سرویس جامعه جوان آنلاین: عیسی کلانتری با تأکید بر اینکه عاملان اصلی آلودگی هوا فرسودهها هستند، تصریح کرد: دو شرکت خودروساز سایپا و ایرانخودرو به ما نامه زدهاند و خواستهاند که با توجه به تحریمها و شیوع بیماری کرونا ارتقای استانداردها به یورو ۵ را همچنان به تأخیر بیندازند. ما نیز پاسخ دادیم که سلامت مردم از پول شما مهمتر است و از سال آینده موظف هستید خودروهایی با استاندارد یورو ۵ تولید کنید.
وی تأکید کرد: علت آلودگی هوا در فصل زمستان ذرات معلق کمتر از ۵/ ۲ میکرون که از سوختهای فسیلی تولید میشوند، است. همچنین ما در کشور ۱۱ میلیون موتورسیکلت داریم که حدود ۱۰ میلیون آنها کاربراتوری است. این موتورسیکلتهای کاربراتوری هفت تا هشت برابر خودروها آلودگی تولید میکنند و از سویی ۷۰ درصد خودروهای دیزلی در کشور فرسوده هستند.
رئیس سازمان حفاظت محیطزیست ادامه داد: برنامه دولت این بود که از سال ۹۷ سالانه ۷۰ هزار کامیون را نوسازی کند. متأسفانه تحریمها مانع اجرای این برنامه شد چراکه هر کامیون برای نوسازی به ۲۰۰ هزار دلار نیاز داشت همچنین اگر بخواهیم ۹ میلیون دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری را از رده خارج و با موتورسیکلت برقی جایگزین کنیم، ۹۶۰ سال با تولید فعلی موتورسیکلت طول خواهد کشید.
کلانتری در بخش دیگری از صحبتهایش در مورد استانداردهای باغوحشهای کشور تصریح کرد: به باغوحشها و مراکز نگهداری از حیاتوحش یکسال فرصت دادهایم تا خود را با منطبق با استانداردهای سازمان حفاظت محیطزیست کنند. چنانچه این اتفاق رخ ندهد این مراکز را تعطیل خواهیم کرد.
گفتنی است پیش از این هم معاون سازمان حفاظت از محیطزیست از مقاومت خودروسازان مقابل اجرای قانون هوای پاک و تولید خودروهای باکیفیت خبر داده و تصریح کرده بود که محیطزیست دیگر به هیچ وجه زیر بار فشارها و لابیها نخواهد رفت و خودروسازان موظفند از سال ۹۹ خودروی منطبق با استاندارهای روز تولید کنند.