سرویس ایران جوان آنلاین: در حالــی که مدارس به صورت غیــر رســمی بازگشایی و کمتر از چند روز به مهر و آغاز سال تحصیلی باقیمانده است، اما برخلاف قولهایی که از طرف مسئولان برای رفع کمبودهای مدارس داده شده بود، بسیاری از آنها هنوز اجرایی نشده و گویی «میشود»های آقایان هرگز رنگ «شد» به خود نمیگیرند. به عنوان مثال میتوان به غیر استاندارد باقی ماندن ۴ هزار کلاس درس و بخاریهای چهارمحال و بختیاری، بدون معلم بودن ۷۵ کلاس ابتدایی در شهرستان شوش خوزستان و فرسودگی برخی از مدارس همدان اشاره کرد. اما نکته حائز اهمیت اینکه، با وجود عملی نشدن بسیاری از وعدهها باز هم شاهد سخنانی از این دست هستیم که قولهای برخی از مسئولان در زمینه نصب کانکس جدید برای جایگزینی مدارس سیلزده عشایر خراسان شمالی و برچیده شدن بخاریهای نفتی در مدارس گیلان از این دست است. حرفهایی که باز هم به «میشود» ختم شدهاند.
با وجود اینکه لازم است تا مدیران آموزش و پرورش و مدارس استانهای مختلف کشور، قبل از بازگشایی، امکانات مورد نیاز خود از قبیل، نوسازی یا تعمیرات مدارس، جایگزینی سیستمهای سرمایشی و گرمایشی و تأمین معلم مورد نیاز خود را نیازسنجی و تکمیل کنند، اما واقعیت این است که این اصول مهم و پایهای تنها به وعده و وعیدهایی از جنس خواهد شد منجر میشود که گواه این مدعا خبرهایی است که نشان میدهد مدارس برخی از استانها از جمله شهرستان شوش در خوزستان و سیستان وبلوچستان از کمبود معلم و فضای آموزشی رنج میبرند و برخی از مدارس در زاهدان، لرستان خراسانشمالی به صورت کانکسی اداره میشوند و هنوز هم وسایل سرمایشی وگرمایشی در برخی از استانها از جمله گیلان و کردستان و کرمان استاندارد نیست.
۴ هزار مدرسه غیر استاندارد در چهارمحال و بختیاری
با وجود آنکه نیاز است تا کلاسهای درس مدارس از لحاظ فضا و امکانات آموزشی استاندارد باشد، لذا غفلت از این امکانات میتواند به قیمت جان دانشآموزان منجر شود، جای دارد که در این رابطه اقدام اساسی انجام بگیرد، موضوعی که تنها در حد شعار باقی میمانند. یکی از استانهایی که در زمینه استاندارد بودن کلاسهای درس و وسایل سرمایشی و گرمایشی همواره با مشکل مواجه بوده و حتی در آستانه سال تحصیلی جدید با آن مواجه است چهارمحال وبختیاری است مسئلهای که موجب شد تا حمیدرضا براتی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اعلام کند: «۶۰۰ مدرسه با ۴ هزار کلاس درس در سطح استان از غیر استاندارد بودن فضای آموزشی و بخاریهای موجود رنج میبرد.»
بررسیها نشان میدهد هم اکنون بیشتر مدارس چهارمحال و بختیاری فاقد بخاریهای استاندارد گازسوز هستند و ۱۰ درصد آنها نیز از بخاریهای نفتی بهره میبرند، که بخش بازفت در شهرستان کوهرنگ تنها یک نمونه از آن است. با این حالا که کمتر از یک هفته به بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید باقی نمانده مدیران آموزش وپرورش چهارمحال وبختیاری همانند سالهای گذشته میگویند بزودی بخاریهای هرمتیک جایگزین نفتیها خواهند شد. هم اکنون در استان گیلان حدود ۱۴۴ مدرسه با ۳۲۰ کلاس درس با وجود نصب تجهیزات گازی در مقابل آنها به دلیل نبود بودجه لازم برای گازکشی در مدارس از بخاریهای نفتی استفاده میکنند، و ۱۳۷ مدرسه نیز فاقد گازرسانی هستند.
از کمبود معلم تا فرسودگی مدارس
کمبود امکانات و دوری از امکانات موجود در شهرهای بزرگ و از همه مهمتر بیتوجهی به استخدام کادر آموزشی از جمله مشکلاتی است که سبب شده تا برخی از استانها از جمله، سیستان وبلوچستان، کرمان و خوزستان از کمبود معلم در رنج باشند موضوعی که موجب شد تا عبدالامیر خنیفر رئیس آموزش و پرورش شوش در استان خوزستان در آستانه سال تحصیلی جدید از نداشتن کادر آموزشی برای ۷۵ کلاس در مقطع ابتدایی گلهمند شود. مدیریت آموزش و پرورش این شهرستان با تمامی اقداماتی که توانسته انجام دهد از جمله تدریس معلمان در دو شیفت کاری تنها بتواند مشکل ۴۰ کلاس درس بدون معلم را حل کند و همچنان ۳۰ کلاس دیگر بدون معلم سال تحصیلی جدید را آغاز کنند.
یکی از مشکلاتی که مدارس بیشتر استانهای کشور از جمله پایتخت از آن رنج میبرد فرسودگی و طول عمر بالای این مدارس است موضوعی که بیم آن میرود که هر لحظه یکی از این مکانها دچار فرو ریختگی شده و جان دانشآموزان به خطر افتد. در این میان ناحیه دو آموزش وپرورش همدان از جمله این مناطق است.
بررسیها نشان میدهد در این ناحیه مراکز آموزشی وجود دارند که بین ۵۰ تا ۶۰ سال از زمان ساخت آنها میگذردکه به عنوان مثال میتوان به مدرسه فرخ سرشت در منطقه ۱۷ شهریور که زمان ساخت آن متعلق به سال ۱۳۱۸ است و مدرسه فاطمیه در بلوار شهید مدنی، مدرسه عصمتیه در خیابان تختی، بعثت در خیابان خاکی و هنرستان رازی در گازران اشاره کرد.