در چین، کره یا ترکیه مواد اولیه داخلی با تخفیف به تولیدکنندگان ارائه می‌شود، از این رو با آزاد‌سازی قیمت در داخل کشور و واردات خودرو با تعرفه صفر، مواد اولیه نیز با سوبسید ۴۰ درصدی در اختیار تولید‌کنندگان قرار بگیرد تا صنعت سر و سامان یابد. در این خصوص دبیر انجمن قطعه‌سازان با تشریح شروط آزادسازی واردات خودرو با تعرفه صفر گفت: بر اساس پیشنهادی که برای ارائه به وزیر صنعت آماده شده، قطعه‌سازان با آزادسازی واردات خودرو با تعرفه صفر موافق هستند، به شرطی که برای این کار، صفر شدن تعرفه واردات مواد اولیه، آزادسازی قیمت خودرو و اختصاص یارانه ۴۰ درصدی بابت خرید مواد اولیه داخلی نیز لحاظ شود. مازیار بیگلو با اشاره به برگزاری جلسات انجمن قطعه‌سازان با سازنده‌های قطعات خودرو اظهار داشت: در حال حاضر شرایط تولید قطعات تا حدی تثبیت‌شده و در پی این مسئله نشست‌هایی به صورت مرتب در انجمن قطعه‌سازان با حضور تولیدکنندگان تشکیل می‌شود و مشکلات صنعتگران مورد پیگیری قرار می‌گیرد. وی با اشاره به انجام مذاکرات بین قطعه‌سازان و مدیر عامل جدید ایران خودرو گفت: پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت تولید قطعات خودرو کردیم و به مدیر عامل ایران خودرو ارائه دادیم و خواستیم تا با رعایت عدالت، با قطعه‌سازان برخورد شود و روند پرداخت مطالبات قطعه‌سازان به ۱۲۰ روز برگردد تا قطعه‌سازی نباشد که در مدت بیشتر از ۱۲۰ روز به مطالباتش برسد. در مورد قیمت‌گذاری نیز تقاضایی داشتیم تا به سمت آزادسازی قیمت خودرو حرکت کنیم. بیگلو توضیح داد: در این مورد سه شرط را با مدیرعامل ایران خودرو مطرح کردیم، به طوری که شرایط واردات خودرو با تعرفه صفر مهیا شود، البته به شرطی که ما هم بتوانیم مواد اولیه مورد نیازمان را به با تعرفه صفر درصد وارد کنیم. همچنین قیمت خودرو آزاد شود و مواد اولیه داخلی نیز با یارانه ۴۰ درصدی به قطعه‌سازان ارائه شود.

پایین‌تر از قیمت تمام شده
وی درگفت وگو با «فارس»، با بیان اینکه این پیشنهاد را بر اساس مدل‌هایی که در کره، چین و ترکیه اجرایی شده مطرح کرده‌ایم، در پاسخ به این سؤال که یکی از دلایل بازداشت مدیرعامل ایران خودرو، قیمت‌گذاری غیرمنطقی و گران‌فروشی اعلام شد، آیا قیمت فعلی خودرو بر اساس آنالیز قیمتی که قطعه‌سازان ارائه داده‌اند، تعیین شده یا اینکه خودروسازان قیمت خودرو را بسیار بالاتر از نرخ تمام شده تعیین کرده‌اند، گفت: قیمت خودرو در شرایط فعلی بسیار پایین‌تر از قیمت تمام‌شده تولید است. ۸۰ درصد قیمت خودرو به مواد اولیه و قطعات اختصاص دارد، وقتی قیمت آهن سه برابر می‌شود یا قیمت محصولات پتروشیمی داخلی چهار برابر می‌شود، قیمت آلومینیوم و مس سه یا چهار برابر می‌شود، چه اتفاقی برای قیمت تمام شده خودرو رخ می‌دهد؟ بیگلو در پاسخ به این سؤال که یعنی گران‌فروشی در خودرو اتفاق نیفتاده‌است، گفت: خیر، به هیچ عنوان این طور نبوده‌است. تمام خودرو‌هایی که در حال حاضر فروخته می‌شوند با زیان کامل عرضه می‌شوند، در این رابطه خودرو‌سازان زیان‌ده شده‌اند و به همین دلیل حاضر نیستند سر قیمت با قطعه‌سازان تعامل کنند.

شرط رفع انحصار از بازار خودرو
وی تصریح کرد: همیشه این بحث مطرح بوده که ما در بازار خودرو انحصار ایجاد می‌کنیم، حال می‌گوییم که آن انحصار را بردارید و هر خودرویی می‌خواهید با تعرفه صفر وارد کنید فقط تعرفه واردات مواد اولیه ما نیز به صفر برسد و شروط دیگر هم برقرار شود.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر قرار باشد رقابت ایجاد شود، باید واردات خودرو آزاد شود و دیگر تعیین شرط پرداخت یارانه در تأمین مواد اولیه داخلی معنی ندارد، گفت: در چین، کره یا ترکیه مواد اولیه داخلی با تخفیف به تولیدکنندگان ارائه می‌شود. در چین صنعتگران، مواد اولیه داخلی را ۴۰ درصد زیر قیمت خریداری می‌کنند.

وی درپاسخ به اینکه، در حال حاضر صنعتگران ایرانی نیز از انرژی و نیروی کار ارزان قیمت برخوردارند. بیگلو پاسخ داد: انرژی را با قیمت جهانی ارائه دهند ولی تسهیلات بانکی را نیز با نرخ سود جهانی به تولیدکنندگان اختصاص دهند. چرا ما باید سود ۳۶ درصد بابت تسهیلات بانکی بپردازیم، ولی در چین سود ۳ درصدی بابت این مسئله پرداخت شود؟

وی تأکید کرد: مزیت کارگر و انرژی ارزان‌قیمت در ایران به وسیله سود بالای تسهیلات بانکی از بین می‌رود حداقل در مورد مواد اولیه داخلی باید قیمت پایین‌تری برای صنعتگران کشور در نظر گرفته شود. زیرا به عنوان یک ایرانی، قسمتی از ثروت ملی، نفت و معادن کشور متعلق به ماست و حالا که تولیدکننده هم هستیم باید بیشتر هم تعلق گیرد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان در پاسخ به این سؤال که آیا این پیشنهاد را به وزارت صنعت هم ارائه کرده‌اید، گفت: قرار است در جلسه‌ای با وزیر صنعت این موضوع را مطرح کنیم. اگر نهادی مخالفت کند، لطفاً خودش پاسخگو باشد و دیگر به خودروساز و قطعه‌ساز حمله نشود.

زیان ۲۵ هزار میلیارد تومانی
خبرنگار فارس پرسید اگر معتقدید گران‌فروشی خودرو اتفاق نیفتاده، پس فکر می‌کنید دلیل بازداشت مدیران خودرویی چه بوده است، بیگلو پاسخ داد: ما هم با ابهام روبه‌رو هستیم، ظاهراً قوه قضائیه و دولت در جریان بوده‌اند. سخنگوی دولت اعلام کرد که باید دلیل گران‌فروشی بررسی شود، احتمالاً این موضوع در حال بررسی است.

وی افزود: ما منتظریم تا دادگاه مدیران برگزار شود و ببینیم آیا رفع اتهام می‌شوند یا خیر. آنچه مسلم است این است که تمام خودرو‌های تولیدی در کشور با زیان کامل فروخته می‌شوند، به طوری که طی یک سال گذشته شرکت‌های خودروساز ۲۵ هزار میلیارد تومان ضرر داده‌اند. این ضرر از اختلاف منفی قیمت تمام‌شده و فروش خودرو است.

عدالت رعایت شود
وی در ادامه با تأکید بر لزوم رعایت عدالت در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان گفت: اگر یک قطعه‌ساز پولش را در کمتر از ۱۲۰ روز از خودروساز تحویل می‌گیرد، باید مدت انتظارش به ۱۲۰ روز برسد تا بقیه قطعه‌سازان نیز بتوانند پولشان را به جای ۲۰۰ یا ۳۰۰ روز، در مدت ۱۲۰ روز از خودروساز تحویل بگیرند. بیگلو تصریح کرد: حداقل مدت زمان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از سوی سایپا ۱۲۰ روز است، ولی در ایران خودرو برخی سازنده‌های بزرگ در کمتر از ۱۲۰ روز پولشان را تحویل می‌گیرند و مطالبات بقیه سازنده‌ها نیز در مدت زمان بیشتری وصول می‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ترکمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
0
0
اگر قیمت فروش فعلی خودرو پایینتر از بهای تمام شده آن است ، چرا اجازه نمیدهند یک نهاد بی طرف برای رسیدگی و تعیین قیمت تمام شده وارد شود . واقعا" قیمت پراید 50 میلیون تومان تمام میشود . بجای کاهش هزینه های تشریفاتی و ولخرجیهای آنچنانی مسئولان خودروسازی و بکار گماردن افراد خاص و سفارشی در صنعت خودرو و پرداخت پاداشهای غیر منطقی ؛ بکارگیری افراد متخصص و تحصیل بجای افرادی سفارشی ؛ تشویق و ایجاد انگیزه در کارکنان بجای پاداشهای غیرمنطقی به اعضا هیئت مدیره و ... را اعمال نمایند تا ببیند میشود شرایط را بهتر کرد یا خیر .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
0
0
بی سر و ته، نا مربوط؛ نامفهوم جای این همه دفتر دستک یه دانشجو بزارید اونجا موقع تایپ کردن یه بار خبر رو بخونه ببینه اصلا یعنی که چی
علی حق گو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
0
0
اگر به فرض همین تعرفه صفر و تخفیف مواد اولیه داخلی اجرا شود ، همین اقایان ، بخشی از مواد اولیه وارداتی ومواد اولیه داخلی با تخفیف را در بازرا ازاد با قیمت بالا میفروشند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار