کد خبر: 981866
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: شمارش معکوس برای اجباری شدن رمز یکبار مصرف در عملیات‌های بدون کارت در نظام بانکی درحالی آغاز شده که بسیاری از مشتریان بانک‌ها، برای استفاده از رمز‌های پویا از طریق پیامک، با اختلال مواجه هستند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، از ابتدای دی ماه سال‌جاری، تمامی تراکنش‌های بدون کارت در نظام بانکی مکلف به اجرا از طریق رمز‌های پویا یا همان رمز‌های یکبار مصرف با عمر ۶۰ ثانیه‌ای هستند. بنابراین مشتریان نظام بانکی که از پرداخت‌های اینترنتی برای نقل و انتقالات پولی، پرداخت قبوض و اینترنت بانک و موبایل بانک استفاده می‌کنند، تنها تا آخر آذرماه فرصت دارند تا با مراجعه به شعب بانکی یا دستگاه‌های خودپرداز نسبت به دریافت رمز یکبار مصرف یا همان رمز پویا اقدام نمایند.

هر چقدر به موعد اجرای طرح غیرفعال شدن رمز‌های ایستا نزدیک‌تر می‌شویم، مراجعات مردم به شعب بانکی یا دستگاه‌های خودپرداز برای دریافت رمز پویا بیشتر شده است و اکنون بخش عمده‌ای از افرادی که تا پیش از این، نسبت به هشدار‌های بانک مرکزی در مورد فیشینگ یا مراقبت از رمز‌های ایستا و جایگزینی آن با رمز‌های پویا بی‌اعتنا بودند، اکنون مراجعات بیشتری برای دریافت این رمز‌ها دارند و بر همین اساس، امتحان کردن این فرآیند از سمت آن‌ها بیشتر از قبل شده و روز‌به‌روز هم رو به افزایش است.

آنگونه که بانک مرکزی اعلام کرده، مردم هم با استفاده از دریافت رمز پویا از طریق پیامک و هم از طریق اپلیکیشن‌های نظام بانکی می‌توانند فرآیند دریافت رمز‌های یکبار مصرف را سپری کنند؛ اما نکته حائز اهمیت در این میان آن است که مشتریانی که به تازگی رمز‌های پویا را روی کارت‌های بانکی خود فعال کرده‌اند، از روند کاری بانک‌ها مبنی بر ارسال پیامک‌های رمز پویا رضایت ندارند و خود را در فرآیندی می‌بینند که شاید برای ابتدای کار آشنایی آن‌ها با رمز‌های یکبار مصرف اندکی خسته‌کننده باشد.

یکی از مشتریان نظام بانکی در گفتگو با مهر می‌گوید: از هفته گذشته که رمز پویا را روی کارت‌های خود فعال کرده‌ام، تاکنون دو بار مجبور به مراجعه به شعبه برای فعال کردن کارت خود شده‌ام؛ چراکه رمز یکبار مصرف با تأخیر از سوی بانک پیامک می‌شود و زمانی رمز پویا به گوشی تلفن همراه من می‌رسد که اعتبار ۶۰ ثانیه‌ای آن تمام شده است. وی می‌افزاید: بر این اساس رمزی که از بانک دریافت کرده و برای انجام خرید اینترنتی وارد وبسایت کردم، منقضی شده بود و بعد از دوبار تکرار وارد کردن رمز اشتباه، کارت من از رده خارج شد و مجبور شدم برای فعال کردن کارت به بانک مراجعه کنم. یکی دیگر از مشتریان نظام بانکی در این خصوص می‌گوید: در فرآیند فعال‌سازی رمز پویا، گزینه پیامک را انتخاب کرده‌ام، اما بانک پیامک ارسال نمی‌کند و من مجبور به ارسال مجدد درخواست برای دریافت رمز پویا هستم. این کار مشکلات زیادی را ایجاد کرده و باید حتماً به سمت نصب اپلیکیشن بروم.
وی تأکید می‌کند: قشر جوان آشنایی بیشتری با اپلیکیشن‌ها دارند، اما بهتر است که نظام بانکی خود را آماده ارسال پیامک‌ها به موقع کند، چراکه تعداد زیادی از مردم ترجیح می‌دهند که رمز پویا را از طریق پیامک فعال و دریافت کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار