تشتت میان تهیهکنندگان سینمای ایران موجب شده چهار صنف تهیهکنندگی در سینما شکل گیرد که هر کدام از این چهار صنف اصناف دیگر را عامل ایجاد مشکلات در صنف تهیهکنندگی میدانند.
از اصلیترین آفات تشتت تهیهکنندگان، ورود افرادی بیربط به حیطه تهیهکنندگی است، این افراد بهصرف اینکه سرمایههایی هنگفت وارد کار تولید کردهاند بدون عقبه کافی و پس از چند سرمایهگذاری کارت تهیهکنندگی میگیرند. در میان این تهیهکنندگان نورس، کم نبودهاند آنها که پس از مدتی گرفتار اتهامات اقتصادی شده و از زندان سربرآوردهاند و تازه هنگام برملا شدن اتهامات است که معلوم میشود کارت تهیهکنندگی هم داشتهاند! با این حال چندپارگی تهیهکنندگان موجب شده که هیچ پاسخگویی در قبال این تهیهکنندگان نابهکار وجود نداشته باشد و همچنان سیکل معیوب جذب سرمایههای مشکوک ادامه داشته باشد. پس یک دلیل عدم اتحاد تهیهکنندگان، برخی از صنوف تهیهکنندگی هستند که یکپارچگی را عاملی بر کساد شدن کاسبیشان در جلب سرمایههای مشکوک میدانند و همینها هم هستند که پس از بازداشت سرمایهگذاران مشکوک خیلی راحت و با گفتن اینکه «تحقیق و تفحص در منشأ سرمایه، کار ما نیست» از خود سلب مسئولیت کردند. ولی به جز اینها حداقل در سالهای اخیر در حلقه بالادستی مدیریت سینما هم اقدام ضربتی برای اجماع تهیهکنندگان صورت نگرفته و همین باعث شده تهیهکنندگان مجبور باشند در شوراهای زیرمجموعه سازمان، نمایندگان سازمان را بپدیرند. چرایی این موضوع را باید در ضعف مدیریتی جستوجو کرد.
مدیران قوی از تهیهکنندگان یکپارچه واهمه ندارند ولی مدیران ضعیف از اتحاد تهیهکنندگان واهمه دارند. علیرضا رئیسیان کارگردان و تهیهکننده سینما در این باره میگوید: صنف واحد تهیهکنندگان اگر شکل گیرد چنان قدرتی خواهد داشت که جلوی سوءاستفادههای مدیریتی را خواهد گرفت و بدیهی است که مدیران هم بدشان نیاید که هیچ گاه صنف واحد، شکل نگیرد، پس عدم تشکیل صنف واحد تهیهکنندگان مطلوب دو دسته است؛ مدیران ضعیف و برخی صنوف تهیهکنندگی، با این حال سینمای ایران اگر بخواهد یک بار برای همیشه جلوی سوءاستفادههای ناشی از فقر تهیهکنندگان حرفهای را بگیرد باید به سمت تشکیل صنف یکپارچه تهیهکنندگی برود؛ صنفی که مسئولیت تمام سرمایههای وارده به سینما را برعهده گیرد و پاسخگوی رفتار اعضایش باشد.
از آنجا که تهیهکنندگی ریشه هر تولیدی است شکلگیری صنف جامع تهیهکنندگان خواهد توانست کیفیت تولید در سینمای ایران را ارتقا دهد و کاری کند که سینمای ایران پیشرفتی ملموس داشته باشد.