کد خبر: 991886
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴
طرح ریلی پایتخت در شورای عالی ترافیک به تصویب رسیده است که طبق آن تا ۱۴۲۰ خطوط مترو در پایتخت ۲ برابر و ظرفیت مسافرگیری روزانه ۱۰‌میلیون نفر می‌شود
علیرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: طرح ریلی پایتخت با هدف افزایش جابه‌جایی مسافران درون‌شهری در صد و پنجاهمین جلسه عالی هماهنگی ترافیک شهر‌های کشور تصویب شد. براساس این طرح جامع بهینه‌سازی و تکمیل شبکه خطوط مترو در اولویت قرار گرفت و احداث چهار خط جدید و دو خط اکسپرس در نقاط مختلف شهر از مصوبات مهم این شورا بوده است. به گفته شهردار تهران با احداث خطوط جدید طول خطوط مترو شهر تهران به ۵۰۰ کیلومتر خواهد رسید که در این طرح خط ۸ مترو از مسعودیه تا سرسبز به طول تقریبی ۳۷کیلومتر، خط ۹ مترو از دولت‌آباد تا چیتگر به طول تقریبی ۴۶ کیلومتر، خط ۱۰مترو از حکیمیه تا وردآورد به طول تقریبی ۴۱ کیلومتر و خط ۱۱ مترو از چیتگر تا سه راه تقی‌آباد به طول تقریبی ۲۸ کیلومتر خواهد بود. با تکمیل خطوط جدید مترو تا افق ۱۴۲۰ ظرفیت جابه‌جایی مسافران در شهر تهران به حدود ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید. اهتمام دولت، مجلس و مدیریت شهری در اختصاص بودجه برای احداث خطوط جدید می‌تواند ضمن سرعت بخشیدن به احداث و تکمیل این خطوط، اقبال عمومی را در کاهش استفاده از خودرو‌های شخصی و کاستن از آلودگی و آلایندگی هوا به ارمغان آورد.

سال‌هاست استفاده از فضا‌های زیرسطحی برای توسعه خطوط ریلی درون‌شهری مدنظر قرار گرفته است. شرایط جمعیتی و معابری پایتخت ایجاب می‌کند تا توسعه خطوط مترو در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد که سرعت کند احداث و تجهیز مترو در سال‌های اخیر سبب شده تا استفاده از وسایل نقلیه موتوری خسارت‌های جانی و مالی بسیاری برجا بگذارد. با این حال با تصویب احداث خطوط مترو جدید و تکمیل سایر خطوط فعال و بهینه‌سازی این خطوط می‌توان امیدوار بود تا با کمترین پیاده‌روی در پایتخت ۷۰۰ کیلومتر مربعی به یک ایستگاه مترو دسترسی یافت. در این خصوص پیروز حناچی روز پنج‌شنبه در توئیتر خود نوشت: طرح جامع حمل‌و‌نقل ریلی تهران پس از چهار دهه در شورای عال ترافیک تصویب شد.

طول خطوط متروی تهران به ۵۰۰ کیلومتر می‌رسد

شهردار تهران اعلام کرد: براساس این طرح، با ایجاد شش‌خط جدید، طول خطوط مترو به ۵۰۰ کیلومتر (دو برابر طول فعلی) خواهد رسید و شهروندان با پیمودن مسافتی کمتر از هزار مترو به مترو دسترسی خواهند داشت. تهران در حال حاضر دارای هفت خط فعال مترو به طول ۲۴۶ کیلومتر با ۱۲۷ ایستگاه است و طبق برنامه توسعه، این تعداد به ۱۱ خط افزایش خواهد یافت. شمار واگن‌های فعال در مترو تهران هم اکنون یک هزار و ۲۳۰ واگن، برابر با ۱۵۷ قطار است که روزانه به‌طور میانگین بیش از ۲ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کنند.

مصوبه احداث ۶ خط جدید مترو در پایتخت

مهدی جمالی‌نژاد، رئیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهر‌های کشور هم با بیان اینکه مطالعات به روزرسانی طرح جامع ریلی تهران از سال ۱۳۹۵ با هدف افزایش سهم حمل و نقل همگانی، یکپارچگی و کارآیی شبکه‌ای سیستم ریلی، مدیریت تقاضا، تأمین دسترسی مناسب ریلی با استفاده از امکانات و ارتقا زیرساخت‌های موجود در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت، گفت: در این راستا علاوه بر بهینه‌سازی شبکه ریلی موجود، خطوط دیگری از جمله چهارخط مترو درون شهری (خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱) در کنار توسعه و ارتقای خطوط حومه‌ای و ایجاد دو خط اکسپرس A و B پیشنهاد شد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به بهینه‌سازی هفت خط موجود متروی تهران در این طرح گفت: مقرر شد شهرداری تهران به عنوان اولویت اول و در کوتاه‌مدت به منظور دستیابی به سرفاصله زمانی و ظرفیت مقرر در مصوبه خطوط مذکور، اقداماتی را به منظور افزایش دو برابری جا به جایی مسافران در وضع موجود عملیاتی کند.

احداث خطوط جدید تا افق ۱۴۲۰

جمالی نژاد، تکمیل تمامی اجزای خطوط هفت‌گانه متروی تهران از قبیل ایستگاه‌ها، پارکینگ، پایانه، پست برق، مرکز فرمان، تونل‌های ارتباطی، ایستگاه‌های تبادلی و سامانه‌های تجهیزاتی جهت دستیابی به اهداف طرح جامع ریلی تهران و تأمین ناوگان مورد نیاز و کارآمد به همراه تکمیل تسهیلات دسترسی به ایستگاه‌ها را از جمله این اقدامات برشمرد. رئیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهر‌های کشور با اشاره به برنامه طراحی و احداث خطوط جدید متروی درون شهری با توجه به افق زمانی سال ۱۴۲۰ افزود: در مطالعات انجام شده برای شهر تهران چهار خط مترو درون شهری در نظر گرفته شده که خط ۸ مترو از مسعودیه تا سرسبز به طول تقریبی ۳۷ کیلومتر است. وی افزود: خط ۹ مترو از دولت‌آباد تا چیتگر به طول تقریبی ۴۶کیلومتر و خط ۱۰ مترو از حکیمیه تا وردآورد به طول تقریبی ۴۱کیلومتر و خط ۱۱ مترو از چیتگر تا سه راه تقی‌آباد به طول تقریبی ۲۸کیلومتر خواهد بود. جمالی‌نژاد ضمن تأکید بر لزوم ارتقا و احداث خطوط حومه‌ای با توجه به ضرورت یکپارچگی عملکرد شبکه ریلی تهران، مراکز و سکونتگاه‌های اطراف آن افزود: تا افق ۱۴۲۰، چهار خط حومه‌ای توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی با هماهنگی شهرداری تهران احداث خواهد شد که مسیر اول در حریم راه‌آهن تهران – تبریز از ایستگاه مرکزی راه‌آهن تهران تا هشتگرد با انشعاب شهر قدس تا مارلیک خواهد بود. وی گفت: خط اکسپرس A حد فاصل هشتگرد تا ورامین با اتصال ایستگاه صادقیه به ایستگاه میدان راه‌آهن جهت ارتباط خط حومه‌ای تهران - کرج به خط حومه‌ای تهران – پیشوا و خط اکسپرس B حد فاصل پرند تا پردیس با اتصال ایستگاه آزادگان به ایستگاه ترمینال شرق جدید جهت ارتباط خط حومه‌ای تهران - پرند به خط حومه‌ای تهران – رودهن نیز به تصویب اعضا شورایعالی هماهنگی ترافیک شهر‌های کشور رسیده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
0
0
ان شالله یکی مثل قالیباف شهردار بشه .... با حناچی میشه اسم ایستگاههای مترو را عوض کرد یا عکس شهیدا رو پاک کرد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار