روزنامه ابتکار، از رسانههای اصلاحطلب کشور، در مطلبی به بهانه انتقاد از اقدام نامتعارف چند فرد در حرمهای مقدس مشهد و قم، شفای بیمار و امکان معجزه در این زمینه را زیر سؤال برد. این روزنامه گفتوگویی با حسن محدثی گرفته و او را به عنوان جامعهشناس دینی معرفی کرده است. در این گفتگو در مورد اقدام نامتعارف این افراد، از محدثی پرسیده شده که «این اقدامات که نشئت گرفته از نوعی تفکر است، برآمده از چه هویت مذهبی است؟» و سپس سخنان محدثی که معتقد است این رفتار مربوط به «تفکر اسطورهای» است. او «توده مردم» را دارای «تعلق ویژه» به این تفکر میداند و مدعی میشود: «تنها زمانی این تفکر اسطورهای به صورت تدریجی تضعیف میشود که تفکر عقلانی رشد یابد. اما در میان توده و فرهنگ دینی تفکر اسطورهای رشد میکند، باقی میماند و حتی در قلمرو فرهنگ دینی تثبیت میشود.»
از همین آغاز، تهمتهای کسی که مدعی جامعهشناسی است، به مردم ایران شروع میشود. او اقدامات دو نفر را به توده مردم مرتبط میکند و فرهنگ دینی را تلویحاً در تضاد با رشد عقلانیت میداند! در حالی که از قضا، مردم با گوش دادن به توصیههای مراجع دینی، ضمن پرهیز از سفرهای زیارتی و عدم حضور در اجتماعات مذهبی، نشان دادند که دین خود را از افراطیها نمیگیرند. دو تن از مراجع معظم تقلید از همان آغاز اعلام وجود کرونا در قم، از مردم خواستند حتی اگر نذر دارند هم، به قم سفر نکنند. آنچه گفتیم، علاوه بر اعتقاد تودههای مردم، نظر علمای دین را هم در مورد آنچه این جامعهشناس، تفکر اسطورهای نامیده، بیان میکند و نیازی نیست دیگر پیرامون دروغی که در مورد فرهنگ دینی گفته شده، پاسخی داده شود.
این جامعهشناس در ادامه میگوید: «آن چیزی که در این چند هفته در ایران شاهدش بودیم محصول تفکر اسطورهای است؛ اینکه قدرت شفادهندگی را به مکانهایی نسبت دهیم و معتقد باشیم که مکانهای معینی شفادهنده هستند و میتوانند بیماریها را درمان کنند و برای آنها قدرتهای مافوق طبیعی قائل باشیم نمونهای از این نوع تفکر است. معمولاً باورهایی اینچنینی هیچگاه آزمون نمیشوند؛ به این معنا که کسی تا به حال این بررسی را انجام نداده که تعداد معینی از بیماران لاعلاج را به یکی از این مکانهای معین ببرد و تا زمان معینی که ادعا میشود بیماران شفا مییابند، از این بیماران آنجا نگهداری کند و صحت این ادعا را تأیید کند.»
شفا توسط اهلبیت علیهمالسلام، اعتقاد مردم ایران است و اینکه اقدام قبیح دو نفر را بهانه زیر سؤال بردن اعتقادات آزموده شده مردم قرار دهیم، نامش جامعهشناسی نیست. این شفا هم البته صرف درخواست فرد – با تشریفات دینی خاص خود- از اهلبیت است و الزاماً قرار نیست درخواست یا همان دعا را حتماً مستجاب کنند؛ بنابراین است که بیان اینکه برای بررسی، افرادی را به این مکانها ببریم و برای اهلبیت زمان تعیین کنیم که بیمار لاعلاج را در این مدت معین خوب کن، نشان میدهد او نه فقط باورهای نادرست خود را بر جامعه ایرانی بار میکند، بلکه فکر میکند میتواند برای اهلبیت علیهمالسلام هم تعیین تکلیف کند!
دو فردی که اقدامشان بهانه گفتوگوی روزنامه ابتکار شده، در روزهای اخیر از سوی دستگاه قضایی که زیر نظر یک مجتهد دینی اداره میشود، دستگیر شدهاند. مردم دیندار ایران اقدامات آنها را رد کردهاند و مرز میان خود و آنان را پررنگ نشان دادهاند. از سویی روشن شده که آنان از وابستگان به طیف موسوم به شیعه لندنی هستند، حامیان قمهزنی و تفرقه انگیزی میان مذاهب مختلف مسلمانان؛ فرقهای که کارویژه آن نشان دادن چهره غیرواقعی از اسلام و بدعتگذاری در دین است. روزنامه ابتکار به مدیر مسئولی محمدعلی وکیلی، نماینده اصلاحطلب تهران، پیش از این به مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) جسارت کرده و مطالب توهینآمیزی درباره مراسم پیاده روی اربعین حسینی منتشر کرده بود.