کد خبر: 970385
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۶
گستردگی و افرایش جمعیت در شهر اهواز که عنوان پایتخت خوزستان را یدک می‌کشد موجب شده تا حمل ونقل عمومی در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. از این‌رو، روند رو به افزایشی جمعیت در اهواز و حومه‌ای ایجاب کرده تا برای جلوگیری از اختلال در رفت وآمد شهری حمل و نقل عمومی به شدت مورد توجه قرار بگیرد.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین:‌ حمل و نقل سریع، آسان، ایمن و پاک از جمله ویژگی‌های مثبت اتوبوس‌های ریلی است. از آنجا که برای داشتن حمل و نقلی سریع و آسان نیاز به وسایل نقلیه عمومی با ظرفیت بالاست، لذا این مهم موجب شده تا در چند سال اخیر استفاده از اتوبوس‌های ریلی در بیشتر شهر‌های جهان و همچنین خوزستان ایران مورد توجه ویژه قرار بگیرد. حالا خبر‌ها حکایت از آن دارد که با تکمیل زیر‌ساخت‌های این سیستم جابه‌جایی مسافر در اهواز و حومه، اهواز اولین شهر ایران است که برای حمل و نقل شهروندانش از قطار ریلی استفاده می‌کند. موضوعی که به گفته مدیرعامل شرکت راه‌آهن کشور، اکنون ۱۶ توقفگاه شهری برای رفت و آمد قطار‌های حومه‌ای در اهواز ایجاد شده که این تعداد می‌تواند افزایش یابد.

گستردگی و افرایش جمعیت در شهر اهواز که عنوان پایتخت خوزستان را یدک می‌کشد موجب شده تا حمل ونقل عمومی در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. از این‌رو، روند رو به افزایشی جمعیت در اهواز و حومه‌ای ایجاب کرده تا برای جلوگیری از اختلال در رفت وآمد شهری حمل و نقل عمومی به شدت مورد توجه قرار بگیرد. با وجود ظرفیت بالای مترو و اتوبوسرانی در شهر‌های مختلف کشور، ایجاد ریل باس به عنوان یکی از وسایل حمل ونقل جدید در کشور می‌تواند در این زمینه کارساز باشد، موضوعی که سبب شد تا شهریورماه سال گذشته و همزمان با هفته دولت، قطار ریل باس شهری اهواز راه‌اندازی شود. حالا خبر‌ها حکایت از آن دارد که استقبال خوب مردم این شهر و رضایت مدیران شهری اهواز موجب گردیده تا توسعه آن در دستور کار وزارت راه وشهرسازی و مدیران شهری اهواز قرار بگیرد.

افزایش ۱۳ توقفگاه جدید برای اتوبوس ریلی

شهریور ماه سال گذشته و همزمان با بهره‌برداری از خطوط اتوبوس ریلی اهواز اعلام شد که فعلاً این قطار در بین سه ایستگاه ساخته شده در هسته مرکزی تردد خواهد داشت، که در صورت استقبال این تعداد افزایش خواهد یافت. سرانجام استقبال خوب مردم و رضایت مدیران شهری از جمله دلایلی بود تا علاوه بر سه ایستگاه موجود ساخت ۱۳ توقفگاه جدید نیز در مناطق پررفت وآمد اهواز در دستور کار قرار بگیرد. معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن که برای بازدید از روند ساخت و توسعه این ایستگاه‌ها به اهواز سفر کرده است در این خصوص می‌گوید: «بالا بودن حجم تردد در اهواز می‌طلبد تا حمل ونقل عمومی آن خصوصاً وسایل نقلیه‌ای که علاوه بر قابلیت بالا در حمل مسافر، کمترین میزان آلودگی را نیز تولید می‌کنند مورد توجه قرار بگیرد.» سعید رسولی با اشاره به افزایش سه ایستگاه موجود در اهواز به ۱۶ ایستگاه می‌افزاید: «با توجه به گستردگی این شهر و حومه آن می‌طلبد تا توسعه خطوط اتوبوس‌های ریلی با سرعت بیشتری توسعه و گسترش یابد.» بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر، فاز اول ایستگاه‌ها در ۱۰ نقطه باهنر، زیباشهر، دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی، کوی علوی، کوی نهضت آباد، کوی انقلاب، ۱۸ متری چهارم، خیابان میهن و زیارتگاه علی‌ابن مهزیار ساخته شده و قرار است به تدریج ایستگاه‌های مکانیزه با تجهیزات سرمایشی و گرمایشی هم ایجاد شود.
از آنجا که نیاز است تا تمامی جوانب در ساخت اریل برای این نوع از قطار‌ها مورد توجه قرار بگیرد، لذا این مهم موجب شده تا در ساخت این ایستگاه‌ها تمهیدات فنی لازم از قبیل شیب‌بندی، رمپ و تمهیدات لازم برای استفاده معلولان در این ایستگاه‌ها به طور دقیق مورد نظر قرار گرفته و اجرایی شود.

قطاری با سرعت و ظرفیت بالا

از آنجا که حجم بالای تردد مسافر در شهر‌های بزرگ و سرعت در حمل ونقل افراد می‌طلبد تا از وسایل نقلیه جدید استفاده شود، لذا این مهم سبب شده تا پس از مترو، ایجاد ریل‌باس در اولویت حمل و نقل عمومی قرار بگیرد. از آنجا که قطار‌های اتوبوسی با حمل ۳۶۰ مسافر در چهار واگن و سرعت ۲۶۰ کیلومتر می‌توانند علاوه بر حمل تعداد بالای مسافر، تردد آن‌ها را سرعت ببخشند، لذا پس از مترو بالاترین کاربرد در سیستم حمل ونقل شهری را بر عهده دارند. از آنجا که اهواز نخستین کلانشهر کشور است که به این سیستم تجهیز شده است لذا نتایج مثبت آن می‌تواند این مهم را در سایر شهر‌های استان‌ها نیز گسترش و توسعه دهد. در این میان نکته‌ای که نباید به آسانی از آن گذشت، هزینه پایین نگهداری و عمر بالای این نوع از قطارهاست، موضوعی که هم اکنون این وسیله نقلیه عمومی را به یکی از پرطرفدارترین‌ها در اهواز تبدیل کرده است، به طوری که برخی از کارشناسان معتقد هستند استقبال خوب و مزایای این نوع از قطار‌های شهری می‌تواند، ساخت ۱۶ ایستگاه فعلی را به تعداد بالاتری افزایش دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار