کد خبر: 1003155
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵
طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده که با ارائه وام ۵۰ میلیونی استارت خورده بود با کم‌کاری خودرو‌سازان نسبت به ارتقای استاندارد یورو ۴ به یورو ۵ تا اطلاع ثانوی متوقف شده‌است. حالا و در شرایط کرونایی، توقف پلاک‌گذاری خودرو‌ها ممکن است طولانی‌تر هم بشود.
بیژن سورانی
سرویس جامعه جوان آنلاین:  پاییز و وارونگی هوا در پیش است و باز دوباره اول مهر همه مسئولان برای آلودگی هوا کاسه چه کنم چه کنم دستشان خواهند گرفت! این داستان تکراری کی قرار است تمام شود معلوم نیست، اما حد اقل می‌توان و باید هشدار‌ها را داد. ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده یکی از همین هشدار‌ها است که گویا امسال اوضاع این منابع آلاینده بدتر از سال گذشته خواهد بود.

تکمیل و نوسازی شبکه حمل و نقل عمومی که سبب کاهش مصرف سوخت و تبعات آن می‌شود با حمایت‌های ضعیف دولت به کندی پیش می‌رود. این روند هرازگاهی با سنگ‌اندازی خودرو‌سازان، افزایش قیمت خودرو‌ها و ناکارآمدی برخی بانک‌های عامل یا متوقف می‌شود یا سبب دلسردی رانندگان تاکسی‌های فرسوده می‌شود و صاحبان خودرو‌های فرسوده عطای نوسازی و جایگزینی را به لقایش می‌بخشند.

تردد تاکسی‌های عهد بوق در معابر شهری!

وجود انبوهی از تاکسی‌های فرسوده در معابر شهری خود گواه اقدامات ناکارآمد مسئولان در بخش‌های مختلف است که طی‌های سال‌های متمادی همچنان به دلایل متعدد در حال تکرار است.

مسافران هم که مجبورند با تاکسی در شهر جابه‌جا شوند، مشتریان همیشگی این تاکسی‌های فرسوده عهد بوق هستند! با افزایش نرخ کرایه‌ها مسافران از همه‌جا رانده هم پول بیشتر می‌پردازند و هم باید فرسودگی این تاکسی‌ها را برای سفر درون‌شهری به جان بخرنند.

ارائه تسهیلات ویژه نوسازی تاکسی‌های فرسوده از نیمه دوم خرداد

چندماه قبل خبر‌های نوید بخش حاکی از اعطای وام ۵۰ میلیونی برای جایگزینی تاکسی‌ها فرسوده مطرح و ثبت‌نام از متقاضیان هم آغاز شد، اما حلاوت این خبر خوش پایدار نماند. معاون فنی و بهره‌برداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در این خصوص گفت: ارائه تسهیلات نوسازی به تاکسی‌های فرسوده تهران به علت توقف شماره‌گذاری خودروها، تا نیمه اول خرداد انجام نخواهد شد.

سید علی محتشمی‌پور درباره نوسازی ۳۶ هزار دستگاه تاکسی فرسوده و ارائه وام ۵۰ میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد توضیح داد و افزود: در حال حاضر ارائه تسهیلات نوسازی تاکسی‌های فرسوده به تاکسیرانان به مشکل برخورده‌است.

وی با اشاره به پیگیری سازمان تاکسیرانی برای گشایش تسهیلات صندوق کارآفرینی امید، درباره علت این مشکل بیان کرد: خودروسازان مکلف به ارتقای استاندارد یورو ۴ به یورو ۵ شده‌اند و تا زمانی‌که این ارتقا انجام نشود، شماره‌گذاری خودرو‌ها توسط پلیس متوقف خواهد شد.

محتشمی پور تأکید کرد: درحال حاضر خودرو‌های تولید شده (سمند و پژو) برای ناوگان تاکسیرانی تهران قابلیت شماره‌گذاری ندارند و به پیروی از آن هم تسهیلات نوسازی به تاکسیرانان تخصیص داده نمی‌شود؛ چراکه خودرویی وجود ندارد تا شامل تسهیلات شود.

به گفته معاون فنی و بهره‌برداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران؛ در حال حاضر خودروسازان باید منتظر بمانند تا اقدامات اخذ مجوز استاندارد انجام شود و بعد از آن نیز پلیس راهور خودرو‌های تولید‌شده را شماره‌گذاری کند.

وی با بیان اینکه مشکل توقف شماره‌گذاری خودرو‌ها در سال‌های گذشته رخ داده‌بود، یادآور شد: استاندارد‌های خودرو سالانه به خودروسازان ابلاغ می‌شود و اخذ مجوز‌های شماره‌گذاری خودرو‌ها نیز به صورت سالانه است.

معاون فنی و بهره‌برداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران تأکید کرد: به صورت معمول در ماه‌های فروردین و اردیبهشت، شماره‌گذاری‌نشدن خودرو‌ها برای خودروسازان اتفاق می‌افتد. موضوع گسترش کرونا زمان فرآیند شماره‌گذاری خودرو‌ها را طولانی‌تر خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که در نیمه اول خرداد، برای ارائه تسهیلات صندوق کارآفرینی امید به تاکسیرانان گشایش حاصل شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار