سرویس ورزشی جوان آنلاین: سرنوشت بازیهای باقی مانده لیگهای اروپایی کماکان معلوم نیست. رسانهها اخبار مختلفی را از زمان شروع تمرینات تیمها و همچنین از سرگیری بازی لیگهایی، چون لالیگا، بوندسلیگا و لیگ برتر انگلیس منتشر میکنند، اما هیچ کدام از این اخبار قطعی نیست. البته تیمهای ایتالیایی تمریناتشان را از سر گرفتهاند و آلمانیها نیز برای شروع دوباره بازیها آماده میشوند. منتها نقطه اشتراک همه این مسابقات خالی بودن ورزشگاهها از تماشاگر است. در صورتی که مسئولان کشورهای اروپایی رأی به برگزاری ادامه مسابقات این فصل از لیگهای فوتبالشان بدهند، تمامی بازیها حداقل تا چند ماه آینده بدون حضور هواداران برگزار خواهد شد. از آنجا که هنوز واکسنی برای کرونا کشف نشده و آمار مبتلایان بهرغم همه تمهیدات اندیشیده شده رو به افزایش است، مقامات بهداشتی اجازه حضور به تماشاگران در ورزشگاهها را نمیدهند. اتخاذ این تصمیم بار سنگینی را بر دوش فوتبال خواهد گذاشت.
حمایت هواداران از تیمهای محبوب خود شور و هیجان را در فوتبال به اوج میرساند. در سالهایی که فوتبال حرفهای به صنعتی سودده تبدیل شده، تماشاگران همواره جزئی جدا نشدنی از این رشته بوده اند تا جایی که علاوه بر بالا بردن رقابت بین تیمها، درآمدهای هنگفتی نیز نصیب باشگاهها شده است. با این حال کووید ۱۹ کاری کرده که بازیها در ورزشگاههای خالی از تماشاگر برگزار شوند. در این بین برخی باشگاهها در لیگ جزیره به تکاپو افتادهاند تا به نوعی خلأ به وجود آمده را پر کنند. با اینکه هنوز زمان از سرگیری لیگ برتر اعلام نشده، اما سه باشگاه پرطرفدار فوتبال انگلیس دست به دامن استفاده از تکنولوژی شدهاند. لیورپول، آرسنال و منچسترسیتی مذاکراتی با یک شرکت آلمانی داشتهاند تا از طریق یک برنامه امکان تشویق تیمشان را به هواداران بدهند. در این برنامه گزینههای مختلفی برای ایجاد صدا در ورزشگاههای خالی به هواداران داده میشود. ضمن اینکه تماشاگران خارج از انگلیس نیز اجازه تشویق تیمها را خواهند داشت. کف زدن، تشویق کردن، آواز خواندن و سوت زدن از جمله گزینههای در نظر گرفته شده برای کاربران است. نشریه دیلیمیل نام این برنامه را myapplause عنوان کرده و مدعی شده که این برنامه پیش از انگلیس توسط دو باشگاه آلمانی آزمایش شده است. گویا برخی تیمهای آلمانی نیز برای روحیه دادن به بازیکنانشان در ورزشگاههای خالی قصد استفاده از تشویقهای مصنوعی را دارند. شرکت سازنده ادعا کرده برنامه فوق قدرت انتقال صدا در کمتر از یک ثانیه را دارد، ضمن اینکه شدت صدا برای تیمهای میزبان و مهمان متفاوت خواهد بود. در این صورت هر هواداری از داخل خانه و در حالی که از تلویزیون بازی را تماشا میکند همزمان میتواند حامی تیم محبوبش نیز باشد.
به غیر از بحث استفاده از تکنولوژی برخیها نیز با استفاده از شیوههای دیگر قصد روحیه دادن به بازیکنان را دارند. در برخی کشورها مسئولان باشگاهها تحمل دیدن صندلیهای خالی را نداشته و تنها راهی که به ذهنشان رسیده به کار گرفتن ماکت روی سکوها بوده است. چند هفته پیش و در حالی که مسابقات فوتبال در بلاروس همچنان برگزار میشد، دیدار نیمهنهایی جام حذفی این کشور در شرایطی برگزار شد که ۳۰ ماکت از تماشاگران دو تیم روی سکوها تعبیه شده بود. این اقدام با استقبال دیگر کشورها نیز مواجه شد. در بوندسلیگا تیمها اصرار زیادی بر برگزاری ادامه مسابقات دارند. تیم مونشن گلادباخ برای پر کردن جای خالی هوادارانش ماکتهایی از تماشاگرانش را درست کرده تا با شروع لیگ خالی بودن صندلیها بیش از حد به چشم نیاید. البته این حرکت تنها مختص به رشته فوتبال نیست و مسئولان سایر رشتهها هم از این روش استفاده میکنند. لیگ بیسبال کره جنوبی دوباره از سرگرفته شده و نکته حائز اهمیت اینکه برگزارکنندگان صندلیهای خالی از تماشاگر را با ماکتهای تماشاگران میپوشانند.