به گزارش جوان آنلاین، دکتر علی سرزعیم، هیئت علمی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، مطلبی را با عنوان بلا از نظر عالمان و بزرگانِ اهل معرفت در کانال خود منتشر کرد. در این مطلب آمده است:
حاج اسماعیل دولابی از خوبان و عالمان اهل معرفت بود. ایشان میگفت: «خداوند متعال برای این که انسانها را در دنیا جذب کند، سه شاخص دارد: ۱- تار خدا، ۲-تور خدا،۳- تیر خدا.»
۱- تار خدا:
تار خدا، صداها و نغمههای زیبا و ملکوتی است که خداوند متعال برای جذب انسانها خلق کرده است. تلاوت زیبای قرآن، صدای زیبای مداحی، صدای زیبای دعا و مناجات، قلب انسان را صیقل و جلا میدهد.
۲- تور خدا:
تور خدا، آن مناسبت هائی است که خداوند برای جذب انسا پهن میکند، مانند، ماه رجب، ماه مبارک رمضان، شبهای قدر، دوست خوب، همسر خوب، فرزند خوب، همسایه خوب، کتاب خوب، مجلس خوب. این مفاهیم تورهای خدا هستند که انسانها در این تور خدا گرد هم میآیند و مشتری برای خدا میشوند، انسانها وقتی که در ماه محرم در مساجد حضور پیدا میکنند، در این محافل انسان جذب خدا میشود، اینها تورهای خداست که خداوند متعال برای خودش مشتری جذب میکند.
۳- تیر خدا:
تیر خدا، بلاهایی است که از جانب خدا نشانه گیری شده است، در این بلاها خداوند دقیقاً نشانه گرفته است و این گونه نیست که خداوند تیری در تاریکی رها کرده و به یک نفر اصابت کرده است، اصلاً این گونه نیست، به همین دلیل است که در فرهنگ قرآنی، در سوره مبارکه بقره، آیات شریفه ۱۵۵ و ۱۵۶ خداوند میفرماید: " بشر الصابرین" "اذا اصابتهم مصیبه قالوا... " بلا به عنوان "مصیبت" نامگذاری شده است. مصیبت، یعنی تیری که اصابت کرده است، دقیقاً نشانه گیری شده است. مثال، شکارچی وقتی به شکار میرود، شغال، گرگ و کفتار را نشانه گیری نمیکند، بلکه آهو را نشانه میگیرد.
خداوند متعال با خلق انسان بلا را در این عالم برای او فرستاده است. خداوند متعال میتوانست عالمی را خلق کند که بلائی در آن نباشد و یا رنجی در آن نباشد، خداوند متعال عالم را با همین بلاها و مصیبتها آفرید، اما عالم ملائکه و عالم بهشت را بدون بلا و مصیبت آفرید و کاملاً حکیمانه است، این بلاها ازسوی خداوند ابزاری برای ابتلا و امتحان انسان هاست.
در قرآن کریم به بلای حضرت یوسف(ع)، بلای حضرت ایوب(ع)، بلای حضرت یونس(ع) و بلای حضرت یعقوب(ع) اشاره میکند.
خداوند در سوره مبارکه یوسف آیه شریفه ۱۸ میفرماید: " فصبر جمیل و الله المستعان علی ما تصفون" من صبر خواهم کرد، صبری جمیل و زیبا، من از خدا در برابر آنچه شما میگویید، یاری میطلبم، هرگز سخنی که نشانه ناشکری و جزع و فزع باشد، بر زبان جاری نکرد.
امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه میفرماید: " خدایا، شکر من را بر بلاها و مصیبتها بیش از شکر بر نعمتها قرار بده " اللهم اجعل شکرا.. "
اهل کرامت و اهل معرفت برای این مصیبتها و بلاها شکر گذاری میکردند، انسانهای عادی هنر کنند، صبر میکنند و هنر میکنند که کفر نگویند.
تیر خدا همان بلاهاست، عالمان و خوبان اهل معرفت و عرفان، اگر مدتی دچار بلا نمیشدند، میترسیدند، که نکند مشکلی داریم و خداوند ما را نمیبیند، این تیر و مصیبت و بلا از جانب خداوند برای ما نیامد.
شیخ بهایی در یکی از شعرهایش، بسیار زیبا میگوید:
شد دلم آسوده، چون تیرم زدی
ای سرت گردم، چرا دیرم زدی
اهل معرفت در مقابل مصیبتها و بلاها شکر گذاری میکنند و درمانده نمیشوند و در هنگام مصیبتها آرامش دارند، مضطرب نمیشوند، نمیبُرند، صحنه را خالی نمیکنند، دیگران را به آرامش دعوت میکنند.
مدتی است کشور عزیزمان ایران اسلامی دچار بلائی به نام ویروس ۱۹ covid (کرونا) شده است.
پیامبر اکرم (ص) فرمود: " نِعمتان، مَجهولتان، الامنُ وَ العافیِه"
دو نعمت است که ناشناخته، مخفی و پنهانی است، یکی امنیت و دیگری تندرستی و سلامتی است.
ملت شریف و عزیز ایران تا کنون احساس ناامنی را در حوادث مختلف انقلاب در مدت این۴۱ سال با گوشت و پوست خود لمس کرده بودند، اما احساس نعمتِ سلامتی که آرامش انسانها را تهدید کند، لمس نکرده بودند، شاید این بلای "ویروس کرونا" باعث شد که بیشتر به کُنه این حدیث پیامبر اکرم (ص) پی ببریم و بیشتر مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم. این مصیبت و بلای "ویروس کرونا" را مانند، اولیا، انبیا، اهل بیت (ع) و بزرگان اهل معرفت به عنوان فرصت نگاه کنیم، در مقابل این بلا، صبر پیشه کنیم، چون خداوند در ۲۲ آیه شریفه قرآن، انسان و بشر را در مقابل بلاها و مصیبتها به صبر کردن فرا خوانده است.
نکته قابل توجه این است که نخبگان، اندیشمندان، عالمان، فیلسوفان، پژوهشگران، محققان، نویسندگان، صاحبان رسانه و شبکههای اجتماعی و غیره... باید این بلا را نه به عنوان تهدید، بلکه به عنوانِ فرصت مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و مردم را به آرامش و صبر دعوت کنند، وعملیات روانی دشمن و شبکههای اختاپوستی وبنگاههای خبرپراکنی غرب را که دنبال تشویش اذهان و رعب وحشت عمومی مردم هستند، خنثی نمایند.