سرويس اقتصادی جوان آنلاين: ۳۰۰ هزار کسبوکار ایرانی مشتری تبلیغات گوگل هستند و با فرض آنکه هر تبلیغ ۵ میلیون تومان عاید این شرکت کند، میزان درآمد سالانه گوگل از محل تبلیغات شرکتهای ایرانی به هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.
به گزارش تسنیم، با توجه به گسترش کسبوکارهای دیجیتال از مواردی که میتوان آن را در جای جای فضای اینترنت شامل سایتها و کانالهای مختلف مشاهده کرد، تبلیغات اینترنتی است. امروزه شاهد افزایش درآمدها از طریق جذب مخاطب و تبلیغات در فضای مجازی هستیم. در چنین شرایطی کنترل و نظارت بر فضای این کسبوکارها و استفاده از آن بهعنوان یکی از درآمدهای مالیاتی در بودجه عمومی کشور امری دور از ذهن نیست، چنانکه طبق آمارها، دولتهای (ترکیه) ۷/ ۵، (اسپانیا) ۳ و (انگلستان) ۲ درصد از کل درآمد ناخالص شرکتهای فعال در اقتصاد دیجیتال حاصل از کاربران ساکن در کشور را به صورت مالیات از شرکتهای فعال در اقتصاد دیجیتالی اخذ میکنند. در همین ارتباط، میتوان از شرکتهایی که در سامانههای برخط خارجی به تبلیغ کالا یا خدمات خود میپردازند، عوارض دریافت کرد. لازمه تحقق این امر این است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به شناسایی و معرفی کسانی که از تبلیغات این بسترها استفاده میکنند به سازمان امور مالیاتی اقدام کند.
براساس بررسیهای صورت گرفته توسط مرکز پژوهشهای مجلس، یکی از مصادیق تبلیغ در فضای مجازی تبلیغ در جویشگرهای اینترنتی است. در کشور ایران انحصار جستوجو در اینترنت در اختیار شرکت آمریکایی گوگل است. مطابق بررسیهای به عمل آمده، شرکت گوگل از حدود ۳۰۰ هزار تا ۶۰ میلیون تومان از هر کسبوکار برای تبلیغات دریافت میکند که بعضاً چندین هزار مشتری دارند.
طبق این گزارش، تخمینزده میشود اگر بیش از ۳۰۰ هزار مورد از کسبوکارها و افراد به خاطر کاربران ایرانی مشتری تبلیغات این شرکت باشند و بهطور متوسط هر تبلیغ ۵ میلیون تومان عاید شرکت گوگل کند و هر شرکت تنها یکبار به گوگل تبلیغ سفارش بدهد، میزان درآمد سالانه گوگل از محل تبلیغات شرکتهای ایرانی بالغ بر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد شد.