سرویس فرهنگوهنر جوان آنلاین: در تمام دنیا موزهها از عناصر مهم فرهنگ و تمدن محسوب میشوند، زیرا به واسطه آن میتوان بستر تقویت هویتی افراد جامعه به خصوص جوانان را فراهم کرد؛ به همین خاطر همواره موزهها از اهمیت زیادی برخوردارند. با این وجود طی چند سال اخیر به دلیل تنوع و تعدد رسانههای مجازی و شبکههای اجتماعی رغبت کمتری برای حضور در موزهها صورت گرفته است. برای همین هم مسئولان فرهنگی کشورها سعی میکنند با ابداع شیوههای نوین و تشویقی این ریزش بازدیدکنندگان و سردی حضور را از بین ببرند و به فضای موزهها حال و هوای بهتری بدهند. کشور فرانسه که دارای ۱۳۰۰ موزه با موضوعات مختلف است چند سالی میشود با افت شدید مخاطبان در موزهها مواجه شده است چنانچه اگر دست روی دست بگذاریم امروز دیگر هیچ راه حل سریعی برای جذب کسانی که هرگز به موزه نمیآیند وجود ندارد چراکه ۶۰ درصد از فرانسویها در سال گذشته به موزهها نیامدهاند. بر همین اساس مدیریت موزههای فرانسه تصمیم گرفته شبها هم موزهها باز باشد و فعال باشند. او به خبرنگار فیگارو میگوید: این راهکار خوبی است تا بتوان موزهها را احیا کرد. در فرانسه ۱۳۰۰ موزه داریم که اولاً همه موزهها بزرگ و مهم نیستند. میتوان با تلفیق آنها را با موزههای بزرگ پیوند داد و ثانیاً اتفاقات فرهنگی یکشبه و در مدت کوتاهی رخ نمیدهند، باید صبر کرد و مراقب بود این کشتی به ساحل برسد. این کار نقش مهمی در گسترش فرهنگ خواهد داشت.
امروز موزههای بزرگ فرانسه اعم از لوور، مرکز پمیدو و... شبانهروز باز هستند. در شبها معمولاً جوانان زیادی به دیدن موزهها میروند. در یک سال گذشته با چنین شیوهای تعداد بازدیدکنندگان ۱۳ درصد افزایش پیدا کرده است. حضور افراد بهخصوص نوجوانان و جوانان در مجموعههای فرهنگی حتی هنگام شب در طول زمان باعث رونق این اماکن فرهنگی و هویتی میشود. مسئولان امور فرهنگی در کنار این گشایش موزهها میتوانند فعالیتهای فرهنگی دیگری هم داشته باشند.
مدیر موزههای فرانسه میگوید: نظرسنجیهای ما نشان میدهد بازدیدکنندگان به طور فزایندهای هنر را با موزه مرتبط میکنند که همه اینها به دنبال طرح موزه در شب هستند. راهاندازی شبانه موزهها راهکاری برای فرار از بازیهای رایانهای، کنسرتها و اجراهای هنری است و ایجاد این جذابیتهای فرهنگی باعث میشود کمکم امکان تغییر تصویر موزهها در ذهن مردم فراهم شود. سال گذشته نزدیک به ۶۰ درصد فرانسویهای بالای ۱۸ سال حتی از یک موزه هم بازدید نداشتهاند و این برای کشوری که مدعی فرهنگ است درصد بسیار بالایی است!
بنا به گفته آن سلین رولان فتح مخاطبان جدید در یک شب انجام نمیشود، بلکه این پروژه نتیجه یک سیاست بلندمدت است. همه مؤسسات و سازمانها مأموریت دارند تا خدمات عمومی داشته باشند. ما باید مشارکت با دیگر شهرها و انجمنهای غیردولتی برقرار کنیم. این یک پروژه بلندمدت و زمانبر است که به سرمایهگذاری انسانی نیاز دارد. هیچ کس تا به حال ادعای معجزه در این رابطه را نداشته است، باید کار کرد و از مشارکت عمومیهم بهره برد. البته موزه لوور هرچند شبها باز است، اما برای برگزاری فعالیتهای جانبی فرهنگی با ما همکاری نداشته است، دلیلش هم این است که این موزه، یک موزه بینالمللی و تقریباً منحصر به فرد است، اما این را هم باید بدانند موزه هر قدر هم که مهم باشد بدون مخاطب و بازدیدکننده معنایی ندارد و نمیتواند رونق بگیرد. باید حصارها و دیدگاه بسته قبل را شکست تا بتوان نظر مردم را نسبت به موزهها تغییر داد و از این طریق باعث شهرت و جلب توجه بیشتر مخاطبان به خصوص نسل جوان شد.