کد خبر: 972647
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳
در گفت‌وگوی «جوان» با کارگردان سریال «ترور خاموش» مطرح شد
سریال تلویزیونی «ترور خاموش» مجموعه پربیننده این شب‌های شبکه اول سیماست که به کارگردانی احمد معظمی تلاش دارد مواد مخدر صنعتی را از لابراتوار‌های زیرزمینی تا خرده‌فروش‌های کف خیابان‌ها و مصرف‌کننده‌ها دنبال کند و روند پشت پرده جریان تولید و فروش مخدر‌های صنعتی را به نمایش بگذارد.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: این مجموعه که کم‌کم در حال نزدیک‌شدن به قسمت‌های پایانی است، توانسته نگاهی مستند به آنچه در دنیای سیاه مواد مخدر می‌گذرد داشته باشد. احمد معظمی که پیش‌تر به خاطر فیلم «سارق روح» جایزه بهترین کارگردانی جشنواره جام‌جم را به‌دست آورد در گفتگو با «جوان» درباره ساخت سریال «ترور خاموش» توضیحات بیشتری داده است.

ترور خاموش قرار بود خیلی زودتر از این زمان پخش شود، چرا زمان پخش جا‌به‌جا می‌شد؟
راستش تصمیم‌گیری درباره زمان پخش بر عهده مدیران تلویزیون و تهیه کننده سریال بود. از طرفی تدوین سریال کار زمانبری بود و برای همین نمی‌شد کار را سرسری به پخش داد. تلاش من این بود که در ترور خاموش، قاب‌های سینمایی باشد. چیزی که کمتر در سریال‌های تلویزیونی شاهد آن هستیم دکوپاژ است که در «ترور خاموش» برای احترام به بیننده همه سریال با طراحی دکوپاژ انجام شده است. همه تلاش ما این بود که به مخاطب و به خصوص نسل جوان درباره مواد مخدر هشدار دهیم. خوشبختانه در این روز‌ها بازخورد‌های خوبی از بینندگان گرفته‌ایم که بر جنبه عبرت‌آموزی این سریال تکیه دارند.

به نظر می‌رسد ساخت سریال زمانبر بوده است!
برای همان دقت در طراحی صحنه‌ها، ساخت سریال گاهی به ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه در روز می‌رسید. کار برای تلویزیون برایم ارزشمند است و همیشه به تلویزیون نگاه ویژه‌ای داشته‌ام. من هم در سینما کار کرده‌ام و هم در تلویزیون، با قاطعیت می‌گویم که کار برای تلویزیون به مراتب سخت‌تر و دلچسب‌تر از سینماست.

ولی در این روز‌ها برخی از اهالی سینما می‌گویند که اصلاً تلویزیون را نگاه نمی‌کنند!
من این ادا‌های انتلکتوئل را قبول ندارم، خیلی از آن‌ها که می‌گویند تلویزیون نگاه نمی‌کنیم بیشتر از بقیه تلویزیون نگاه می‌کنند. همه ستاره‌های سینما به نوعی از تلویزیون آمده‌اند.

به دلیل پرداخت به خط تولید مواد مخدر صنعتی، ترور خاموش را با یک سریال خارجی مقایسه می‌کنند، آیا این قیاس درست است؟!
یک کارگردان بزرگ می‌گوید، من از فیلم‌های خوب دزدی نمی‌کنم بلکه صحنه‌های خوب‌شان را قرض می‌گیرم و با نگاه خودم دوباره آن‌ها را می‌سازم. من به واسطه کارم فیلم و سریال زیاد می‌بینم، آن سریال را هم نگاه کردم، اما کپی از سریال انجام نشده است، ما به لابراتوار‌های ساخت مواد مخدر صنعتی پرداخته‌ایم و قاعدتاً کسی در آن‌ها کار می‌کند که شیمی بلد باشد.

نام آقای مرتضی اصفهانی به عنوان مشاور در تیتراژ سریال دیده می‌شود، وی مشاور بسیاری از فیلم‌هایی بوده که جنبه امنیتی داشته‌اند، چقدر حضورش در ترور خاموش باعث شد جنبه امنیتی کار بیشتر شود؟
آقای اصفهانی سال‌هاست در زمینه فیلمنامه‌نویسی فعالیت دارند و استاد علوم اجتماعی در دانشگاه هستند. دلیل حضور او برای مشاوره سریال سابقه فعالیت امنیتی وی نبوده است، بلکه ما از مشاوره‌های خوبشان در قامت یک پژوهشگر و مستندساز قهار استفاده کردیم. در بحث پرونده‌های کلان مواد مخدر همه می‌دانند که این پرونده‌ها در اختیار وزارت اطلاعات قرار می‌گیرد و بعضی از پرونده‌ها از سوی این وزارت در اختیار ما قرار گرفت.

در ابتدای سریال تأکید می‌شود که «ترور خاموش» داستانی خیالی است، ولی بیننده باور دارد با داستانی که رگه‌های مستند دارد مواجه است!
ما تلاش کردیم برشی از شخصیت‌های موجود در جامعه را به نمایش بگذاریم. «مسعود صبوحی» (پرویز فلاحی‌پور) فردی است که در زمینه تولید مواد مخدر فعالیت می‌کند و در کارش رقیبی دارد که با او درگیر است. از این شخصیت‌ها در جامعه وجود دارد. علت نشان دادن آن‌ها این بود که به خانواده‌ها بگوییم ستاد مبارزه با مواد مخدر و بحث مبارزه با مواد مخدر باید از داخل خانه‌ها شکل بگیرد. خانواده باید مراقب باشد که فرزندش گرفتار چنین معضلی نشود.

چرا شخصیت‌های سریال به شدت خاکستری هستند؟ مثلاً «مسعود» یک بدمن تمام‌عیار نیست و در جایی به عنوان پدری دلسوز برای مخاطب باورپذیر می‌شود!
تلاش من این بود که سریال از کلیشه‌ها دور شود که برای بیننده پیام داشته باشد، برای همین شخصیت‌ها خاکستری هستند. ما در این سریال دو جوان مستندساز داریم که به دنبال نمایش مستند تاثیر مواد مخدر بر جامعه هستند. تلاش تیم نویسندگی این بوده است که برای همه چیز سریال فکر شده باشد. تیم حرفه‌ای در ساخت ترور خاموش حضور دارند و باید همین جا از بازی فوق‌العاده پرویز فلاحی‌پور بگویم که خیلی خوب و حرفه‌ای نقشش را ایفا کرده است.

حذف یک سکانس سریال گلایه بازیگران را به دنبال داشت، ماجرا چه بود؟
به نظرم حذف بی‌دلیلی بود. یک سکانس پنج‌شش دقیقه‌ای را حذف کردند که کار مدیران تلویزیون هم نبود. گویا ناظر پخش این کار را کرده بود. طبیعتاً از حذف سکانس ناراحت شدیم. ما تا جایی که به داستان سریال لطمه نخورد با تلویزیون در مورد سکانس‌ها همکاری داریم و نکات فنی که می‌گویند را اعمال می‌کنیم. معتقدم اگر قرار بر حذف سکانس بود به خودمان می‌گفتند بهتر بود.

در «ترور خاموش» نشان داده می‌شود که مأموران امنیتی تقریباً همه چیز از جمله حرف‌های خصوصی مظنونین را شنود می‌کنند، این کمی اغراق‌آمیز نیست؟!
نه، در واقعیت تازه بیشتر از آن هم است، ولی ما تعدیل‌شده نشان دادیم، البته در پروتکل‌های امنیتی این است که در زمان حرف‌های خصوصی، شنود قطع می‌شود.

با توجه به استقبالی که از سریال شده فکر می‌کنید «ترور خاموش» به فصل‌های بعدی هم کشیده شود؟
اگر پیشنهاد ساخت فصل بعدی سریال را به من بدهند بدون شک و با کمال میل قبول می‌کنم، چون خیلی از مسائل بود که نشد در این سریال به آن پرداخته شود.

اگر قرار بود این سریال دوباره ساخته شود، چه نکاتی را در آن مدنظر قرار می‌دادید یا پررنگ‌تر می‌کردید؟
اگر می‌شد تلاش می‌کردم که طراحی اکشن کار را بیشتر کنم، البته نه خیلی زیاد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار