سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: در شرایطی که شورای صنفی نمایش هنوز تصمیمی برای افزایش بلیت سینما در سال ۹۹ نگرفته است، اما رئیس انجمن سینماداران اعلام کرده که در دو سال گذشته قیمت بلیت سینما افزایشی نداشته و خواستار افزایش بلیت سینما شده است.
گروهی دیگر از تهیهکنندگان در تلاش هستند که بلیت سینما را ۱۰ هزار تومان افزایش بدهند، اما انگار رئیس انجمن سینماداران از بهای بلیت در سال ۹۷ بیخبر بوده و فراموش کرده بهای بلیت در سال ۹۷، ۱۵ هزارتومان بود و در سال ۹۸ با ۳۳ درصد افزایش ۲۵ هزار تومان شد!
شورای صنفی نمایش واقعاً نباید تغییری در قیمت بلیت اعمال کند چراکه با توجه به شرایط عمومی کشور و تعطیلی سینماها افزایش قیمت نمیتواند راهحل درستی برای جلوگیری از خسارت باشد و از سوی دیگر با افزایش قیمت فقط مخاطب ریزش میکند و این معادله درستی برای جبران تعطیلی سینماها نیست.
هر سال با تصمیم شورای صنفی قیمت بلیت سینما افزایش پیدا میکند، اما در این میان مخاطب از سینما کم میشود. فیلم مبتذل «مطرب» با فروش ۳۸ میلیارد که پرفروشترین فیلم سال ۹۸ است با بلیت ۲۰ هزار تومان فقط یکمیلیون و ۹۰۰ هزار مخاطب داشته است، واقعاً برای کشوری که ۸۵ میلیون جمعیت دارد رقم ناچیزی است.
اگر بهای بلیت کمتر از ۲۰ هزارتومان بود این امکان وجود داشت مخاطبان بیشتری به تماشای «مطرب» بروند یا این رشد مخاطبان سینما نسبت به سال گذشته افزایش میداشت، اما در شرایط کنونی به دلیل وضع نابسامان اقتصادی، سینما با افت شدید مخاطب مواجه شده است. در سینمای ایران معادله اکران طور دیگری است.
در اروپا و امریکا میزان مهم بودن یک فیلم را با تعداد مخاطبانش ارزیابی میکنند، اما ملاک در سینمای ایران فقط فروش فیلم است، به غیر از «مطرب» کدام یک از فیلمهای جدول فروش توانستند مخاطبان زیادی را به خود اختصاص بدهند؟ زمانی که یک فیلم کمدی اکران میشود سینماها ۱۵ تا ۲۰ سانس را به آن فیلم اختصاص میدهند و فیلمهای دیگر با مخاطب خیلی کم پنج یا شش سانس در روز اکران میشوند، بیشتر این فیلمها به دلیل مخاطب کم در سانس مورد نظر نمایش داده نمیشوند و مخاطب به اجبار به تماشای فیلمی میرود که باب دلش نیست که نمونهاش را میتوانید در همین اکران اخیر یعنی «خوب، بد، جلف ۲» ببینید که پردیسها چگونه سانسسوزی میکنند که این فیلم مخاطب بیشتری داشته باشد.
شورای صنفی نمایش نباید امسال بهای بلیت سینما را افزایش دهد. در شرایط مبارزه ملی با ویروس کرونا به سر میبریم، افزایش قیمت با هر درصدی باعث ریزش مخاطب میشود، سینما باید مکانی برای همه باشد و نه فقط یک قشر خاص، فرض بگیرید در خوشبینانهترین حالت بلیت سینما ۲۵ هزار تومان شود، یک پدر کارمند چگونه میتواند با مبلغ ۱۰۰ هزار تومان خانواده چهارنفریاش را به سینما ببرد، تازه این رقم فقط برای بلیت سینماست، خرج رفت و آمد و چیزهای دیگر را هم باید اضافه کنید.
هر تصمیمی برای افزایش بلیت سینما اشتباه است، هر چند شناور باشد و فقط مختص سینمای مدرن باشد. این روزها سینماهای مدرن یا همان پردیسها هستند که مخاطبان بیشتری دارند چراکه سینماهای ممتاز به دلیل عدم رسیدگی فنی صدا و سالن برای مخاطب رضایتبخش نیستند.
اگر مخاطب نباشد سینما و فیلم ارزشی ندارد، فیلم برای سینما و پرده است، اما مسئولان عزیز با بیمهری مخاطب را از سینما دور میکنند.
در شرایطی که سینمای ایران فیلمهای قابل توجهی برای مخاطب ندارد و در حالی که سینما نمیتواند برای مخاطب الگوسازی و فرهنگسازی کند، دستکم بهتر است همان قشر اندک سینمارو را هم از این سینمای آفتزده فراری ندهیم، امیدواریم شورای صنفی تصمیمی خردمندانه برای قیمت بلیت سینما بگیرد.