کد خبر: 969763
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
در این یادداشت نقد فیلم مردی بدون سایه را می‌خوانید.
مردی بدون سایه اثری از علیرضا رئیسیان در مقام نویسنده و کارگردان با حفظ سمت تخصصیش یعنی تهیه‌کنندگی است. تم داستانی فیلم سوءظن است که بر پایه تعلیق خیانت پرورش پیدا میکند و تا انتقام پیش میرود.

داستان اصلی به مسئله‌ی بسیار جذاب سوءظن میپردازد که به علت توجه به حساسیت بالای جامعه و پرداختن بیش از اندازه به آن، درناخودآگاه همه‌ی افراد به خصوص قشر متوسط جامعه حضور دارد و از کنار هم قرار گرفتن چند المان مشکوک این موضوع به ذهن متبادر میشود. فیلم در پی مطرح کردن این اشتباه رایج در جامعه و نتایج آن است.

خرده روایات فیلم، نصفه و نیمه رها شده و بلاتکلیفند. آنقدر که مشخص نمیشود اصلا چرا هستند. مخاطب فیلم تا انتها از خود میپرسد که برادر دختری که سوژه فیلم مستند ماهان است چه نقشی درفیلم دارد؟! او هر چند سکانس یکبار می‌آید و اذیتی و تهدیدی نثار ماهان وخانواده‌اش میکند و بدون هیچکارکردی از فیلم بیرون می‌رود. نمونه دیگر این رها شدن خرده روایت خورشید و سرنوشت پرونده مرگ دختر در مهمانی است.

اشتباهات فرمال بزرگترین نقطه ضعف فیلم است. اشتباهاتی که نه تنها کارگردان بلکه دیگر عوامل فیلم به ویژه فیلمبردار و تدوینگر نیز در آن درگیر شده‌اند.

به طور مشخص در اینجا کلیپ ساخته شده توسط برادر زن فواد مورد نظر نگارنده است. جایی که فواد درحال فیلم‌برداری از سایه است. دوربین دارد تصویر فواد را درحال فیلمبرداری از سایه نشان میدهدکه در این حالت قاعدتا می‌بایست در تصویر فواد حضور داشته باشد، اما درکمال تعجب اینگونه نیست. یا نمایی که دوربین از پایین از سلفی گرفتن این دو تصویر میگیرد. طبعا لازمه اینکار اینست که برادر زن فواد روی زمین در یک قدمی این دو خوابیده باشد که اینطور هم نیست و به طور کلی این اشکالات فیلم خنده‌دار است. همین لکنت فرمال درسکانس‌های انتهایی فیلم و درجایی که دنیای واقعی و خیالی هامون با یکدیگردرهم می‌آمیزد، تکرار میشود و بیننده را کاملا سردرگم میکند.

فضاسازی در فیلم‌های اجتماعی، چون مردی بدون سایه ماحصل نگاه کارگردان به اجتماع است. میشود زاویه نگاه ایشان را در تفاوت بین فضا‌های اجتماعی در کات‌های مکرر رفت و برگشتی در اسپانیا و ایران مشاهده کرد. ایران کشوری با ماشین‌های زیاد و بوق‌های وحشتناک و مرد‌های عصبانی و زنان فیس و افاده‌ای و برادران غیرتی است، اما اسپانیا کشوری آرام و درحال جشن و سرور با آتش‌بازی و مناسب برای راه رفتن است. حال در میان این راه رفتن‌ها نامانوس حرف‌هایی است که بین زن اسپانیایی شکست خورده در عشق و سایه مطرح میشود. حرف‌هایی از جنس توصیه‌های اخلاقی مادربزرگانه. کارگردان محترم ظاهرا فکرکرده‌اند که اگر کلیشه‌ها و شعار‌ها به زبان اسپانیایی بیان شوند دیگر شعار نیستند.

در پایان باید گفت مردی بدون سایه فیلمی با ساختار بسیار ضعیف، ولی با دغدغه‌ای بسیار شریف و مهم است. دغدغه‌ای که در بسیاری از فیلم‌ها به دام خیانت افتاده، اما در این فیلم به خوبی مرز خود را با خیانت مشخص کرده است. فیلمی که اشتباهات مکرر در داستان‌گویی و لحن، آن را از نفس انداخت است.
 
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
اعظم روشن‌دل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
3
10
در جواب نقد نفر اول که میگه فیلم‌های گرفته شده در اسپانیا توسط برادر زن فواد خنده‌داره، میخوام بپرسم چرا فکر کردید این فیلمها توسط گوشی تهیه شدن، آیا برادر زن فواد نمیتونسته با یه دوربین دیجیتال عکس و فیلم از جمع تهیه کرده باشه و بعدا اونا رو ادیت کرده و بدست خواهرش برسونه؟
نقطه ابهامش اینجا بود که گویا از مدتی قبل فواد زن صیغه‌ای داشته، در این حالت برادر زنش می‌تونسته فیلم و عکس واقعی تهیه کنه و بدست خواهرش برسونه نه اینکه از همکار شوهردارش مایه بذاره؟ و چرا نظرش تغییر میکنه و بجای خواهرش اونو بدست ماهان می‌رسونه؟
پاسخ ها
علیرضا
| Iran, Islamic Republic of
۰۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
سلام لطفا یکی به بگه آخر سایه زنده بود یا مرده اصلا دیالوگی که صاحب خانه به علی مصفا گفت که زنم دیده یک نفر سایه رو کول کرده برده تو ماشین .چه معنا و نقشی تو فیلم داشت .خواهش میکنم یکی جواب من رو بده .ممنون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
0
38
میتونم بگم مسخره ترین و ضعیف ترین فیلمی بود که توی دو سه سال گذشته دیدم.واقعا حیف هنرمندای خوبی که توی این فیلم بازی کردن
الهه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
1
9
ساختار فیلم بسیار ضعیف بود. فیلم نامه ای پر از ایراد. بدون هیچ دیالوگ باارزش. فیلم برداری و صدا گذاری، ... همه چیز خیلی خیلی ضعیف بود. یکی از ضعیف ترین فیلم هایی که در چند سال اخیر دیدم. واقعا متعجبم که چه طور بازیگرانی مثل خانم حاتمی، اقای مصفا .. حاضر شدن در این فیلم بازی کنن!!!
سارا دمنابی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
1
14
والا ما گیج شدیم اصلا چی به چی بود خیلی فیلم پخش و وپلایی بود
ناشناس
|
United States
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
0
8
فقط چی شد سایه زنده بود یا نه
سایه ماه در آب
|
Canada
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
1
11
مثل یه پازل به هم ریخته انگار نویسنده و‌کارگردان هرچی تو‌نعشه گی از مخیلشون‌گذشته به تصویر کشیدند یا نوشتند تنها چون لیلا حاتمی اسپانیایی حرف میزنه و چند تا تصویر از شهر و تبلیغ هتل توسط دوست سایه فیلم خلاصه شد نه سر نه ته.اخه چه واجبه که به اسم ۴ تا هنرپیشه مثلا مهم یه فیلم تخمی که اسمش میشه mystery بسازید کلی هزینه ووقت و دکور و پول مصرف بشه و هیچی کلی هم ما فکر کنیم الان چی میشه .اینو بدونید شما با ژانر اسرار امیز و برگرفته از سریال و فیلمهای خارجی نمیشه فیلم ایرانی با نگرش سنتی در ایران با فرهنگ جمهوری اسلامی ساخت یا فکرتونو بزرگتر و زمان فیلم بیشتر کنید یا از این آشغالهایی که نه سر داره نه ته بعد بگین مردم عادی نمیفهمند و این فیلم هنری سر ندهید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
1
6
مزخرف.اصلا سروته نداره
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
2
6
در کل فیلم بدی نبود ولی بیننده در آخر بدون فهمیدن سرانجام فیلم رها میشه و حسه خیلی بدی به بیننده میده ،واقعا فیلم نامه خیلی ضعیف بود،حیف بازیگران و وقت تماشاچیان
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
0
7
سلام. آخر داستان خیلی مسخره بود.بالاخره کی اومد لیلا حاتمی رو برد ؟ و همیه اینا کار کی بود آخرش؟؟؟... ما که نفهمیدیم چی ش
مريم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
2
14
فيلم بسيار بسيار ضعيفى بود و به هيچ عنوان ارزش وقت گذاشتن نداشت . در چند سال اخير فيلمى تا اين حد داراى ايراد نديده بودم
سكانس اول چنان خشن بود كه به نظرم فيلم بايد حداقل براى +١٨ ساخته مى شد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
1
4
فیلم بدی نبود ولی واقعا آخرش سر در گم بود طوری که هیچ کس نفهمید چه بلایی سر سایه اومد...
کاش یه کم فیلم هارو واضح تر درست کنید..ممنون
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
3
8
در جواب دوستانی که پرسیده بودن که اخر سایه زنده و یا مرده بود ، من فکر میکنم که زنده بود و این رو میشد از رفتاره مادرش و همینطور پلیس فهمید ، به عقیده من بیشتر قهر کرده بود و رفته بود ، و اونجوری که به یه شکلی پیچیده بود میتونم بگم که اینگونه نبود ،
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
1
2
من نمی دونم فیلم با پایان کی اختراع کرده
الان هر کی میخواد به دیگران بفهمونه روشنفکره و خیلی حالیشه و مثلا به مخاطب
سیگنال میده تو خیلی حالیته که فیلم منو میبینی . این میشه که فیلم های ایرانی ما میشن سبک التقاطی نه مثل خارجی ها بافکر
نه مثل فیلم فارسی قدیمی بیا منو نجات بده
خلاصه که هر بار رفتیم یک فیلم ایرانی ببنیم
اخرش پشیمون شدیم .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار