سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: کانون کارگردانان سینمای ایران، مراسم بزرگداشت «مجید جوانمرد» کارگردان پیشکسوت سینما را با حضور اهالی هنر هفتم برگزار کرد. در این مراسم، بهروز افخمی، حبیب اسماعیلی، همایون اسعدیان، مجید قاریزاده و غلامرضا آزادی به سخنرانی پرداختند و از دور شدن برخی کارگردانان نسل اول پس از انقلاب گلایه کردند.
همایون اسعدیان، کارگردان سینما در مراسم بزرگداشت مجید جوانمرد، گفت: «حرفه ما بیرحم است و ممکن است همه روزی فراموش شویم. اگر میخواهیم آن موقع فریاد نزنیم که چرا هیچکس به یاد ما نیست، حداقل در این مجالس باید حضور پررنگتری داشته باشیم. نکته دومی که باید آن را بگویم این است، مجید جوانمرد برای خیلی از تهیهکنندهها منافع مالی بسیار خوبی ایجاد کرد. حالا خودش در ذرهای از این منافع مالی- جز دستمزدی که گرفته- ذینفع نیست. خیلی از فیلمهای مجید تا سالها مرغ تخم طلای تهیهکنندگانش بود. کانون کارگردانان باید تلاش کند کارگردانان ما، برای همیشه از حق تألیف اثر موفق خود بهرهمند باشند و باید این زمینه را برای آینده خودمان به وجود بیاوریم. همه ما یک روز بازنشستگی داریم و جوانها باید بیایند جای ما را بگیرند، پس بهتر است نسبت به این قضیه گلایه نکنیم، اما تلاش کنیم این وضعیت را بهبود بخشیم.»
مجید قاریزاده کارگردان سینما در این مراسم با اشاره به صحبتهای اسعدیان، گفت: «ما کارگردانها بازنشستگی نداریم و احساس میکنیم تا وقتی زنده هستیم باید کار کنیم. وقتی کار نکنی، روحیهات را از دست میدهی... واقعیت این است که مسائل مالی به بچهها فشار میآورد، پس همانطور که دوستان اشاره کردند، باید زمینهای فراهم شود تا حق تألیف را برای فیلم سودآور فیلمساز در نظر گرفت، همچنان که فرانسیس فورد کاپولا از حق تألیف پدرخواندههایش بهره برده است. اصولاً قاعده این است فیلمی که به سود میرسد، کارگردان، فیلمنامهنویس و سازنده موسیقی متن (به عنوان صاحبان رشتههای خلاق) حق تألیفش را تا سالها بگیرند و از هر نمایش فیلم بهرهمند شوند.»
حبیب اسماعیلی، بازیگر، تهیهکننده و پخشکننده فیلم نیز در این مراسم با تقدیر از برگزاری مراسم بزرگداشت برای سینماگران پیشکسوت به سخنان همایون اسعدیان و مجید قاری اشاره کرد و بیان داشت: «متأسفم از اینکه شرایط درست نمیشود تا کارگردانهایی که سنگ بنای اولیه سینمای پس از انقلاب اسلامی را گذاشتهاند، بتوانند فیلمهای خودشان را بسازند.»
اسماعیلی همچنین در پایان درباره مجید جوانمرد گفت: «من افتخار همکاری با او را نداشتم، اما فیلمهای خوبی ساخته و بیش از آن، انسان شریف و خوبی است.»
بهروز افخمی نیز با اشاره به سینمای مجید جوانمرد گفت: «همه فیلمهایی که از آقای جوانمرد دیدهایم، ما را یاد «پکین پا» میاندازد، چون خوب درآمدهاند و بدون اینکه صحبت کند علاقهاش به آن نوع سینما معلوم است. من فیلم «دستمزد» را در همان سالی که داشتم «عروس» را میساختم دیدم و یاد فیلم «سر آلفردو گارسیا را برایم بیاور» افتادم که فیلم تبدار و عجیبی است و در سینمای امریکا هم خیلی غریب است، یعنی تعداد کمی در سینمای امریکا هستند که آن فیلم را به یاد بیاورند و یک فیلم کالت است که یک قبیله هوادار دارد که در اقلیتند. «قافله» هم مرا یاد پکینپا میاندازد که جزو بهترین فیلمسازانی است که من میشناسم. امیدوارم که فرصت پیش بیاید «مجید جوانمرد» فیلمهای بیشتری بسازد و مجبور نشود فیلمی بسازد که بگوید فیلم من نیست. من هم هر کاری از دستم برآید، در خدمتش هستم برای اینکه یک فیلم دیگر از ایشان ببینیم و کیف کنیم!»
مجید جوانمرد سینمای حرفهای را از دهه ۶۰ با کارگردانی فیلم «مار» آغاز کرد و در سال ۶۶ فیلم مشهورش «شکار» را با بازی مرحوم خسرو شکیبایی و پرویز پرستویی ساخت که حال و هوایی انقلابی داشت. وی در سال ۶۸ فیلم «دستمزد» را ساخت که آن فیلم نیز درباره مبارزه مردم با حکومت پهلوی بود. جوانمرد با آنکه در دهههای ۶۰ و ۷۰ جزو کارگردانان پرکار سینما بود، مدتهاست از ساخت فیلم دور شده و به حاشیه رانده شده است.