کد خبر: 980745
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
هیچگاه تبلیغات به طور کامل از این شبکه كودك حذف نشد ولی جدیدا و خیلی آرام سرو کله آگهی‌ها دوباره در این شبکه پیدا شده و روز به روز بر ساعات پخش آن‌ها نیز افزدوه می‌شود.
وحید مهری
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: همین چند ماه پیش بود که محمد سرشار مدیر شبکه کودک با کلی سر و صدا از پخش نشدن تبلیغات بازرگانی در شبکه کودک خبر داد و این را گامی مهم در دوران مدیریت خود عنوان کرد.

نزدیک به یک ماه و نیم از روزی که مدیر شبکه کودک در نامه‌ای خبر از حذف آگهی‌های تبلیغاتی از شبکه کودک داد، می‌گذرد سرشار در این نامه نوششته بود: «از فردا یکم آبان ۹۸، شبکه کودک یک گام بلند دیگر را برای بهتر شدن و نزدیکتر شدن به الگوی رسانه_مربی برمی‌دارد: شبکه کودک بدون تبلیغات بازرگانی.».

اما با این وجود هیچگاه تبلیغات به طور کامل از این شبکه حذف نشد ولی جدیدا و خیلی آرام سرو کله آگهی‌ها دوباره در این شبکه پیدا شده و روز به روز بر ساعات پخش آن‌ها نیز افزدوه می‌شود.

کودکان و نوجوانان بیش از سایر گروه‌های سنی در معرض تغییر و تحولات فرهنگی قرار دارند و در این راستا در کنار آموزش‌های سنتی و محیط خانواده رسانه‌های شنیداری و دیداری بیش‌ترین تاثر را دارند. شکی نیست که که این قشر حساس و پیچیده در کنار پرورش خانوادگی و تربیت مدرسه‌ای، به تربیت رسانه‌ای نیز، نیاز دارند.

نکته اینجاست به دلیل سهولت دسترسی کودکان و نوجوانان به رسانه تلویزیون و عادت خانواده در سرگرم کردن بچه‌ها با ابزار تلویزیون، چه بپذیریم یا نه، رسانه ملی و سیما بیش‌ترین اثرگذاری و جهت دهی عاطفی و فکری و احساسی را در کودکان دارد.

البته، وجود محصولات فرهنگی و سینمایی غیراستاندارد و نامناسب در محیط خانواده‌ها و امکان استفاده کودکان از آن‌ها خودش خطر بالقوه دیگری است که در کمین کودکان و نوجوانان نشسته است.

متاسفانه، رویکرد خانواده‌ها به رسانه‌ای مانند تلویزیون به شدت دیمی و مطالعه نشده است و دیگر سو، اعتماد خانواده به تلویزیون‌های داخلی هم مزید بر ماجراست. انیجاست که حساسیت و سنگینی رسالت شبکه‌های تلویزیونی کود و نوجوان بیش‌تر و مضاعف می‌شود. مسئولی که سکانداری مدیریت این رسانه‌ها و شبکه‌ها را دارد بیش از سایر شبکه‌ها باید به تاثیرات و کارکرد‌های چندگانه رسانه‌های تصویری و ضریب ارتباط گیری و عمق اثرپذری کودک آگاه باشد. جریانی که احساس می‌شود مغفول مانده است. تولیدات مربوط به کودکان و نوجوانان باید مولفه‌های دیگری نیز داشته باشند که علاوه بر سرگرمی و شادی و نشاط، در شکل‌دهی به شخصیت مخاطبان کوچک خود هم سهمی بر عهده بگیرند.

در این میان، پخش و گنجاندن بهمنی از تیزر‌ها و آگهی‌های تبلیغاتی که اغلب با هارمونی و جذابیتی خاصر پخش می‌شوند و به دلیل ساختار تعلیقی و موزیکال شان برای گروه‌های سنی کودک و نوجوان به شدت وسوسه کننده و جذاب است در میان برنامه‌های راکد و خسته و اغلب ضعیف طبیعی است پیامد‌های تلخی را در پی داشته باشد. جریانی که با وعده مدیر شبکه افق در اوائل مهرماه امیدواری زیادی ایجاد کرد. اما متاسفانه با گذشت نزدیک به دو ماه از این ماجرا هنوز خبری نشده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار