سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: هر چند بعضی از نویسندههای ایرانی معتقدند اولین جرقههای پیدایش داستانک را در حکایتهای کوتاه کتاب گلستان سعدی خودمان، خیلیخیلی زودتر از غربیها در قرن هفتم هجری دیدهایم، با این حال بسیاری از نویسندگان دنیا سبکهای مینیمال یا داستانک را محصول جامعه مدرن میدانند؛ جامعهای که شتابناک میگذرد و فرصت مطالعه را از انسان میگیرد، اما نباید فراموش کرد که داستان کوتاهِ کوتاه یا همان داستانک، ژانر خاصی از ادبیات داستانی است و نویسنده آن باید در نوشتن، اصول، قواعد و عناصر آن را به بهترین نحو رعایت کند تا نوشتهاش شکل و نام داستانک یا مینیمال به خود بگیرد و از همه چیز مهمتر اینکه به هیچ عنوان نباید آن را با لطیفه اشتباه گرفت. شاید خیلیها فکرکنند که داستانک مثلاً ۵۵ کلمهای را خیلی راحت و در کوتاهترین زمان میتوان نوشت، اما «استیو ماس» نویسنده امریکایی که کتاب مجموعه داستانکهایش در ایران ترجمه هم شده در این باره گفته است: «داستان ۵۵ کلمهای کوتاهترین شیوه داستانسرایی است که درآن هر کلمه به دقت انتخاب میشود تا تاثیرگذارتر باشد... نویسندگان دریافتهاند که با این حجم کم، داستان باید نکته فوقالعادهای داشته باشد...» (ازمقدمه کتاب «تا هنوز» نوشته محمدعلی محمدی).
نگاهی به کتاب
«تا هنوز» مجموعه ۱۱۰داستانک ۵۵کلمهای در مورد وقایع و اتفاقهای دفاع مقدس است که خواننده را با خود همراه میسازد و میشود آن را داخل مترو در صفوف انتظار، داخل تاکسی و اتوبوس و در اوقات فراغت بدون احساس خستگی خواند و از آن لذت برد. توصیه من به نویسندگان نوپایی که میخواهند این سبک از داستاننویسی را تجربه کنند این است که این کتاب را حتماً بخوانند تا با طرز صحیح نگارش داستانک، بیشتر آشنا شوند. نویسنده کتاب محمدعلی محمدی با اشراف کاملی که به این سبک از ادبیات دارد، موفق شده با استفاده از پرداخت پرتعلیق و پیرنگ مناسب به خوبی از پس داستانکهای این کتاب بربیاید و اغلب با پایانبندیهای غیرمنتظره و غافلگیرانه مخاطب را به تفکر وادارد. این کتاب توسط دفتر مطالعات فرهنگ و ادبیات حوزه هنری اصفهان و انتشارات سوره مهر در ۷۲ صفحه منتشر شده است.