کد خبر: 1004628
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۵
مدیرعامل سایپا:
گروه خودروسازی سایپا که در دو دهه گذشته انواع خانواده پراید را با عنوان‌های مختلف (۱۱۱، ۱۳۲و۱۳۱) تولید و با قیمت‌های گران به مردم تحمیل کرده است، از پایان داستان تولید این خودرو در تیرماه خبر داد. مدیرعامل این گروه خودروسازی روز گذشته با کنایه و مظلوم‌نمایی اعلام کرد: خیال منتقدان را از تولید پراید راحت کردیم. امیدواریم این عزیزان بعد از اتمام تولید آخرین پراید در تیرماه و پایان داستان آن در سایپا باز هم یک سوژه دیگر پیدا کنند تا هر روز در رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های تلویزیونی صحبت کنند، تیتر شوند و تمام مشکلات خیالی و واقعی صنعت خودرو را به آن منتسب کنند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: کم‌کم به تیرماه و ضرب‌الاجل سازمان استاندارد مبنی بر توقف تولید خودروی پراید نزدیک می‌شویم. هرچند که در ماه‌های اخیر با فعالیت دلالان این خودروی بی‌کیفیت، قله ۸۰ میلیون تومانی را فتح کرد، اما اکنون در نوبت توقف تولید قرار گرفته است. روز گذشته مدیرعامل گروه صنعتی سایپا با تأکید بر اینکه رفع بخشی از نابسامانی‌های خودرو در اختیار مدیران این صنعت نیست، اظهار امیدواری کرد که به زودی داستان پراید و حواشی آن به پایان برسد.

به گزارش ایسنا، سیدجواد سلیمانی در دیدار با رئیس سازمان ملی کارآفرینی و نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: صنعت خودرو ایران در تمام مدت سال ۱۳۹۸ با تحریم مواجه بود، حتی برخی از شرکت‌های چینی نیز به همکاری خود با شرکت‌های ایرانی خاتمه دادند. در کنار تحریم به عنوان یک مانع بلندمدت، در هفته‌های پایانی سال نیز شیوع ویروس کرونا محدودیت‌های بیشتری را برای روند تولید ایجاد کرد، اما با برنامه‌ریزی دقیق و تلاش مضاعف توانستیم علاوه بر تداوم خنثی‌کردن اثر تحریم‌ها و مقابله با شیوع ویروس کرونا، در سطح شرکت برای حفظ سلامت کارکنان، خطوط تولید را فعال نگه داریم.

وی با بیان اینکه اگر تولید در شرایط تحریمی و کرونایی ادامه پیدا نمی‌کرد، التهابات اخیر بازار خودرو بسیار بیشتر می‌شد، گفت: خودروسازی، اجرای یک فرآیند برنامه‌ریزی برای رساندن میلیون‌ها قطعه متفاوت و متنوع از صد‌ها قطعه‌ساز داخلی و خارجی در یک زمان مشخص به خطوط تولید است. این امر در شرایط تحریم به شدت دشوار شد، لذا امیدواریم مردم نیز این دشواری را درک کنند.

منتقدان به دنبال سوژه جدید باشند

مدیرعامل سایپا در ادامه اظهار کرد: بحث خروج پراید از خط تولید مدت‌ها بود که مطرح می‌شد، اما پس از حضور در سایپا در یک‌سال گذشته، آن را عملیاتی کردیم تا علاوه بر اینکه با پیگیری برنامه توسعه محصولات، خودرو‌هایی با کیفیت و فناوری بالاتر تولید کنیم، خیال منتقدان را هم از مشکلات این خودرو قدیمی راحت کنیم. البته امیدواریم این عزیزان بعد از اتمام تولید آخرین پراید در تیرماه و پایان داستان آن در سایپا باز هم یک سوژه دیگر پیدا کنند تا هر روز در رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های تلویزیونی صحبت کنند، تیتر شوند و تمام مشکلات خیالی و واقعی صنعت خودرو را به آن منتسب کنند.

وی به بحث قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان نیز اشاره کرد و گفت: مواد اولیه و نهاده‌های تولید خودرو مثل آهن، آلومینیوم، فولاد، مس و... براساس نرخ‌های جهانی و دلار آزاد و نیمایی محاسبه می‌شود و ما نیز ناچار به خرید آن‌ها هستیم؛ بنابراین وقتی که ۶۵ تا ۷۰ درصد قیمت خودرو را مواد اولیه و قطعات تشکیل می‌دهد، طبیعی است که با افزایش قیمت این مواد، هزینه‌های تولید خودرو نیز افزایش یابد.

سلیمانی تأکید کرد: ما بنا بر وظیفه خود با تمام توان در حال تولید هستیم و رکورد‌های تولید چند ساله اخیر را در اردیبهشت‌ماه ۹۹ شکستیم تا در سال جهش تولید ضمن افزایش تولید، محصولات جدید و به‌روز خود را به بازار عرضه کنیم.

مدیرعامل گروه سایپا افزود: برای هر خودرو چند هزار قطعه را از داخل و خارج کشور تأمین و آن را تولید کرده‌ایم، اما به دلیل کمبود کاتالیست در کشور، این خودرو‌ها امکان تکمیل و تجاری‌سازی ندارند. تنها چند تولیدکننده کاتالیست در کشور وجود دارد که با تمام توان برای تأمین نیاز خطوط تولید خودروسازان تلاش می‌کنند، اما در ساخت این قطعه، نوعی مواد معدنی استفاده می‌شود که فقط در دو کشور آفریقای‌جنوبی و روسیه وجود دارد که در شرایط تحریم و کرونا واردات آن، حتی با واسطه شرکت‌های چینی نیز بسیار دشوار شده است.

سلیمانی با بیان اینکه گاهی برای تأمین یک قطعه، آن را در چند کشور دنیا می‌گردانیم تا وارد کشور شود، گفت: کاملاً متوجه هستیم که این مشکلات و دشواری‌ها به مردم و مشتریان ارتباط مستقیم پیدا نمی‌کند، اما امیدواریم در کنار عذرخواهی و پوزش، این مشکلات را هم از ما بپذیرند.

این در حالی است که چندی پیش معاون برنامه‌ریزی جامع تولید سایپا در رابطه با احتمال بازگشت خودرو‌های ناقص به دلیل نبود کاتالیست و انباشت آنها، اعلام کرده بود که ۹۲ درصد کمبود قطعات حدود ۱۲ هزار خودرویی که در پارکینگ‌های سایپا پارک و تصاویر آن منتشر شده، مربوط به کاتالیست خودرو و مباحث زیست‌محیطی است. مواد معدنی و فلزات گرانبهای مورد نیاز برای ساخت کاتالیست در کشور وجود ندارد؛ بنابراین امکان تجاری‌سازی و تحویل به موقع آن‌ها به مشتریان نیز وجود ندارد. در این موضوع علاوه بر نقص در خودرو، سازمان‌های ذی‌ربط نیز مجوز تحویل این خودرو‌ها را صادر نمی‌کنند.

علاوه بر این در رابطه با آخرین تولید پراید‌ها نیز هفته گذشته، قائم‌مقام مدیرعامل سایپا اعلام کرد که پراید ۱۳۲ و ۱۱۱ هم از مدار تولید خارج شده‌اند و تولید پراید ۱۳۱ نیز از اواخر تیر سال جاری متوقف خواهد شد.

ضمن اینکه خطوط دیگر برای تولید خودرو‌های جدید نیز آماده هستند و تا تیرماه بنا داریم همه تعهداتمان را به مشتریان تحویل دهیم و از اواخر تیرماه، مدل ۱۳۱ هم از مدار خارج خواهد شد.

ضمن اینکه پیش‌فروش خودرو شاهین از عید فطر به بعد آغاز خواهد شد. همچنین ظرفیت خط تولید تیبا و ساینا نیز افزایش یافته است.

رفع بخشی از نابسامانی‌های خودرو در اختیار مدیران این صنعت نیست

در ادامه این دیدار حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز پس از بازدید مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا و امضای تفاهمنامه توسعه همکاری سازمان ملی کارآفرینی با این گروه خودروسازی اظهار کرد: به دلایل مختلف از جمله محدودیت‌های اقتصادی و از دست رفتن بخشی از درآمد‌های کشور، ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده و مردم برای خرید محصولات باید مبلغ بیشتری پرداخت کنند.

این همان چیزی است که در سطح جامعه با عنوان گرانی از آن یاد می‌شود. متأسفانه در برخی حوزه‌ها از تولیدکننده‌ها و صنعتگران به عنوان مسئول این گرانی یاد می‌شود که این درست نیست و آن‌ها نقشی در این افزایش قیمت ندارند. نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: البته در صنعت خودروسازی، عدم افزایش کیفیت در دوره‌های گذشته و بدعهدی‌های اخیر در تحویل خودرو‌ها نیز باعث شده انتقاداتی به فعالان این صنعت شکل بگیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار